به گزارش مفتاح، ضرورت استمرار در استخراج گنجینه‌های تمام نشدنی از خاطرات دوران دفاع مقدس، نکته‌ای بود که در دیدار اخیر مسئولان این حوزه با رهبرانقلاب مورد توجه قرار گرفت.

سالروز عملیات غرورآفرین بیت المقدس و شهد شیرین آزادسازی خرمشهر؛ فرصت مناسبی بود تا جمعی از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان دفاع مقدس در کنار برخی از دست اندرکاران شب‌های خاطره دفاع مقدس به محضر رهبر جانباز انثلاب اسلامی شرفیاب شوند.

و اما رهنمودهای معظم له در این دیدار و مانند همیشه، نکات بسیار مهمی در خود داشت که این نوشتار می کوشد تا سرفصل آن‌ها را به مرور بنشیند و برای تحققشان، پیشنهاداتی ارائه دهد.

سرفصل نخست، درباره کلیات مربوط به دفاع مقدس و ضرورت بیان خاطرات آن دوران است؛ خاطراتی که رهبر حکیم انقلاب، آنها را یک «ثروت ملی» برشمردند و بر ضرورت استمرار جمع آوریشان و همچنین بیان آنها با استفاده از شیوه های هنری، ادبی و نو، بویژه برای نسل جدید تأکید فرمودند.

در این باره، رهبرانقلاب بر این نکته هم پافشاری کردند که خاطرات و گنجینه‌های آن دوران، با پنجاه سال دیگر کار و تلاش جهت گردآوری هم به انتها نمی‌رسد؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد تعبیر معظم له از این گنجینه ها به «ثروت ملی» ، نه تنها تعبیر غلوّآمیزی نیست؛ بلکه بسیار هم واقع بینانه و منطقی است.

در همین سرفصل، معظم له به این نکته هم توجه دادند که آثار ادبی و هنری درباره خاطرات و گنجینه های هشت سال دفاع مقدس، تنها یک اثر ادبی و هنری نیست؛ بلکه یک حسنه و صدقه جاریه است که می تواند مانند تزریق سیمان، پایه های انقلاب، هویت ملی و پیشرفت کشور را استحکام ببخشد و ماندگار کند.

همین خاطرات و گنجینه‌هاست که می‌تواند پدیده تحسین برانگیز  راهیان نور و البته موج روزافزون اشتیاق نسل جدید را برای دفاع از حرم، به عنوان دو حسنه جاری دیگر، تقویت بکند که البته تاکنون نیز  چنین کرده و می کند.

و اما سرفصل دوم رهنمودهای مقام معظم رهبری در این دیدار، اشاره دادن به آثار ماندگار و روشن دفاع مقدس و ضرورت توجه به این آثار در بیان خاطرات و حفظ گنجینه هاست.

آنگونه که معظم له در این دیدار اشاره کردند؛ مهمترین آثار هشت سال دفاع مقدس را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

یک. حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه

دو. ماندگارسازی انقلاب اسلامی

سه. باور عمومی به اینکه «ایمان در دل» و «توکل به خدا در عمل» ، می توانند در کنار هم، کوهها را هم هموار کنند و البته بر همه موانع و چالشها چیره آیند؛ به بیان دیگر، نهراسیدن از قدرت‌ها و احساس توانایی برای غلبه بر موانع است که می تواند درسی ماندگار از دوران باشکوه هشت سال دفاع مقدس باشد؛ دورانی که به تعبیر حضرت آقا، منافعش به مراتب بزرگتر و بیشتر از خساراتش بود.

بر این اساس باید در این سرفصل، این نکته را هم یادآوری کرد که ثبت و بیان خاطرات و گنجینه های دفاع مقدس باید به دور از هرگونه اغراق گویی و مجامله انجام شود؛ همانگونه که رهبر خبیر انقلاب اسلامی هم در این دیدار و در کمال صراحت و بیان واقعیت، به کاستی‌ها و شرایط بسیار سخت نرم افزاری و سخت افزاری کشور در حدود یک سال و نیم ابتدایی جنگ اشاره کردند؛ شرایطی که البته به دو عملیات بزرگ و موفقیت آمیز ابتدای سال ۱۳۶۱، یعنی عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس منتهی شد و توانمندیهای دفاعی کشور را وارد فاز جدیدی کرد.

و اما سرفصل سوم بیانات رهبر بصیر انقلاب در این دیدار، بیان برخی آسیبهای این حوزه از ادبیات و هنر دفاع مقدس است که بویژه در تلاش دشمن و برخی دیگر از غافلان، برای حذف یا کمرنگ کردن فرهنگ جهاد و شهادت از منابع درسی، مشهود است؛ نکته ای که توجه جدی دست اندکاران و مسئولان امر را می‌طلبد تا با یک برنامه ریزی جامع و بلندمدت و با استفاده از روزآمدترین منابع و گنجینه های دفاع مقدس، همگان و بویژه نسل جدید را در معرض خواندن، شنیدن و دیدن دائمی آثار و درس‌های ماندگار دوران شکوهمند هشت سال دفاع مقدس قرار دهند.

و اما دو نکته پایانی این نوشتار، یکی اشاره به برنامه مستمر ماهانه «شب خاطره» در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است که نزدیک به ۳۰۰ برنامه از آن برگزار شده و همچنان ادامه دارد؛ برنامه ای که در این دیدار اخیر، مورد اشاره و عنایت رهبر انقلاب هم بود و در حقیقت، این دیدار هم، یکی از همان شبهای خاطره بود که به همت دست اندرکاران، در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد.

شاید لازم باشد تا در همین جا به دست اندرکاران این برنامه ارزشمند پیشنهاد دهیم که زمینه را برای پخش مستمر تلویزیونی این برنامه فراهم کنند تا همه علاقه مندانی که امکان حضور در آن را ندارند؛ در یک روز مشخص و در یک ساعت مشخص در هر ماه، بتوانند آن را از رسانه ملی دنبال کنند. همچنین بر دست اندرکاران امر است تا با مرور برنامه های برگزار شده و گلچین کردن برگزیده و منتخب خاطرات، ضمن انعکاس و بازنشر آن از طریق رسانه های

گوناگون، زمینه را برای استفاده همگان از این خاطرات برگزیده و منتخب فراهم کنند.

نکته پایانی این نوشتار هم، مرور تعبیر ماندگار و تکان دهنده رهبری معظم انقلاب در این دیدار اخیر است؛ آنجا که برای ثبت در تاریخ فرمودند: «هشت سال همه ‌ی دنیا متّفق شدند علیه ما و با ما جنگیدند؛ این یک واقعیّتی است؛ همه‌ دنیا یعنی آمریکا ... ناتو ... شورویِ آن روز ...  مرتجعین منطقه ... همه علیه ما بودند در عمل؛ یعنی همه آنها علیه ما در جنگ شرکت داشتند؛ ما هم یک نهال تازه روییده با تجربه‌های کم، توانستیم بر همه اینها فائق بیاییم؛ این تجربه ما است؛ آیا این برای لِیَطمَئِنَّ قَلبی‌(برای اطمینان و آرامش قلبی ما) کافی نیست؟»

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی