16:35 1396/03/08

به گزارش مفتاح، رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر معتقد است قوه قضاییه در زمینه برخورد با قاچاق کتاب مسئولیت جدی دارد و اگر اعلام کند که این دزدی جرم است و برخورد می‌شود،‌ تا اندازه بسیاری فروکش خواهد کرد.

در حالی که وعده‌های مسئولان وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای مقابله با قاچاق کتاب ادامه دارد،‌ هنوز اقدام قابل توجه و جدی برای مبارزه با آفت این روزهای بازار نشر انجام نشده است،‌ به نظر می‌رسد،‌ هرگونه اقدام تا زمانیکه قوه قضاییه نیز برای مبارزه پا به میدان نهاد،‌ بی‌نتیجه خواهد بود.

جالب اینکه روز به روز متخلفان در قضیه قاچاق کتاب پا را فراتر نهاده و حتی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز برخی غرفه‌ها علناً‌ اقدام به فروش کتاب‌های ناشران دیگر که به صورت قاچاق منتشر شده بود،‌ می‌کردند.

این در حالی است که پیش از این بارها و بارها از سوی مسئولان و کارگروه صیانت از حقوق ناشران برخورد جدی با چنین ناشرانی اعلام شده بود. اما به واقع ایراد کار کجاست که هم متخلفان در قاچاق کتاب وقیح‌تر وارد می‌شوند و هم مسئولان چندان موفقتی در جریان مبارزه ندارند؟

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد علی مهدوی‌راد رئیس و سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر در این زمینه می‌گوید‌، ما قانون درستی نداریم، بنده و چند نویسنده دیگر نیز مشخصاً با رئیس قوه قضاییه در این زمینه صحبت کردیم، سال گذشته نیز در روز قلم گفتم که ناشران بسیاری در این زمینه متضرر شده‌اند،‌ اما آن زمان دولت گفت که در حال تدوین لایحه‌ای برای تصویب قانون هستیم.

وی ادامه داد:‌ این درست است که مبارزه با قاچاق کتاب بیش از هر چیز نیاز به قانون دارد،‌ امادر وضعیت فعلی دستگاه‌های قضایی نیز می‌توانند اقدام مثمر ثمری داشته باشند،‌حداقل کار این است که اعلام کنند‌، دزدی کتاب جرم است و ما برخورد می‌کنیم،‌ آن زمان خواهیم دید چقدر تب این کار فروکش می‌کند.

مهدوی‌راد با اشاره به ناشرانی که سرمایه خود را از دست می‌دهند تا عده‌ای پولدارتر شوند،‌ گفت:  در نمایشگاه کتاب تهران از ناشری جویای کتابی که قرار بود در نمایشگاه عرضه کند‌، شدم،‌ در پاسخ گفت،‌ من می ترسم،‌ به هر حال 12 سال است روی این اثر تمرکز داشته‌ام‌، می‌ترسم هنوز نیامده دزدیده شود.

وی افزود:‌ مهمترین بار مسئولیت در این زمینه متوجه قوه قضاییه است،‌ قوه قضایی باید برای مقابله با این جرم وارد عمل شود،‌ چرا که متاسفانه  بزرگترین ضربه به فرهنگ و نشر این سرزمین با قاچاق کتاب وارد آمده و لازم است تا دستگاه قضایی بیشتر از همه مقابل این قضیه بایستد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی