14:30 1396/03/03

به گزارش مفتاح، جمعی از نمایندگان انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور، نسبت به قرارداد یک شرکت ترکیه ای با وزارت بهداشت برای تاسیس شبکه آزمایشگاهی در ایران، انتقاد کرده و نسبت به افشای اسرار بیماران هشدار دادند.

دکتر محمد صاحب الزمانی نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به موضوع ساخت شبکه آزمایشگاهی(مگالب) در کشور که از دو سه سال قبل صحبت آن مطرح شده است، گفت: متاسفانه تعریف کلی از مگالب در کشور وجود ندارد.

وی با عنوان این مطلب که هر گونه تصمیم گیری مستلزم کار کارشناسی و همه جانبه است، افزود: اگر قرار است در حوزه آزمایشگاه ها شاهد تغییر سیاستی و اتخاذ تصمیمی باشیم، نباید هیچ آزمایشگاهی در کشور متضرر شود.

صاحب الزمانی با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور، گفت: سالیانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تست آزمایشگاهی در این مراکز آزمایشگاهی انجام می شود و کمتر نمونه آزمایشی برای تشخیص به خارج از کشور ارسال می گردد.

وی با اشاره به موضوع تجمیع آزمایشگاه ها، افزود: در این خصوص انجمن علوم آزمایشگاهی، تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد که حتی یک آزمایشگاه هم در کشور متضرر نشود.

صاحب الزمانی با عنوان این مطلب که سیاست مگالب در کشور موفق نخواهد بود، گفت: وقتی شبکه آزمایشگاهی در کشور تاسیس شد، بقیه همکاران کجا خواهند رفت.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی، ادامه داد: از وزارت بهداشت می خواهیم با انجمن های آزمایشگاهی، تعامل کند و تصمیمی نگیرد که آزمایشگاه های تشخیص طبی متضرر شوند.

در ادامه دکتر فرید کرمی نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، از قرارداد یک شرکت ترکیه ای برای ساخت مگالب در کشور خبر داد و افزود: مگالب ها ار تجمیع چند آزمایشگاه بزرگ تشکیل می شود و اگر قرار است این الگو در کشورمان اجرا شود، می بایست به وضعیت موجود آزمایشگاه های تشخیص طبی نگاه کنیم.

وی با عنوان این مطلب که آزمایشگاه های ما هیچ کمبودی ندارند به لحاظ فنی و علمی ندارند، مشکل در مدیریت کلان حوزه سلامت است، زیرا طرز تفکر غالب بر وزارت بهداشت این است که آزمایشگاه های ما این توان را ندارند و خارجی ها بهتر می توانند کار کنند.

دکتر سیدمحمد حسن هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران ، با تاکید بر اینکه در تشخیص بیماری ها حرف اصلی را جامعه آزمایشگاهیان می زنند، گفت: بیش از دو هزار تست کددار در دنیا وجود دارد که بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آنها در کشورمان انجام می شود.

وی افزود: باید به دنبال حفظ جایگاه آزمایشگاهیان در بخش دولتی و خصوصی باشیم.

هاشمی مدنی ادامه داد: بیش از ۲۵۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در بخش خصوصی کشور فعالیت دارند که می بایست در تصمیم گیری های این حوزه دخالت داشته باشند. در واقع، خود صنف باید برای خودش تصمیم بگیرد.

دکتر سید مهدی بوترابی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با اشاره به بحران مالی آزمایشگاه های بخش خصوصی، گفت: با تاسیس مگالب در کشور، سرنوشت آزمایشگاه های بخش خصوصی چه می شود و چه آینده شغلی برای شاغلین در این مراکز متصور است.

وی افزود: تعمیم دادن کمبودهای آزمایشگاهی در بخش دولتی به بخش خصوصی، منطقی نیست و اگر قرار است شبکه آزمایشگاهی در کشور تاسیس شود، باید جامعه آزمایشگاهیان دخیل شوند.

در ادامه دکتر محمدرضا بختیاری عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با عنوان این مطلب که ۷۰ درصد تصمیم گیری های بالینی بر مبنای تست های آزمایشگاهی است، گفت: آزمایشگاه در طب اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی با انتقاد از تاسیس مگالب در کشور که منجر به تعطیلی و نابودی آزمایشگاه های کوچک می شود، افزود: متاسفانه آزمایشگاه های تشخیص طبی بخش خصوصی با چالش های زیادی مواجه اند که افزایش هزینه ها، از جمله این چالش هاست.

اسرار بیماران فاش می شود

همچنین، دکتر هوشنگ امیر رسولی عضو انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی با عنوان این مطلب که مگالب وابسته به تجهیزات پیشرفته است که همگی وارداتی است، گفت: تاسیس مگالب در ایران منجر به بیکاری همکاران آزمایشگاهی و تعطیلی تولید کیت های آزمایشگاهی می شود.

وی افزود: وقتی انتظار داریم در آینده قطب تولید کیت آزمایشگاهی در منطقه شویم، چگونه می توانیم با تاسیس مگالب به چنین جایگاهی برسیم. زیرا، در این صورت وابسته به محصولات وارداتی مگالب خواهیم شد.

امیر رسولی ادامه داد: وقتی بیمارستان های دولتی آزمایشگاه درجه ۳ هم ندارند و تست های آزمایشگاهی را به بیرون از بیمارستان ارجاع می دهند، چگونه می خواهیم مگالب تاسیس کنیم.

وی با عنوان این مطلب که وقتی شرکت ترکیه ای ساخت مگالب را بر عهده بگیرد اسرار بیماران ما در اختیار آنها قرار می گیرد، گفت: اجازه ندهیم چنین اتفاقی بیافتد.

دکتر عبدالعلی شمس برهان عضو هیات مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران، نیز با انتقاد از افشا سازی اسرار بیماران، اظهارداشت: شاید برخی بیماران ما دچار مشکلات ژنتیکی باشند و ژن معیوب داشته باشند که نخواهیم بیگانگان مطلع شوند. در حالی که با تاسیس مگالب، در ۲ ثانیه این اطلاعات به خارج از کشور منتقل می شود.

دکتر مجید میرمصلایی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به بازدیدی که از آزمایشگاه های ترکیه داشته است، گفت: در این کشور قبل از ایجاد مگالب که به ۱۰ سال قبل باز می گردد، در حدود ۲۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی وجود داشته است که در حال حاضر به ۵۰۰ آزمایشگاه رسیده است.

وی ادامه داد: از ۵۰۰ آزمایشگاه فعال در ترکیه در حدود ۶۰ تا ۷۰ آزمایشگاه مگالب فعالیت دارد و مابقی همان آزمایشگاه های قبلی هستند.

میرمصلایی گفت: در کشوری که اقتصاد آزاد دارد امکان تغییر شغل وجود دارد اما در ایران، منجر به تعطیلی آزمایشگاه ها و بیکاری همکاران این رشته می شود.

در ادامه فرید کرمی نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، با اشاره به قرارداد شرکت ترکیه ای با دانشگاه علوم پزشکی البرز برای تاسیس مگالب در این استان، گفت: قرار بود این مگالب ها در تهران تاسیس شود که با مخالف سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت، این تصمیم منتفی شد، اما دانشگاه علوم پزشکی البرز این قرارداد را که مدت آن ۵ ساله است، منعقد ساخته که متاسفانه به نفع آزمایشگاه های تشخیص طبی این استان نیست.

 

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی