16:49 1396/03/02

 

 

 

به گزارش مفتاح، علی اکبر نجفی مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان، در نشست خبری با خبرنگاران،  با تاکید بر مصرف هزینه‌های سنگین برای واردات کنجاله ذرت و سویا برای پرورش مرغ، تولید ومصرف گوشت سفید با وزن بالا را به صرفه ندانست وگفت: دلار زیادی  برای واردات غذای طیور، از کشور خارج می شود و مرغداران اقبال زیادی برای تولید مرغ سنگین دارند. در حالی که در حدود 600 گرم از این مرغ‌ها ضایعات می‌شود و سرمایه  اولیه کشور از بین می‌رود.

نجفی در آستانه ماه مبارک رمضان از تلاش شرکت پشیبانی امور دام برای کنترل بازار قیمت مرغ وعرضه کافی مرغ به بازار گفت وادامه داد، در استان اصفهان در حدود 8 هزار تن مرغ منجمد برای زمان پیک سال تولید می‌شود و سال گذشته نزدیک به 10 هزار تن مرغ منجمد تولید شده است.

وی البته از همکاری نکردن صنف گوشت سفید، برای توزیع مرغ منجمد گلایه کرد وگفت: هزار و 700 واحد صنفی گوشت سفید در استان داریم که نقش موثری در توزیع می‌توانند داشته باشند، اما به صرفه بودن فروش گوشت مرغ گرم، مانع توزیع مناسب مرغ منجمد می‌شود.

نجفی با تاکید بر مصرف مرغ‌های زیر یک کیلو و800 گرم، این وزن را وزن استاندار جهان معرفی کرد، که مرغ‌های منجمد با این وزن،  داشتن بار میکروبی کم و انجامد در شرایط مطلوب برای استفاده مناسب هستند.

 اصفهان با  1900 واحد مرغداری گوشتی با 37 میلیون قطعه ریزی در هر دوره اصفهان را صاحب مقام اول در تولید گوشت مرغ کرده است. اصفهان در حال حاضر با تولید 170 هزار تن گوشت سفید در کشور مقام اول را دارد، که قرار است این ظرفیت به 220 تن در سال برسد. اصفهان 35 درصد ظرفیت تولید گوشت بوقلمون و مقام دوم تولید گوشت شتر مرغ کشور را به خود اختصص داده است. با این وجود گفته می‌شود حدود 750 تن گوشت مرغ در کشور در سال تولید می‌شود ولی مصرف کشور بیش از 900 هزار تن در سال است، که پای واردات 100 هزار تن از کشورهای دیگر را به کشور باز می‌کند.

برای تولید گوشت مرغ بیش از 9 میلیون تن کنجاله ذرت وسویا استفاده می شود که فقط  3 میلیون کنجاله در داخل تولید ومابقی وارد می‌شود.

نجفی با اشاره به  ذخیره 50 هزار تن ذخیره گوشت مرغ در سردخانه‌ها برای مواقع ضروری گفت: بخشی از این ذخایر برای تنطیم بازار وکاهش قیمت مرغ در مواقعی چون شب عید وماه مبارک رمضان است. 1500 تن مرغ منجمد در کلیه شبکه‌های شهربه ویژه فروشگاهای زنجیره‌ای برای ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود. همچنین 250 تن گوشت بزریلی نیز در سبد کالای مردم برای ماه مبارک رمضان قرار می گیرد.

وی در ادامه یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز را در کنار دست دلالان، خشکسالی وفقر مراتع، توزیع نشدن دام‌های عشایر به بازار عنوان کرد وافزود: عشایر دام ها را در مراتع برای سنگین تر شدن نگه داشته اند و باید 30 درصد دام‌هایشان توزیع می‌شد که هنوز انجام نشده است.

تلاش برای واردات گوشت گرم

واردات گوشت گرم از کشورهای آسیای میانه یکی از راهکارهایی است که مسوولان استانی در حال بررسی آن هستند. فراهم نبودن شرایط نگهداری 72 ساعته گوشت برای گرم مصرف کردن، در استان اصفهان محیا نیست ودر صورت فراهم شدن شرایط، وارد کردن این گوشت‌ها می تواند به تنظیم قیمت گوشت قرمز را کمک کند، اما نجفی اطمینان داد با توزیع گوشت‌های بزریلی و دام عشایردر هفته دوم خرداد با کاهش 20 درصدی گوشت قرمز مواجه شویم.

در سال حدود 50 هزار تن گوشت قرمز دراستان تولید می‌شود ومصرف سرانه 11 تا 12 کیلو است. سال گذشته در حدود 400 میلیارد تومان یارانه برای تهیه مرغ وگوشت منجمد و برای حمایت تنظیم بازار تزریق شده است.

مدیر کل شرکت پشتیبانی دام از طرح حمایت از خیرین برای تزریق مرغ منجمد در سبک کالای نیازمندان برای ماه مبارک رمضان خبر داد وگفت: خیرین می‌توانند با مراجعه به شرکت پشتیبانی بن تهیه مرغ منجمد برای نیازمندان را تهیه کنند.

 

مطالب پیشنهادی