14:35 1396/03/02

به گزارش مفتاح، براساس یک گزارش که قرار است ماه آینده میلادی در یک نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شود و امروز (دوشنبه) منتشر شده دولت بلاروس مجددا به سیاست سرکوب گسترده بازگشته و مرتکب نقض چشمگیر حقوق بشر شده است.

براساس نقل از خبرگزاری رویترز، ماه گذشته میلادی آمریکا تخفیف تحریم‌های بلاروس را برای شش ماه دیگر تمدید کرد و این اقدام را با هدف تعامل با آلکساندر لوکاشنکو، رهبر دیرینه بلاروس انجام داد.

سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا به پنج سال تحریم علیه بلاروس پایان داد.

نیکلوس هارازتی، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بلاروس در گزارشی از جامعه بین‌المللی خواست تا نسبت به حقوق بشر در بلاروس هوشیاری به خرج دهد.

در این گزارش تصریح شد: وضعیت حقوق بشر در بلاروس دستخوش "وخامتی قابل ملاحظه" شده است.

در این گزارش تاکید شد: سرکوب معترضان صلح طلب در ماه مارس در این کشور به مثابه شدیدترین سرکوب اعمال شده از سوی دولت از سال ۲۰۱۰ تاکنون بود و به این ترتیب دوران کوتاهی که دولت بلاروس از اعمال زور خودداری کرد، پایان یافت.

در این گزارش آمده است: گزارشگر ویژه سازمان ملل متاسف است که هشدارهایش درباره خطرهای قوانین سرکوب گرایانه تثبیت شده در بلاروس درست از آب درآمد.

سرکوب‌های انجام شده در بلاروس در ماه مارس در پی اعتراضات علیه اعمال مالیات بر مشاغل پاره وقت صورت گرفت؛‌ قانونی که به "قانون مقابله با انگل‌های اجتماعی" معروف شد.

در گزارش هارازتی تصریح شد: دولت بلاروس در دور جدید سرکوب‌ها بیش از ۹۰۰ تن را طبق "اتهامات ساختگی" از جمله رهبران مخالفان، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و مسافران خارجی بازداشت کرده است.

این گزارش تاکید کرد: در دو دهه گذشته مقام‌های بلاروس مکررا بعد از یکسری دوره‌های کوتاه آزادی نسبی به سرکوب متوسل شده‌اند و نظم قانونی در نظر گرفته شده برای سرکوب حقوق بشر اساسی را حفظ کردند.

 

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی