14:30 1396/02/19

به گزارش مفتاح، پس از مخالفت های مکرر با شعار قالیباف برای ایجاد ۵ میلیون شغل در دولت مردم که نامزدهای دولت و وزرای روحانی اظهار می کردند، از دیروز ورق برگشت و دولتمردان روحانی ایجاد ۵ میلیون شغل را الزام قانونی دانستند.

محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در تشریح برنامه های خود برای ریاست جمهوری در "دولت مردم" وعده ایجاد 5میلیون شغل را با کمک مردم داده و گفته است: امروز مهمترین مشکل کشور ما بیکاری و شغل است. به مردم قول می‌دهم اگر در طول این دوره توفیق خدمت به مردم را پیدا کنم 5 میلیون شغل با کمک مردم ایجاد می‌کنم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل و فصل کنیم.

این وعده قالیباف با واکنش تند رقبای منتقد وی در دولت و وزرای حسن روحانی مواجه شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از وعده های برخی مبنی بر این که میزان اشتغال در کشور را افزایش می دهیم، گفت: ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می توان ایجاد کرد بنابراین کسی که بگوید چند میلیون شغل ایجاد می کنم، معلوم است که می خواهد مردم را فریب دهد.

سید مصطفی هاشمی طبا ،کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هم در واکنش به اظهارت قالیبافگفت: باور ما از ایجاد شغل باید متناسب با واقعیت باشد.

محمدرضا نعمت‌زاده ، وزیر صنعت،معدن و تجارت هم دربار ایجاد 5 تا 6 میلیون شغل گفت: این حرف ها را اگر جدی می گویند مثل حراج کردن کشور است! کسی که بدون مجوز مجلس، اختیار دخل و تصرف در بودجه را ندارد.

اما این مخالف ها از سوی مخالفان قالیباف در حالی طی روزهای گذشته اظهار شده بود که از دیروز ظاهراً ورق برگشته و پس |ز آنکه شعار قالیباف در دل مردم جای خود را باز کرده و کارشناسان زیادی هم تحقق این میزان شغل را ممکن دانستند، دولتمردان روحانی هم بر الزام قانونی ایجاد 950 تا 970 هزار شغل در سال تاکید کردند.

علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف است سالی 970 هزار شغل ایجاد کند و تا پایان برنامه یعنی سال 1400 نرخ بیکاری را به حدود 8 درصد برساند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم امروز اعلام کرد: برای اینکه تا پایان برنامه ششم یعنی سال1400 بتوانیم نرخ بیکاری را یک رقمی کنیم نیازمند ایجاد سالانه 950 هزار فرصت شغلی هستیم.

در حالی دولتمردان روحانی ایجاد سالانه 950 تا 970 هزار شغل را طبق قانون برنامه ششم توسعه الزامی و مقدمه رسیدن نرخ بیکاری 8 درصد در قانون می دانند که تحقق این میزان شغل در 5 سال تقریبا معادل همان 5 میلیون شغلی است که قالیباف وعده داده است.

نکته دیگر اینکه، وقتی قانون برنامه ششم توسعه ایجاد 5 میلیون شغل را تاکید کرده است، یعنی این وعده کارشناسی است و حتی مصوبه مجلس را هم دارد. 

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی