12:05 1396/02/10

به گزارش مفتاح، سازمان ملل با انتشار یک ضرب الاجل صریح و بی‌پرده هشدار داده است که کمک کنندگان بین‌المللی پول بیشتری را به آفریقا و یمن اختصاص ندهند، میلیون‌ها نفر در خطر گرسنگی و قحطی قرار خواهند گرفت.

براساس نقل از رویترز، دیوید بیسلی رئیس برنامه جهانی غذا در سخنانی هشدار داد: ما مجبور هستیم که تصمیمات چالش برانگیزی را درباره زندگی افراد بگیریم، اینکه چه کسانی کمک های غذایی را دریافت خواهند کرد و چه کسانی قادر به دریافت این کمک ها نخواهند بود.

سازمان ملل روز جمعه با انتشار ضرب الاجل صریحی نسبت به تبعات منفی تشدید گرسنگی و قخطی در یمن و آفریقا هشدار داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این تصمیمی نیست که ما منتظر اتخاذ کردن آن باشیم بلکه یک واقعیت است که نشانگر وخامت اوضاع است.

بیش از 30 میلیون نفر در یمن، سودان جنوبی، نیجریه و سومالی به کمک های غذایی نیاز دارند. خشکسالی و جنگ عامل اصلی این بحران است.

بیسلی گفت: نهادهای سازمان ملل در شرایط فعلی پول کافی برای کمک به 8.4 میلیون نفر از این افراد را در اختیار دارد.

جنگ در یمن، شمال شرق نیجریه و سودان جنوبی خانوارهای زیادی را متلاشی کرده و موجب افزایش شدید قیمت ها شده است. حشکسالی در آفریقا نیز اقتصاد کشاورزی را نابود کرده است. در ماه فوریه در برخی مناطق سودان جنوبی حالت قحطی اعلام شده است. این نخستین اعلام رسمی قحطی در شش سال اخیر است. 20 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی و قحطی در چهار کشور قرار دارند.

 

خوزه گراتزیانو داسیلوا دبیر کل فائو نیز تاکید کرد: اگر اقدام فوری انجام ندهیم، طی هفته های آینده شاهد وضعیت مشابه قحطی در سومالی و سایر مناطق خواهیم بود.

بیسلی افزود: در یمن طی هر 6 تا 10 دقیقه یک کودک جان خود را از دست می دهد. این تنها عدد و رقم نیست. اینها برادران، خواهران، خانواده ها و دوستان ما هستند که اگر نتوانیم به آنها کمک کنیم، می میرند.

وی افزود: برنامه جهانی غذا تنها 20 درصد بودجه 2.8 میلیارد دلاری مورد نیاز خود برای مقابله با بحران در این چهار کشور را دریافت کرده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی