10:35 1396/02/09

به گزارش مفتاح، یک حقوقدان گفت: باید در فضای مجازی هم مانند فضای واقعی، از توهین به رقیب و انتشار شایعات توسط سایت ها و اشخاص ناشناس به شدت جلوگیری شود و مجازات مربوط به تخلفات انتخاباتی نسبت به این افراد اعمال شود.

علی‌ نجفی‌توانا در زمینه جرایم انتخاباتی در زمان تبلیغات کاندیداها، گفت: حدود و چگونگی تبلیغات انتخاباتی حسب نوع انتخابات متفاوت است و طبیعتا تبلیغات برای نامزدهای ریاست جمهوری در مقایسه با نامزدهای مجلس شورای اسلامی و همچنین شوراهای شهر نمی‌تواند یکسان باشد، اما در خصوص کلیه تبلیغات در انتخابات‌های مختلف می‌توان حول اصول مشترکی که ناشی از رویه انتخابات، عرف انتخابات و استانداردهای مورد عمل و همچنین قوانین حاکم بر آن است، به اتفاق نظر رسید و آن  را رعایت کرد.

وی افزود: آنچه که مسلم است در تبلیغات باید از روش ها و ابزاری استفاده کرد که به مخاطب احترام گذاشته شود. ما نباید با القای مطالب خلاف واقع شعور مخاطبین را به بازی بگیریم و نباید با دادن وعده‌های دروغین و غیرشفاف و... مردم را فریب دهیم؛ لذا باید به گونه‌ای تبلیغ کنیم که در صورت انتخاب امکان انجام آن توسط فرد یا نهادی که در آن مسئولیت‌هایی خواهد پذیرفت، وجود داشته باشد.

نجفی‌توانا با اشاره به اینکه  در زمان تبلیغات، رعایت قوانین مربوط به زمان و مکان مهم است گفت:  قوانین مربوط به انتخابات مشخص کرده که در چه زمانی و در چه اماکنی مبادرت به تبلیغات کنیم و کسی که می خواهد انتخاب شود، بدون توجه به ضوابط، ناقض قانون است و قطعا نمی تواند نه تصویب کننده و نه مجری مناسبی برای قوانین مصوب باشد.

وی با بیان اینکه کیفیت اقدامات مربوط به تبلیغات نامزدها نکته دیگری است که باید به آن توجه کنیم، گفت: نامزدها در چارچوب ضوابط مجاز به انتشار پوسترها و برنامه‌های‌شان هستند و مسلما تبلیغات در سطح شهر با استفاده از کامیون و ... یا چسباندن پوستر به در و دیوار مردم قطعا نه امری عملی است و نه پسندیده.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هزینه تبلیغات انتخاباتی باید شفاف باشد، گفت: یکی از بزرگترین اشکالات تبلیغات انتخاباتی شفاف نبودن منابعی است که از محل آن هزینه های انتخاباتی نامزدها تامین می شود. بارها دیده شده که بسیاری از صاحبان سرمایه صرف نظر از اینکه چگونه این سرمایه ها را بدست آوردند، در تهران و شهرستان ها با حمایت از برخی از کاندیداها ده ها و صدها میلیارد تومان برای شخص مورد نظر خود در جهت حمایت از وی هزینه می کنند و قطعا این هزینه‌ ها برای عشق به مملکت نیست بلکه بیشتر بسترسازی برای رانت و سوءاستفاده‌ای بعدی از طریق همین شخصی است که حاضر است به هر قیمت و با زیر پا گذاشتن حیثیت و شرف انتخاباتی انتخاب شود تا به زر و زوری دست یابد. متاسفانه در این خصوص تاکنون به طور جدی واکنشی از سوی نهادهای نظارتی نشان داده نشده است؛ لذا باید در تبلیغات مشخص شود هزینه‌های تبلیغاتی شخصا از کجا و به چه نحو تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تبلیغات باید حول محور برنامه های اشخاص باشد، گفت: آنچه مهم است برنامه هایی است که افراد معرفی می کنند و چگونگی اجرای آن را بیان کرده و در نهایت پس از احراز سمت مورد هدف‌شان، به آن عمل می کنند. کلی گویی و بیان مسایل شعارگونه و غیرقابل اجرا بودن برنامه ها، هدفی است برای ایجاد جو انتخاباتی که بدون آنکه عملا شخص برنامه و تخصص انجام آن را داشته باشد، دنبالش می‌کند. همچنین در تبلیغات انتخاباتی کوبیدن رقیب و استفاده از ادبیات سخیف درست نیست و باید بدانیم افرادی که مدعی نمایندگی گروه یا جمعی از ملت در کشور می شوند، باید نمونه و الگوی اخلاق ایرانی بوده و به گونه‌ای عمل کنند که مخاطبین در ذهن خود چنین شأن و منزلتی برای او قائل شوند و باید به آن توجه کنیم.

نجفی‌توانا در ادامه ابراز عقیده کرد: متاسفانه جناح‌گرایی باعث شده که انتخابات در بین دو طیف صرف نظر از وجهه اصول گرایی و اصلاح طلبی هر دو مدعی باشند که اصلاح طلب و اصولگرا هستند، ولی معلوم نیست که چه وجوه ممیزه‌ای بین این دو وجود دارد؛ لذا جمع این دو نه تنها منافات ندارد بلکه می تواند قابل یکی شدن هم باشد. متاسفانه استفاده از تمام تدابیر و امکانات برای جناح گرایی و جناح بندی باعث شده که نیروهای مستقل و توانمند و سالم و اثرگذار که به نوعی برنامه های انجام شدنی و تبلیغات واقعی و برنامه های آینده نگر دارند از گردونه حذف شوند، بنابراین گردانندگان انتخابات و ناظرین بر آن باید به گونه‌ای عمل کنند که این انحصار را بین این دو گروه بشکنند.

وی تاکید کرد: در مجموعه قوانین انتخاباتی حدود و ثغور و کیفیت تبلیغات مشخص شده و آن هم رعایت شان و کرامت مخاطبین و مردم و دادن وعده های قابل اجرا خواهد بود.

نجفی‌توانا با بیان اینکه تبلیغات در دنیای اطلاعات معمولا با ساز و کارهای مدرن و پسامدرن انجام می شود، گفت: ما نمی توانیم نه مردم را از اطلاع رسانی محروم کنیم و نه امکان اطلاع دادن و معرفی شدن را توسط نامزدهای انتخابات از آنان سلب کنیم؛ لذا در فضای مجازی قطعا باید ارایه برنامه ها و تبلیغات انجام شود. همچنین در چارچوب عرف و ضوابط حاکم بر فضای واقعی، باید در فضای مجازی نیز اشخاص با رعایت احترام و اصول و چارچوب فرهنگ و اخلاق اجتماعی و بومی نسبت به معرفی افراد مورد حمایت خود اقدام کنند و یا برنامه های خود را اعلام کنند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: باید در فضای مجازی هم مانند فضای واقعی، از توهین به رقیب و انتشار شایعات توسط سایت ها و اشخاص ناشناس به شدت جلوگیری شود و مجازات مربوط به تخلفات انتخاباتی نسبت به این افراد اعمال شود. همانگونه که در قانون انتخابات پیش بینی شده تخلفات انتخاباتی می‌تواند چند بعدی باشد، یکی تخلف صرف انتخاباتی است که هیات نظارت یا هیات اجرایی و یا شورای نگهبان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و دیگری تخلفاتی است که جنبه جرم دارد که در این صورت هم می‌تواند تخلف انتخاباتی بوده و قابل تعقیب و مجازات باشد که در این صورت طبق قانون انتخابات قابل تعقیب و شخص مباشر و معاون نیز قابل مجازات هستند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی