به گزارش مفتاح، یکی از کارشناسان مسائل یمن در گفت‌وگویی گفت که بحران انسانی در این کشور به‌دلیل محاصره ناجوانمردانه به اوج خود رسیده است.

طبق تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد، حدود 80 درصد از جمعیت یمن (بیش از 21 میلیون نفر) نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارند.

سازمان ملل چندی پیش هشدار داد مردم یمن به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای عربی با تهدید قحطی گسترده مواجه هستند.

به‌گفتۀ تحلیلگران، آمریکا و چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا با ارسال اسلحه و ارائۀ آموزش‌های نظامی به نیروهای عربستان عملاً در تشدید وضعیت اسفبار غیرنظامیان یمن مؤثر بوده‌اند.

آمارها حاکی است تاکنون بیش از 12 هزار یمنی در تجاوز نظامی عربستان طی دو سال اخیر کشته شده‌اند.

"محمد جسار" کارشناس مسائل سیاسی یمن به تشریح آخرین اوضاع بشری در کشور یمن پرداخت.

بحران انسانی در یمن به‌‌دلیل محاصره ناجوانمردانه به اوج رسیده است

وی در این مصاحبه گفت: بحران انسانی در یمن به بالاترین میزان خود رسیده که این بحران به‌دلیل محاصره ناجوانمردانه‌ای است که کشورهای متخاصم علیه یمن ایجاد کرده‌اند. تمامی فرودگاه‌ها مسدود شده، بندرها متوقف شده و ملت با درد و رنج شدیدی به‌دلیل محاصره همه‌جانبه مواجه است. می‌توان گفت که بسیاری از خدمات در یمن به‌دلیل این محاصره متوقف شده است. کشورهای متخاصم مدعی هستند تمامی این درد و رنج‌ها در راستای منافع ملت یمن است اما اگر واقعاً به‌دنبال منافع ملت یمن بودند این‌گونه مردم را از همه جوانب تحت محاصره قرار نمی‌دادند. این محاصره با حملات جنگنده‌های ائتلاف به‌سرکردگی عربستان همراه بوده و این جنگنده‌ها به‌صورت مستمر مناطق مختلف این کشور را آماج حملات خود قرار می‌دهند و هر بار در این حملات ده‌ها نفر به خاک و خون کشیده می‌شوند.

متجاوزان به‌دلیل شکست‌های مفتضحانه سرانجام مجبور می‌شوند پای میز مذاکره بیایند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال حمله آمریکا به یمن در دوران ریاست جمهوری ترامپ، گفت: معتقدم که آمریکا را سازمان‌ها و لابی‌های بزرگ اداره می‌کنند و با تغییر رئیس جمهور شاهد تغییرات گسترده‌ای در سیاست‌های پیشین آمریکا نخواهیم بود. آمریکا تنها به‌دنبال منافع خود بوده و کشته شدن مردم دیگر کشورها برای آمریکا از اهمیتی برخوردار نیست. به نظر نمی‌رسد که شاهد یک‌سره شدن اوضاع یمن در آینده‌ای نزدیک باشیم. مردم یمن به پایداری و استواری خود ادامه می‌دهند و متجاوزان نیز توانایی تغییر اوضاع را ندارند و سرانجام متجاوزان مجبور خواهند شد که به میز مذاکرات بازگردند و این بازگشت آنها نه به‌دلیل دستیابی به صلح بلکه به‌دلیل شکست مفتضحانه آنها در تمامی جبهه‌ها خواهد بود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی