به گزارش مفتاح، طبق دستور رئیس جمهور معوقات سال ۹۲ و ۹۳ ایثارگران با رقم ۶۰۰ میلیاردی در هفته آینده پرداخت می‌شود. رئیس بنیاد شهید در این زمینه گفت: این معوقات مربوط به حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران است.

معوقات ایثارگران یکی از مهمترین موضوعات چالشی و بحث برانگیز در حوزه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران است که مدتی محل مناقشه ایثاگران با دستگاه‌های دولتی شده بود. بخش قابل توجهی از این معوقات که از سال 67 باقی مانده بود، طی سه سال گذشته پرداخت شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز شنبه 25 دی ماه 95 بود که در ادامه رسیدگی به مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه از کمیسیون تلفیق ماده 103 بود، این لایحه را به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد تمامی مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت کند. به نحوی که در پایان سال دوم برنامه یعنی تا پایان سال 97 هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

در واقع بنیاد شهید و امور ایثارگران معوقات سال‌های 1376 تا 1390 با مبلغی بیش از 3850 میلیارد تومان را پرداخت کرد. از ابتدای سال 1395 نیز مطالبات ایثارگران مرتبط به سال 1391 که حدوداً مبلغ 536 میلیارد تومان است، پرداخت شده و تنها معوقه سال­‌های 1392 و 1393 باقی مانده بود که در روند بررسی و پیگیری برای پرداخت در سال 96 قرار گرفت.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید صبح امروز دوشنبه  چهارم اردیبهشت ماه 96 در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در این مورد که فعالیت شاخص بنیاد شهید در ماه‌های پایانی دولت یازدهم چه خواهد بود؟ خبر جدیدی در مورد پرداخت معوقات ایثارگران در استانه انتخابات داد و گفت: نظر آقای رئیس جمهور بر اینست که ما بتوانیم معوقه سال 92 و 93 ایثارگران را پرداخت کنیم و به همین منظور دستور دادند در هفته آینده معوقات پرداخت شود. با این پرداخت دیگر معوقه‌ای باقی نخواهد ماند و همه چیز به روز خواهد شد. معوقات سال 92 و 93 حدود 37 هزار و 500 نفر از ایثارگران حدود 600میلیارد تومان است که آن را در هفته آینده می‌پردازیم.

وی با اشاره به فضای ایثارگری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبیعی است که فرهنگ ایثار و ایثارگری در همه جا نقش دارد. در انتخابات خود نامزدهای انتخاباتی یقینا با ایثار و فداکاری و توسل به این فرهنگ می‌توانند اثرگذار بوده و با گذشتشان نسبت به مسائل نقش آفرین باشند. از طرف دیگر یقینا ملت ما که حدود 220 هزار شهید به انقلاب تقدیم کرده‌اند، باید بکوشند این فرهنگ را رشد دهند زیرا آن شهدا برای بقای این انقلاب شهید شدند و رفتند. برای حفظ حرمت انقلاب و برای نظام اسلامی جان دادند. اگر می‌خواهیم راهشان را ادامه دهیم باید همه پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده و مشارکت کنیم.

منبع: تسنیم

 

مطالب پیشنهادی