11:30 1396/02/06

به گزارش مفتاح، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)گفت: هرچند رقبای روحانی در مناظرات، جهانگیری را جدی نخواهند گرفت، اما مانورهای آماری جهانگیری تحت تأثیر بازی‌های آماری زیر مجموعه خود و کم اطلاعی نسبی وی از واقعیات و تسلط آماری رقبای روحانی باعث ضربه‌فنی شدن رئیس دولت تدبیر و امید خواهد شد.

حجت‌الله عبدالملکی استاد اقتصاد و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حضور جهانگیری به عنوان ضربه‌گیر روحانی در انتخابات، خاطرنشان کرد: در مورد حضور جهانگیری به عنوان نامزد پوششی روحانی در انتخابات دو مطلب مطرح می‌شود.

وی در این‌باره ادامه داد: مطلب اول اینکه حضور جهانگیری به عنوان نامزد پوششی و ضربه‌گیر، در واقع توهین به مردم و به نوعی سر کار گذاشتن مردم است. مردم پای صحبت‌های این فرد به عنوان یک نامزد واقعی می‌نشینند، در حالی که وی فقط می‌خواهد از روحانی دفاع کند و ضربه‌گیر روحانی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: حضور جهانگیری از بعد دیگر بدین شکل است که جریان اصلاحات از افت شدید روحانی نگران است و می‌خواهد یک گزینه جایگزین داشته باشد تا در روزهای آخر وی را جایگزین روحانی کند و به عنوان نامزد اصلی جریان اصلاحات مطرح شود، اما در هر صورت حضور جهانگیری به عنوان ضربه‌گیر در انتخابات به ضرر روحانی تمام خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: جهانگیری به عنوان نامزد پوششی آشنا به امور اقتصادی دولت نیست و تنها پرستیژ تسلط به امور اقتصادی را گرفته است و سال‌ها توسط زیرمجموعه در آمار اقتصادی دور خورده است. برای نمونه می‌توان از دور خوردن جهانگیری در دریافت آمارها به این نکته اشاره کرد که کل واردات ایران از کشور چین در دولت‌های نهم و دهم 45 میلیارد دلار بوده است، در حالی که جهانگیری این میزان را 700 میلیارد دلار عنوان کرده است.

عبدالملکی همچنین اضافه کرد: جهانگیری در نامه‌ای به ایت الله جنتی و گزارش‌دهی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به دولت، مطرح کرده بود که برداشت از میادین نفتی مشترک در این دولت 200 میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که حدود 85 درصد از این میزان مربوط به طرح دولت قبلی بوده است یا در همان نامه جهانگیری عنوان کرده بود که میزان افزایش برداشت گاز از چند فاز پارس جنوبی در دولت بازدهم 500 میلیون مترمکعب بوده است در حالی که بخش زیادی از این طرح‌ها در دولت قبل تمام شده و در همان دولت به بهره‌برداری نیز رسیده بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: جهانگیری در همان نامه ادعا می‌کند وضعیت تراز تجاری کشور در سال 95 بهبود یافته است در حالی که تراز تجاری در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 600 میلیون دلار کاهش یافته است و با حذف صادرات میعانات گازی، صادرات غیرنفتی نیز در سال 95 نسبت به سال 94، 6 درصد کاهش یافته است و اشکالات آماری وی به اینها محدود نمی‌شود.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه جهانگیری تسلطی بر امور اقتصادی دولت ندارد، اظهار داشت: آمارهای ناصحیح و متناقض که از طریق زیرمجموعه دریافت کرده است، در جریان مناظرات دست و پای روحانی را خواهد بست. هر چند رقبای روحانی در مناظرات، جهانگیری را جدی نخواهند گرفت، اما مانورهای آماری جهانگیری تحت تاثیر بازی‌های آماری زیر مجموعه خود و کم اطلاعی نسبی وی از واقعیات و تسلط آماری رقبای روحانی باعث ضربه‌فنی شدن رئیس دولت تدبیر و امید خواهد شد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی