10:35 1396/02/06

به گزارش مفتاح، کارشناس مسایل سیاسی گفت: آقای روحانی و تیم رسانه‌ای ایشان تلاش می‌کنند زمین بازی انتخابات را آنگونه که خود می‌خواهند تعریف کنند و به همین منظور می‌کوشند موضوعات را از مباحث اقتصادی به جهات دیگری سوق دهند.

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی طی سخنانی در «دوره آموزش خبرنگاری ویژه انتخابات» درباره جریان شناسی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اظهار داشت: صحنه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پیچیده است؛ یعنی یک معادله چند مجهولی است و ما در صحنه انتخابات –که البته انتخابات پیشین از این مسئله مبرا نبوده است- بازیگران فعالِ متعدد، متنوع و غیرقابل پیش بینی را شاهد هستیم.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بازیگران فعال در صحنه انتخابات افزون بر «نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری»، «جریانات سیاسی»، «رسانه ها»، «بازیگران خارجی» و «مردم» هستند، تصریح کرد: علاوه بر نامزدها، جریانات سیاسی نیز یکی از بازیگران فعال در صحنه هستند و برای نمونه حضور آقای جهانگیری در آخرین ساعات ثبت نام ناشی از رایزنی جریان اصلاحات با روحانی است و بازیگری به نام اصلاحات است که روحانی را متقاعد به حضور جهانگیری می‌کند.

وی سومین بازیگر فعال در صحنه انتخابات را «رسانه های مجازی و غیرمجازی» دانست و ادامه داد: بازیگر خارجی نیز در این انتخابات فعال است، اما این مردمند که بازیگر نهایی و تعیین کننده هستند.

فضائلی با اشاره به اینکه بخش زیادی از آراء مردم و شور انتخاباتی به وسیله مناظره ها شکل می‌گیرد، افزود: اهمیت همین مسئله بود که جریانی را برای تلاش در جهت مناظره غیر زنده وادار کرد.

وی گفت: ایده مناظره های غیرزنده از سوی دولت مطرح شد و با طرح و رایزنی وزیر کشور به تصویب رسید و پس از واکنش های متعدد در همه مردم و فعالان سیاسی نگرانی جدی احساس شد که می توانست روی شور انتخاباتی و میزان مشارکت هم اثر سوء بگذارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: این مسئله که کدام نامزد به نفع نامزد دیگر کنار می رود، غیرقابل پیش بینی است.

فضائلی با بیان اینکه یکی از مباحث جدی از سال 84 تاکنون نظر سنجی هاست، گفت: نتایج نظر سنجی ها تحلیل مهمی است و روند آرای مردم را نشان می دهد.وی خاطرنشان کرد: یک واقعیت دیگری که وجود دارد این است که بخشی از مردم گرایش و دلبستگی جناحی دارند و حدود 70 درصد مردم در دسته بندی های اصولگرا و اصلاح طلب نمی گنجند و درصد قابل توجهی از  این قشر در آخرین لحظات پیش از انتخابات تصمیم می گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز بحثی با عنوان رأی دوم مطرح شده است و این مبحث نشان می دهد که با کناره گیری نامزدی به نفع نامزد همسو، الزاما سبد رأی نامزد کناره گیری کرده به سبد نامزد همسو ریخته نمی شود چراکه بسیاری از مردم سیاسی رأی نمی دهند، اشاره کرد: اینجاست که نظر سنجی ها مشخص می کند که کاندیداها به نفع هم کناره گیری بکنند یا نه؟

فضائلی با اشاره به اینکه بعید نیست یکی از اهداف جریان اصلاحات در معرفی جهانگیری به عنوان نامزد ریاست جمهوری این بوده باشد که در صورت لزوم جهانگیری را جایگزین روحانی کند، خاطرنشان کرد: قطعا جریان اصلاحات جهانگیری را به روحانی ترجیح خواهد داد، مگر اینکه میزان رأی جهانگیری کمتر از روحانی باشد.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در انتخابات گفت: میزان تأثیرگذاری رسانه های شبکه های اجتماعی –به صورت ویژه تلگرام- رو به افزایش است؛ این افزایش مخاطب نیز به دلیل افزایش میزان اعضای شبکه های اجتماعی است و میزان مراجعه مخاطبان به کانال ها روند تصاعدی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: در ایام انتخابات نیز کانال های خبری با افزایش مخاطب مواجه می شوند و به همین دلیل سرمایه گذاری از سوی جریانات سیاسی (به ویژه دولت) در شبکه های اجتماعی در حال افزایش است.

فضائلی ادامه داد: به همین دلیل از سال گذشته خبرهایی مبنی بر رایزنی و خرید کانال های گوناگون تلگرامی از سوی وابستگان به دولت شنیده شد و تاکنون کانال هایی که مجموع اعضای آن به چند میلیون نفر می رسد خریداری شده است؛‌ البته اگر هزینه آن از بیت المال یا با سوء استفاده از موقعیت نباشد ایرادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نقش و تأثیر تلگرام در این دوره از انتخابات بسیار جدی است و در انتخابات مجلس دهم نیز این روش آزموده شد، گفت: نامزدها غیرقابل پیش بینی هستند و برای مناظره ها تلاش می کنند برگ های رو نشده را رو کنند و برای همین است که آقای روحانی در قزوین گفته بود «ناگفته های این چهار سال را خواهم گفت».

فضائلی در عین حال خاطرنشان کرد: البته این می تواند عملیات روانی باشد زیرا به یقین نامزدها بخشی از فعالیت خود را صرف عملیات روانی می کنند تا حریف را تضعیف و نگران کنند ولی اگر واقعی باشد سوالات مهمی مطرح خواهد شد و روحانی ناگزیر باید جواب بدهد.

وی با اشاره به اینکه در این صحنه بخش زیادی از آراء مردم و شور انتخاباتی به وسیله مناظره ها شکل می گیرد و اهمیت همین مسئله بود که جریانی را برای تلاش در جهت مناظره غیر زنده وادار کرد، گفت: ایده مناظره های غیرزنده از سوی دولت مطرح شد و با طرح و رایزنی وزیر کشور به تصویب رسید و پس از واکنش های جدی همه مردم و فعالان سیاسی و ایجاد نگرانی جدی که می تواند روی شور انتخاباتی و میزان مشارکت اثر سوء بگذارد،تجدید نظر شد.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح نقش بازیگران خارجی در انتخابات، افزود: یکی از بازیگران جدی در انتخابات آینده ما، آمریکایی ها هستند؛ آنها به دنبال روی کار آمدن یک «دولت ضعیف» در ایران هستند.

به گفته فضائلی، دشمن برای داشتن دست برتر در مقابله با نظام جمهوری اسلامی، در پی تضعیف نظام ماست و این هدف را با روی کار آمدن «دولت ضعیف» در ایران دنبال می‌کند.

وی گفت: اینکه امریکایی ها اعمال تحریم های جدید را به پس از انتخابات ایران موکول کرده اند چند معنی می تواند داشته باشد و مهمترین آن اینکه به مردم ایران القاء کنند «اگر آقای روحانی را انتخاب نکنید باید منتظر یک تهدید و تحریم بزرگتر باشید» و این یک دروغ بزرگ است چراکه دشمن هرجا در ما احساس ضعف کند همانجا فشارش را بیشتر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: برای مقابله عزت مندانه با تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن هیچ راهی جز قوی شدن در ابعاد مختلف و بخصوص اقتصادی نداریم.

وی ضمن تشریح «گفتمان های غالب» در انتخابات های ریاست جمهوری گذشته ابراز داشت: گفتمان دولت آقای هاشمی، «گفتمان بازسازی و سازندگی» بود؛ پس از هاشمی اصلاح طلبان پرچم دار تغییر وضع موجود شدند و حرفشان این بود که توسعه اقتصادی اتفاق نمی افتد مگر با «توسعه سیاسی» اما نتیجه شانزده سال عملکرد دولت آقای هاشمی و خاتمی این بود که بخش زیادی از جامعه احساس کردند که فراموش شده اند.

فضائلی ادامه داد: تیم اقتصادی آقای هاشمی معتقد بودند که «در توسعه اقتصادی عده ای به ناچار باید زیر چرخ توسعه له شوند»؛ نتیجه عملکرد این دو دولت سبب اقبال عمومی به «گفتمان عدالت» و بر روی کار آمدن آقای احمدی نژاد شد، چراکه احمدی نژاد در رقابت های انتخاباتی خود آقای هاشمی را در نقطه مقابل خود قرار داد و به نقد آن دوران پرداخت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: آن چیزی که باعث شد کسی مثل آقای احمدی نژاد بر سر کار بیاید، رفتار آقای هاشمی و عملکرد دولت ایشان و آقای خاتمی بود و در واقع رأی احمدی نژاد چه در دور اول و چه در دور دوم بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی بود.

فضائلی تاکید کرد؛ نامزدی دوباره احمدی نژاد نیز بهترین دلیل بر ناکارآمدی دولت آقای روحانی است.

وی ضمن تقدیر از برخی اقدامات دولت نهم به نقد برخی رفتارها و عملکردهای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری خصوصا در دور دوم پرداخت و افزود: قطعاً کسی که می خواهد عدالت را اجرا کند، نمی تواند و نباید قانون و اخلاق را زیر پا بگذارد، اما متاسفانه ایشان مخصوصاً در این اواخر هیچ اعتنایی نسبت به قانون و اخلاق و ضوابط نداشت.

وی در پایان ضمن تحلیل وضع موجود انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم عنوان کرد: آقای روحانی و تیم رسانه ای ایشان تلاش می کنند زمین بازی انتخابات را آنگونه که خود می خواهند تعریف کنند و به همین منظور تلاش می کنند موضوعات را از مباحث اقتصادی منحرف و به جهات دیگری سوق دهند.

فضائلی افزود: بنده فکر می کنم «گفتمان کارآمدی»، گفتمان غالب در انتخابات ریاست جمهوری این دوره خواهد بود و اگر کسی بتواند به درستی این گفتمان را نمایندگی کند، مورد اقبال عموم مردم قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی