16:00 1396/02/04

به گزارش مفتاح، دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به انتشار ویدئویی از کشتار غیرنظامیان به دست ارتش مصر در صحرای سینا، از کشورهایی که از مصر حمایت تسلیحاتی و آموزشی می‌کنند، خواست این کمک‌ها را تا زمانی که سربازان مصری به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهند، متوقف کنند. همزمان حزب گروه اسلامی مصر طرحی برای توقف خشونت‌ها در سینا ارائه کرد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ارتش مصر در شبه جزیره سینا هشت تن از اسرای بی‌گناه را اعدام کرده و سپس با سرپوش نهادن بر این کشتار تلاش کردند که آنها را تروریست‌های مسلحی نشان دهند که در هنگام یورش سربازان مصری به آنها شلیک می‌شود.

این سازمان بازداشت و محاکمه مسئولان اعدام غیرنظامیان بی‌گناه در شبه جزیره سیناء را خواستار شد.

در این ویدئو که شبکه تلویزیونی "مکملین" در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۷ منتشر کرد مردی با لباس‌های استتار نشان داده می‌شود که دو تن دیگر را با شلیک تیر از پای درمی‌آورد.

دو منبع در شبه جزیره سینا این شخص را شناسایی و وی را یکی از اعضای مشهور شبه نظامیان بومی که تحت امر ارتش مصر فعالیت می‌کند، معرفی کردند.

همچنین در این ویدئو یک عضو مرکز اطلاعات جنگ مصر را در حال رصد و مدیریت اعدام اول نشان می‌دهد.

این ویدئو و برخی تصاویر دیگری که دیده‌بان حقوق بشر در جریان آنها قرار گرفت، صحت وقوع این حادثه را ثابت می‌کند.

جو استورک، معاون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: اینگونه کشتارهای وحشیانه ثابت می‌کند که روند مبارزه با تروریسم، شبه جزیره سینا از کنترل خارج شده است و هم‌پیمانان مصر نمی‌توانند این تجاوزات را نادیده بگیرند.

این سازمان تاکید کرد: کشورهایی که اسلحه، مهمات و دوره‌های آموزشی به ارتش مصر ارائه می‌دهند، باید این کمک‌ها را تا زمانی که نیروهای مصری به نقض آشکار حقوق بشر ادامه می‌دهند، متوقف کند. قوانین بین‌المللی نیز باید مصر را به بازداشت مسئولان این کشتار و محاکمه آنها مجبور کند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که فورا نمی‌توان از محل و تاریخ اجرای این اعدام اطمینان یافت اما به نظر می‌رسد که این فیلم واقعی است.

نماینده شبکه تلویزیونی "مکملین" در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: طبق اطلاعاتی که داریم این اعدام در ماه اکتبر یا نوامبر در روستای "التومه" واقع در جنوب "شیخ زویه" اجرا شد.

حزب "سازندگی و توسعه"، شاخه سیاسی حزب "گروه اسلامی" در مصر طی بیانیه‌ای طرحی سیاسی برای توقف خشونت‌ها در شبه جزیره سینا مبتنی بر توقف عملیات شبه‌نظامیان علیه ارتش و پلیس مصر و توقف یورش‌ها و تعقیب و گریزهای امنیتی دولت در این شبه جزیره را ارائه کرد.

این حزب اعلام کرد که این طرح در راستای نجات شبه جزیره سینا در سالگرد آزادسازی کاملی به جز منطقه طابا پس از عقب نشینی آخرین سرباز اسرائیلی از آن طبق توافقنامه صلح مصر – اسرائیل در سال ۱۹۷۹ میلادی ارائه کرد.

حزب گروه اسلامی که یکی از مهمترین هم‌پیمانان گروه اخوان المسلمین در مصر است برای اجرای طرح خود چند مرحله در نظر گرفت.

مرحله اول آن است که گروه‌های مسلح در این شبه جزیره توقف عملیات خود از تاریخ ۲۵ آوریل جاری را اعلام کرده و دولت مصر نیز یورش‌ها و تعقیب و گریزها را از همین تاریخ متوقف کند.

دوم فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس ملی و جامع با حضور قبایل این شبه جزیره و تمامی گروه‌های موثر برای آغاز گفت‌وگوی جامع و توقف حملات رسانه‌ای که تنها آشوب را بیشتر و در ملی گرایی ساکنان شبه جزیره ایجاد تردید می‌کند.

و سوم لزوم اعلام حالت فوق‌العاده و کاهش تدابیر شدید امنیتی همزمان با توقف عملیات‌های مسلحانه در منطقه.

منبع: ایسنا

 

مطالب پیشنهادی