15:05 1396/02/04

به گزارش مفتاح، در حالی که سه ماه از توافق دو وزیر دولت برای تشکیل کارگروه بررسی معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران می‌گذرد‌، هنوز هیچ خبری از تشکیل جلسه این کارگروه نیست و صدور برگه‌های تشخیص مالیاتی ادامه دارد.

بهمن ماه سال گذشته در پی نامه‌نگاری‌های صنف چاپ با وزارت فرهنگ و ارشااد اسلامی برای حل مشکل معافیت‌های مالیاتی چاپخانه‌داران فعال در چاپ کتاب،‌ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی بهمن ماه گذشته در جلسه‌ای به بررسی موضوع نشستند.

در این جلسه که اعضای صنف چاپ نیز حضور داشتند، درباره وضعیت مالیات واحدهای چاپی و اعتراضات موجود بحث و تبادل نظر شد.هم‌چنین مقرر شد تا اهالی صنف چاپ اگر تا پایان سال جاری اقدام به پرداخت مالیات خود کنند، ‌60 درصد جرایمشان بخشیده خواهد شد.هم‌چنین مقرر شد اعتبارات خرید واحدهای چاپی از مراجع معتبر مورد قبول ممیزان مالیاتی قرار گیرد.

اما نکته حائز اهمیتی که در این جلسه دو طرف بر آن توافق کردند‌، تشکیل کارگروهی به ریاست رئیس سازمان امور مالیاتی و با حضور اعضای صنف چاپ‌، نمایندگان وزارت ارشاد و نمایندگان سازمان امور مالیاتی برای پیگیری بخشودگی مالیاتی چاپخانه‌داران فعال در چاپ کتاب و موضوع مالیات بر ارزش افزوده  بود. کارگروهی که امروز با گذشت سه ماه از توافق اولیه هنوز هیچ خبری از تشکیل آن نیست.

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های چاپ در سراسر کشور می‌گوید‌: ما امیدوار بودیم که همان اسفند ما کارگروه تشکیل جلسه دهد،‌ بعداً از آن  از ابتدای سال جدید تاکنون منتظر تشکیل کارگروه مذکور بودیم،‌ فروردین ماه پایان یافت و باز هم خبری از تشکیل کارگروه نشد‌، بنابراین روز گذشته به وزارت ارشاد رفتم و ماجرا را از همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی وزرات ارشاد پیگیری کردم‌، وی نیز قول داد که با معاون فرهنگی موضوع را در میان گذشته و پیگیری کند. امیدوارم در آینده نزدیک این کارگروه مالیاتی جلسه‌ای تشکیل دهد تا حداقل مشخص شود دولت یازدهم چه حمایتی قرار است از صنف چاپ داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد:‌ محمد آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز که به نمایندگی از صنف نشر در جلسه‌ اولیه با وزیر اقتصاد حضور داشت،‌ معتقد بود،‌ اگرچه صنف نشر از مالیات معاف شده‌اند‌، اما چون چاپخانه‌ها مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند‌، این مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت محصولات اثر گذاشته و به عبارت دیگر باید از جیب ناشران پراداخت شود. پس با توجه به این نکات باید کلیه چرخه نشر از پرداخت مالیات معاف باشند.

مشکل معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ چند سالی است که در کنار بحران‌های اقتصادی موجود در حوزه چاپ و نشر،‌ مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است،‌ تعطیلی‌های پی در پی و تغییر کاربری به ویژه در حوزه کتابفروشی ها و چاپخانه‌ها موجب شد تا دولت نیم نگاهی حمایتی به این بخش داشته باشد،‌ از این رو معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان که در دولت دهم پیگیری و مقدمات آن فراهم شد،‌ در دولت یازدهم به ثمر نشست و این قشر از اهالی فرهنگ از پرداخت مالیات که بعضاً مشکلات متعددی را نیز برایشان به وجود می‌آورد، معاف شدند.

پس از آن اهالی چاپ نیز با تمسک به همان ماده قانونی که ناشران را معاف می‌کرد،‌ خواستار معافیت بخش فعال در حوزه چاپ کتاب شدند. بند «ل» ماده 130 قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرده است که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی‌، فرهنگی و هنری که به ‌موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است. تبصره سه این ماده اشاره کرده که آیین‌نامه اجرایی موضوع این ماده به وسیله‌ سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد. در آیین‌نامه به تمامی فعالیت‌های هنری و فرهنگی کشور اشاره شده است.

با این وجود پس از سه سال از معاف شدن ناشران هنوز چاپخانه‌داران پیگیر امور معافیت مالیاتی خود هستند و البته راه به جایی نبرده‌اند. وضعیت مالیات‌های صنف چاپ بنا به گفته صاحبان این صنعت به گونه‌ای است که ادامه فعالیت برای واحدهای خصوصی و کوچک را تا اندازه‌ای غیر ممکن کرده است.

شجاع در این زمینه می‌گوید: متأسفانه برای برخی واحدها برگه‌ تشخیص‌های وحشتناکی صادر می‌شود، که در آن‌ها بی عدالتی موج می‌زند،‌ برای نمونه برای چاپخانه‌ای که تنها یک ورق ماشین دارد و همه سرمایه‌اش 50 میلیون تومان است، 80 میلیون مالیات بر ارزش افزوده بابت سال‌های 89 تا 92 صادر شده است.

معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران در چه تنگنایی گیر کرده است؟

اما نکته جالب توجه در این میان این است که چرا سازمان امور مالیاتی تاکنون زیر بار معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران نرفته است؟ صنفی که هم تاکنون مجوزش را از وزارت ارشاد گرفته و هم جزو مشاغل فرهنگی و هنری محسوب می‌شود‌، بنابراین باید مشمول بند ل ماده 139 بشود.

پورمند:‌ معافیت گیر درج یک کلمه «چاپ» در بند «ل»‌ ماده 139 است

ابوالفضل پورمند رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران می‌گوید:‌ طبق بند ل ماده 130 مشاغلی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند،‌ معاف از مالیات هستند‌، چاپ نیز مجوزش از وزارت ارشاد است‌، اما ما سال‌هاست که تلاش می‌کنیم طبق این ماده قانونی معاف از مالیات شویم‌، ولی هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. استدلال سازمان امور مالیاتی این است که در ماده مذکور نامی از چاپ برده نشده است،‌ در مقابل به صنف نشر و فعالن فرهنگی و هنری اشاره شده است،‌ بنابراین نمی‌توان صنف چاپ را معاف کرد. اصلاح آیین‌نامه نیز طبعا‌ً با روند بروکراسی اداری در کشور ما معلون نیست چه سرنوشتی داشته باشد.

نکته جالب توجه در میان انتقادات فعالان چاپ به مشکل معافیت مالیاتی این است که عمده این افراد با پرداخت مالیات مشاغل مشکلی ندارند،‌ به باور آن‌ها می‌توان با مالیات مشاغل کنار آمد،‌ اما مشکل اصلی زمانی آغاز شده است که برگه‌های تشخیص مالیات بر ارزش افزوده صادر شده‌اند.

شجاع: خواسته ما کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 3 درصد است

شجاع در این زمینه می‌گوید:‌ اگر رکود حاکم بر بازار اندکی از میان برود،‌ ما با مالیات عادلانه می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم،‌ اما مالیات بر ارزش افزوده سنگ بزرگتری بر سر راه شده است،‌ نهایت خواسته ما این است که این مالیات را از 9 درصد به 3 درصد کاهش دهند. ما حتی خواهان حذف کامل آن نیز نیستیم.

تحمل مالیات مشاغل امکان‌پذیر است،‌ اما مالیات بر ارزش افزوده نه

پورمند نیز با شجاع در این زمینه موافق است و اذعان می‌دارد که تحمل مالیات مشاغل برای صنف چاپ با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی امروز ممکن است،‌ اما مالیات بر ارزش افزوده گلوی چاپ را بسته است،‌ اکنون بررسی مالیات بر ارزش افزوده از سال 89 تا 92 در حال انجام است که واقعا غیرعادلانه تنظیم می‌شود. پس از صدور این برگه تشخیص‌ها بسیاری از واحدهای چاپی یا تعطیل شده‌، یا تغییر کاربری داده‌اند. در همین فروردین ماه پنج واحد چاپی که از فعالان قدیمی این صنف هستند،‌ واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند که یا تغییر کاربری دهند‌، یا واگذار کنند.

جریمه 60 میلیونی برای مالیات 20 میلیونی

وی با اشاره به ارقام غیرعادلانه برگه‌های تشخیص مالیات می‌گوید: در موردی 20 میلیون مالیات برای یک واحد در نظر گرفته بودند‌، که چون پرداخت نشده بود،‌ جریمه 60 میلیون تومانی نیز به آن اضافه شد.

پورمند وضعیت چاپ در دولت یازدهم را بسیار منفی توصیف می‌کند و می‌گوید:‌ در دولت یازدهم چاپ هیچ حرکتی نداشت. تنها مزیت این دوره این بود که ما زیرپوشش وزارت صنعت و معدن البته روی کاغذ رفتیم،‌ قرار شد که تنها وزارات ارشاد وظیفه نظارت را برعهده داشته باشد. البته هنوز خبری از اجرای این نیز نشده است‌، چرا که ما معمولاً حرف می‌زنیم و کمتر عمل می‌کنیم.

به نظر می‌رسد،‌ اردیبهشت ماه نیز خبری از تشکیل کارگروه معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران نشود، چرا که همه ارکان دولت درگیر انتخابات بوده و پس از آن تا ماه‌های منتهی به آمدن دولت دوازدهم شاید جلسه‌ای تشکیل شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی