10:05 1396/01/19

به گزارش مفتاح، نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم علاوه بر بیمه بدنه و شخص ثالث و دیگر هزینه‌ها باید هزینه مربوط به بیمه فرسودگی را هم پرداخت کنند که به نظر می‌رسد هزینه آن با هزینه خرید وسیله نقلیه یکسان است و این زندگی مردم را مختل می‌کند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در خصوص مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب بیمه فرسودگی برای خودروهای سبک و سنگین در ادامه تصویب لایحه هوای پاک اظهار کرد: در آینده نه چندان دور اگر شورای نگهبان به این مصوبه ایراد نگیرد یک فاجعه در کشور رخ خواهد داد چرا که در صورت تصویب نهایی این مصوبه هر کس وسیله نقلیه سبک و سنگین نو یا دست‌دوم را با هدف استفاده در زندگی شخصی و یا باربری و یا مسافربری خرید؛ باید آن را بیمه فرسودگی کند.

وی افزود: بیمه فرسودگی به این معنی است که فرد خریدار مبلغی را برای بیمه بپردازد که بعد از اتمام عمر آن خودرو یا موتورسیکلت که در حال حاضر 20 سال تعیین‌ شده و البته در آمریکا 10 سال است وقتی که بنا است از خودرو استفاده نکند هزینه‌ای را از بیمه بگیرد.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بیمه یعنی اعمال یک هزینه بالا بر مردم چرا که مردم علاوه بر بیمه بدنه و شخص ثالث و دیگر هزینه‌ها هم چون عوارض شهرداری و هزینه‌های مربوط به معاینه فنی باید هزینه مربوط به بیمه فرسودگی را هم پرداخت کنند که به نظر می‌رسد هزینه آن با هزینه خرید وسیله نقلیه یکسان است و این زندگی مردم را مختل می‌کند.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: این قانون برای همه نقاط کشور یکسان  وضع‌ شده؛ یعنی اگر فرد در تهران یا دورترین روستا باشد در مقابل این قانون وضعیت یکسانی دارد؛ مثلاً وقتی فردی در فلان روستا یک موتورسیکلتی را برای کارهای روزمره همچون کشاورزی و... تهیه می‌کند باید همین مقررات را رعایت کند و این عادلانه نیست.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس عنوان کرد: نکته مهم دیگر اینکه اگر مردم بعد از عمر فرسودگی خودرو یا موتورسیکلت از آن وسیله نقلیه استفاده کنند نیروی انتظامی باید به ازای هر روز جریمه‌ای را اعمال کند.

وی گفت: در مجموع این مصوبه بر مردم فشار مالی وارد خواهد کرد و علی‌رغم اینکه بنده اشکال اصل 46 قانون اساسی که عنوان می‌کند مردم بر اموال خود مسلط هستند و نمی‌شود آن‌ها را از مالی که دارند محروم کرد و همچنین طبق بند 5 اصل 43 قانون اساسی که گفته نباید مردم را اصرار به غیر کرد این مصوبه به رأی گذاشته شد و رأی آورد.

حاجی دلیگانی در پایان از ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان این مصوبه را رد و یا به آن ایراد بگیرد تا اصلاح شود.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی