13:00 1396/01/10

به گزارش مفتاح، مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۶، نخستین سایت‌موزه شهری ایران با احیای پایه‌های کاخ جهان‌نما در ورودی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان به نمایش در آمد.

همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۶، نخستین سایت‌موزه شهری ایران با احیای پایه‌های کاخ جهان‌نما در ورودی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان که در خارج از ایستگاه متروی امام حسین(ع) قرار دارد، برای علاقمندان و مردم شهر اصفهان به نمایش در آمد.

فصل نخست عملیات کاوش باستان‌شناسی میدان امام حسین(ع) اصفهان پیش از شروع عملیات اجرایی ایستگاه مترو در این میدان، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حمایت مالی شهرداری اصفهان رقم خورد و بقایای باستان‌شناسی مربوطه در این محدوده توسط پژوهشکده باستان‌شناسی کشور حفظ و احیا شد.

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به رویکردهای شهرداری اصفهان در این زمینه به مهر گفت: پس از فصل نخست عملیات کاوش باستان‌شناسی، بنا به نظر پژوهشکده باستان‌شناسی کشور مبنی بر احتمال وجود پایه‌های کاخ جهان‌نمای تخریب‌شده توسط ظل‌السلطان در خارج از محدوده ایستگاه امام حسین(ع)، به منظور حفظ و احیای میراث فرهنگی مقرر شد محدوده باستان‌شناسی گسترش یابد.

وی ادامه داد: با درخواست میراث فرهنگی، اگرچه پایه‌های کاخ جهان‌نما در خارج از ایستگاه مترو قرار داشتند اما با این حال، هزینه حفظ و احیای آن به عنوان یک سایت‌موزه شهری توسط شهرداری پرداخت شد.

جواد شعرباف بیان کرد: خوشبختانه این پایه‌ها در حال حاضر کاملاً احیا شده‌اند و در سال نو و همزمان با نخستین روزهای سال ۱۳۹۶، به نمایش عمومی درآمده است.

وی با اشاره به اهمیت نمایش این منطقه تاریخی برای عموم مردم تصریح کرد: این طرح نخستین سایت‌موزه شهری کشور به شمار می‌رود که برای اولین بار با هزینه سازمان قطارشهری اصفهان و حومه در ایران اجرا شده است.

مشاور عالی شهردار اصفهان تاکید کرد: این طرح با مشارکت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان دراختیار مردم این شهر و همچنین هموطنان و مسافران نوروزی قرار گرفته است.

وی افزود: در گذشته پیش‌بینی شده بود مردم پس از احیای این بخش و از طریق ورودی مترو دسترسی ویژه به این سایت موزه داشته باشند ولی پس از بررسی های میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد این مکان دسترسی ویژه نداشته باشد.

 

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی