12:00 1396/01/09

به گزارش مفتاح، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خبر داد: افتتاح دو پروژه مهم یعنی توسعه سبا و بهره برداری از گندله سازی 5 میلیون تنی فولاد مبارکه در منطقه سنگان بعد از تعطیلات نوروزی انجام خواهد شد.

بهرام سبحانی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه فولاد هرمزگان به کجا رسید؟ توضیح داد: قرارداد توسعه فولاد هرمزگان و افزایش ظرفیت تولید این واحد از 1.5 به 3 میلیون تن نهایی شده است و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر کلنگ‌زنی این پروژه را انجام دهیم. قرارداد این پروژه مهم با شرکت اس ام اس آلمان نهایی شده که ایریتک نیز شریک ایرانی این شرکت آلمانی است.

وی درباره فاینانس و تامین مالی این پروژه نیز گفت: فاینانس این پروژه فاینانس اروپا است. بیمه دولتی ساچه هم پشتیبان این پروژه است و بانک‌های مختلفی باید با تشکیل کنسرسیوم منابع مالی آن را تامین کنند. کل هزینه اجرای این پروژه نیز حدود 400 میلیون یورو بوده که 50 درصد آن ریالی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درباره آن دسته از پروژه‌های فولاد مبارکه که در حال اجرا بوده و به زودی افتتاح خواهند شد، توضیح داد: افتتاح طرح توسعه سبا از بعد از تعطیلات نوروزی برگزار خواهد شد و هم‌اکنون نیز مرحله ذوب گیری از این پروژه در حال انجام است. ضمن اینکه افتتاح گندله سازی 5 میلیون تنی فولاد مبارکه در منطقه سنگان نیز بعد از تعطیلات انجام خواهد شد.

وی درباره برخی موانع و مشکلات در زمینه تامین کنسانتره موردنیاز واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه در منطقه سنگان توضیح داد: البته فولاد مبارکه در حال احداث یک واحد کنسانتره سازی در منطقه سنگان است اما با توجه به اینکه واحد گندله سازی زودتر راه اندازی خواهد شد و تا زمان راه اندازی واحد کنسانتره سازی هنوز باقی مانده است بنابراین باید تا آن زمان کنسانتره را از هر منبعی تامین کنیم. امیدواریم شرکتی مانند اوپال نیز که در منطقه سنگان حضور دارد و کنسانتره تولیدی‌اش را نیز خودش مصرف نمی کند با دید ملی نسبت به تامین خوراک گندله سازی فولاد مبارکه اقدام کند.

سبحانی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به ادعای دامپینگ صنعت فولاد ایران توسط یوروفر نیز ماین نیوز گفت: این رسیدگی یک فرایند است و فعلا خبر جدیدی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه امسال حدود 1.5 میلیون تن صادرات داشته است، اظهار کرد: سال آینده نیز همین برنامه صادراتی را دنبال خواهیم کرد. البته اخیرا یک خط ریخته‌گری را راه‌اندازی کردیم که باعث افزایش ظرفیت تولید اسلب فولاد مبارکه شده است و چون اسلب در داخل کشور بازار ندارد باید آن را هم به برنامه صادراتی خود اضافه کنیم و شاید صادرات فولاد مبارکه در سال 1396 به حدود 2 میلیون تن برسد.

منبع: ماین نیوز

مطالب پیشنهادی