12:00 1396/01/08

به گزارش مفتاح، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید، با تأکید بر اینکه اصل تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخل است، معتقدند دولت موانع کار و تولید را از سر راه برنمی‌دارد.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید در حرم مطهر رضوی و تأکید ایشان بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی همراه با اشتغال و تولید ملی، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان دانشجویی و برخی کارشناسان به اظهارنظر در این باره پرداختند و دیدگاه‌هایشان را درباره عملکرد دولت در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و راه برون رفت از مشکلات کشور در گفت‌وگو با فارس بیان کردند که مشروح این گفت‌وگوها به شرح ذیل است:

*دچار رکود تورمی کشنده هستیم/ هنر آقایان ایجاد اشتغال برای دیگر کشورها بوده/ قاچاق، تولید ملی را فلج کرده است/ 28 هزار میلیارد درآمد هدفمندی توسط شرکت‌های دولتی بلعیده می‌شود

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال در حرم مطهر رضوی و کوتاهی مسئولان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: با توجه به کار کارشناسانه‌ای که اقتصاددانان و کارشناسان انجام دادند، توانستند اقتصاد مقاومتی را با 24 بند در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و به تأیید رهبری برسانند که این بندها مجموعاً نسخه شفابخش و نجات‌بخش اقتصاد رکودی ما است.

وی افزود: بر همین اساس هم بود که ما در برنامه ششم هر 24 بند را به قانون تبدیل کردیم. با بررسی‌هایی که در چند سال اخیر انجام شد، کاملاً مشهود است که تکیه بر اقتصاد مقاومتی در امر اجرا، اعتقادی، ریشه‌ای و عمیق نبوده است؛ چراکه اگر تمسک به اقتصاد مقاومتی صورت می‌گرفت، حداقل می‌توانستیم در زمینه تولید داخل و اشتغال رشد چشمگیری داشته باشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار و ارقام نشان می‌دهد همان‌طور که ما در برنامه ششم مصوب کردیم و دولت نیز تأکید کرده اول سال 96 نرخ بیکاری 12.6 درصد است. این نشان از رشد بی‌امان بیکاری دارد. امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست که دچار یک رکود تورمی کشنده هستیم.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: رشد ما در بخش ساختمان طبق اعلام مرکز آمار منفی 14 درصد است و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را حدود منفی 12درصد اعلام کرده است. 27 درصد مؤلفه‌های تعیین‌کنده تورم در بخش مسکن است و 27 درصد هم در بخش غذایی است.

وی در همین خصوص افزود: پس اگر می‌گوییم تورمی تک‌رقمی است، دلیلش این است که رشد منفی 14 درصد مسکن را داریم که وقتی با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در جامعه مخصوصاً کالاهای اولیه جمع می‌زنیم، تورم تک‌رقمی می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز اقتصاد و نوع عملکرد اقتصادی پاسخگوی نیازها نبوده، گفت: ما از طرفی روزنه‌های تخریب اقتصاد ملی و تولید ملی توسط قاچاقچیان ریشه‌دار و تأثیرگذار در مسائل سیاسی ـ اقتصادی را داریم که باعث شده تولید ملی را فلج و مردم و تولیدکنندگان را اسیر اجناس خارجی کند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هنر آقایان ایجاد اشتغال برای جوانان دیگر کشورها بوده است، گفت: رهبری به نیکی به دو کلیدواژه مهم در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که بحث تولید و اشتغال است. در تولید ملی نیز اعلام کردند که هم شرع و هم قانون ورود پیدا کند تا استفاده از تولیدات داخلی یک تکلیف شرعی برای همه مردم باشد و هم با قانونگذاری حجتی برای همه مسئولان شود تا بدین وسیله جلوی واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، گرفته شود.

وی با تأکید بر این موضوع که باید برای تولید ملی هزینه داد، افزود: کدام مصیبت بالاتر از این است که گفته می‌شود بنزین وارداتی ارزان‌تر از بنزین داخل است و باید واردات کنیم. این سخن کاملاً‌ برعکس اقتصاد مقاومتی است. ما باید تولید ملی را رشد دهیم تا کارگر ایرانی کار کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید چون نرخ ارزان‌تری وجود دارد برویم از خارج وارد کنیم و برای کسانی که در خارج از کشور کار می‌کنند، شغل ایجاد کنیم، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت برای تولید ملی هزینه دهیم، اما این زیان درنهایت می‌تواند ما را به سمت و سویی هدایت کند که مشکل تولید داخلی و اشتغال را حل کند.

حاجی‌بابایی با ابراز تأسف از اینکه آمار و ارقام سُکرآوری در حوزه اقتصادی ارائه می‌شود، گفت: برای مثال رشد 6.6 درصدی اقتصاد را اعلام می‌کنند. وقتی حدود 90 درصد رشد اقتصادی ما فقط در سایه فروش نفت خام است، این رشد واقعی نیست و شغلی از آن ایجاد نمی‌شود و تولید داخلی را رشد نمی‌دهد. نفت مانند سکه بهار آزادی است که هر زمان اراده کنی می‌توانی آن را بفروشی.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون راه‌حل مشکلات کنونی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم مشکلات حل شود، چاره‌ای نیست جز اینکه همه بر این دو محور تولید و اشتغال ابتدا اعتقاد پیدا کرده و بعد متمرکز شویم. با هر کسی در هر جایگاهی که با این سیاست‌ها به دلیل منافع حزبی، گروهی و شخصی کوتاهی می‌کند نیز باید برخورد شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین باید یک شفاف‌سازی از وضعیت قاچاق به ویژه آمار 15 میلیارد دلار تا 25 میلیارد دلار شکل گیرد. در برنامه ششم قانونی را مصوب کردیم مبنی بر اینکه باید هر سال قاچاق 10 درصد کاهش پیدا کند. یعنی تمامی مبادی ورودی کنترل شود تا تولید ملی پرقدرت جلو برود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه دولت باید اعتبارات قابل‌توجهی را برای کمک به تولیدات ملی داشته باشد، گفت: متأسفانه 30 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود در اختیار تولید قرار گیرد، امروز به هر دلیلی نه وارد بودجه و نه وارد خزانه واحد می‌شود. درآمد صورت می‌گیرد و هزینه می‌شود. باید آن 30 درصد در کشور به صورت شفاف بیان شود که به کجای تولید و به کدام بخش خصوصی داده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌‌ها که حدود 28 هزار میلیارد تومان می‌شود و باید در اختیار بخش تولید به ویژه بخش خصوصی قرار گیرد، امروز یکجا توسط شرکت‌های دولتی بلعیده می‌شود.

*روحیه حرکت برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در دولت مشاهده نمی‌شود

محمد عسگری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد تهران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت: اعلام نام سال‌ که توسط رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد، در واقع تعیین یک جهت‌گیری توسط نظام اسلامی محسوب می‌شود که باید توجه یک ساله قشر موثر و نخبگانی کشور معطوف به این هدف شود.

وی ادامه داد: نام‌گذاری‌ سال‌های اخیر بخصوص دو سال اخیر که نام ‌هایی تقریبا مشابه دارند، نشان از اولویت‌بندی مسائل با تحلیل و درک شرایط و بر طبق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی توسط نظام اسلامی که در نتیجه‌ آن حل مشکلات معیشتی بیان می‌شود، دارد. در این میان تلاش عده‌ای برای القای ناتوانی در حل مشکلات، از مسائلی است که باید به آن توجه داشت.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد تهران تاکید کرد: دشمنان و جریان هم‌سو با آنان در داخل کشور، در سطحی وسیع‌تر، به دنبال ایجاد دوگانه‌های مختلف که کاربرد سیاسی دارند هستند که از این طریق بتوانند اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه که اشتغال و تولید و رونق اقتصادی است دور کنند.

وی تصریح کرد: راهبردهای کلان کشور از جمله اقتصاد مقاومتی، برای تحقق نیاز به یک عزم همگانی و اقدام همه‌جانبه دارد؛ مباحث نظری و هم‌فکری در سطوح علمی و تصمیم‌گیری کشور، فرهنگ‌سازی از طریق نهادهای فرهنگی، برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصادی و اجرایی از طریق دولت، و همچنین نقش بزرگی که مردم در این زمینه‌ دارند و نکته مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که در این راه، دولت و ملت، رابطه‌ متناظری باهم دارند که لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است و متاسفانه این روحیه حرکت امروز در دولت مشاهده نمی شود.

این فعال دانشجویی افزود: در طی 4 سال گذشته با وجود مطرح بودن مباحث اقتصادی و لزوم توجه و پرداختن به اقتصاد مقاومتی، با توجه به وضعیت کنونی و عملکرد دولت در این زمان،‌ باید دانست که با چنین راهکاری، دولت، خود بزرگ‌ترین مانع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و خواهد بود و هر دولتی با چنین نگاه‌هایی راه به جایی نخواهد برد.

عسگری گفت: با توجه به انتخابات پیش‌رو و مشخص‌بودن راهبرد اصلی کشور و همچنین لزوم وجود نیروی کارآمد، قطعا پیش‌برنده‌ سکان اجرایی کشور در راستای اهداف موردنظر جمهوری اسلامی ایران، باید مولفه‌ها و شاخص‌های لازم را دارا باشد.

*دولت موانع کار و تولید را از سر راه برنمی‌دارد/ خرید و ورود کالاهای آمریکایی در برخی وزارتخانه‌ها با توجیهات دلال مآبانه است

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال در حرم مطهر رضوی و کوتاهی مسؤولان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بطور کلی مدیرانی که مقام معظم رهبری فرمودند باید انقلابی، دلسوز، مردمی و با روحیه جهاد باشند، در مدیریت کشور کمتر دیده می شوند.

وی افزود: ممکن است در بخشی از حوزه‌ها، مدیرانی فعال، انقلابی و متدین باشند اما بعضاً شاهد هستیم که دست و بال آنان بسته است. در مقابل، مدیرانی را مشاهده می‌کنیم که در فتنه ردپای آنان وجود دارد اما امروز در بعضی پست‌های کلیدی کشور حضور دارند. این موضوع باید حل شود و بخش اعظم آن نیز به رأی مردم برمی‌گردد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مردم باید با رأیشان مدیران کارآمد، انقلابی و متدین را در رأس امور قرار دهند. مسئولان فعلی نظام جمهوری اسلامی در 3 قوه نیز باید فرمایشات رهبری را عملیاتی کنند. نمی‌شود با تعارف، کار را دست افرادی داد که از نظر تخصص یا تعهد مشکل دارند.

سالک با اشاره به تأکیدات چند سال اخیر مقام معظم رهبری بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: نمی‌خواهم کارهایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت گرفته را زیر سوال ببرم اما کلان بحث این است که اقتصاد مقاومتی باید در معیشت و سفره مردم اثر مثبت و مستقیمی داشته باشد که امروز این مسئله تحقق پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر شاهدیم که نرخ رشد بیکاری در کشور بالاست. با ذکر اینکه 750 هزار شغل ایجاد شده که بعضاً یک ساعت کار را هم شغل به حساب می‌آورند، مشکل حل نمی‌شود و کافی نیست. معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که در سال 95 بیش از یک میلیون نفر به بیکاران اضافه شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال باید از آقایان سوال کرد که برای برون رفت از این مسئله چه اقدامی کرده‌اند؟ وقتی روند قاچاق رو به رشد باشد باید از طرف دیگر شاهد بیکاری باشیم.

سالک با بیان اینکه مشکلات ما در حوزه قاچاق در گمرکات است گفت: متأسفانه قاچاق از مسیر گمرک وارد می‌شود. پیداست که باندهایی در گمرک وجود دارد که ارتباطاتی با دلالان بین‌المللی دارند و به راحتی قاچاق را وارد کشور می‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید پاسخ دهد که چقدر بر روی گمرکات کنترل صورت داده گفت: 225 میلیارد پوشاک از ترکیه و قاچاق از کشور ترکیه وارد می‌شود که این پذیرفته نیست و یا قراردادهایی که با دیگر کشورها می‌بندیم، میدان رشد کار را برای دیگر کشورها آماده می‌کند و بیکاری را در داخل رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بسیاری از بخش ها، مدیریت انقلابی و جهادی وجود ندارد ، گفت: باید این مسئله حل شود؛ هم مجلس، هم قوه قضائیه و هم دولت در این موضوع مسئول هستند.

سالک در ادامه با بیان اینکه اگر با دنیا تعارف کنیم، با تهدیدهای بیشتری مواجه خواهیم شد، گفت: اخیراً هم شاهدیم که تحریم‌های جدیدی را علیه ما وضع کردند. هر چه قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی ما قوی‌تر باشد، بی‌تردید دنیا دنبال ما خواهد افتاد. ما باید بدانیم که نمی‌شود با دنیا تعارف کرد.

این نماینده مجلس با ابراز تأسف از عملکرد وزارت خارجه در حوزه مسائل اقتصاد خارجی گفت: متأسفانه وزارت خارجه ما اصلا کاری با مسائل اقتصادی ندارد. سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در داخل ایران تمام جزئیات بازار ما را بررسی می‌کنند و با اقتصاددانان خود درمیان می‌گذارند، پس از آن با ایران قراردادهای اقتصادی می‌بندند. آیا سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور قدرت چنین کاری را دارند؟

وی با بیان اینکه مدیریت در وزارت خارجه نسبت به مسائل اقتصادی ضعیف است، گفت: همه ما می‌دانیم که کالاهای آمریکا ممنوع‌الورود به ایران است. حال شما سری به وزارت صنعت یا برخی وزارتخانه‌های دیگر بزنید و بررسی کنید کالاهایی که اینها با توجیهات دلال‌مأبانه برای ورود و خرید کالای آمریکایی می‌آورند، چگونه است.

سالک با تأکید بر اینکه برخی وزارتخانه‌های ما انقلابی نیستند گفت: این وزارتخانه‌ها تنها کار روتین روزانه خود را انجام می‌دهند. اینکه فساد حقوق‌های نجومی، فسادهای اداری، رشوه و رانت‌خواری‌هایی که در ادارات وجود دارد مسئولیتش برعهده وزرا است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که دولت برای رفع مبانی تولید ملی در کشور چه کار کرده است، گفت: یکی از موانع رشد ملی همین بانک‌ها هستند. دنیا وقتی مشکلات اقتصادی پیدا می‌کند سود بانکی‌اش را پایین می‌آورد که صنعتش نخوابد اما در ایران بانک‌ها علیه این مسئله کار می‌کنند و تا می‌بینند کارخانه‌ای در شرف مشکلات است آن را تملک می‌کنند، تمام حساب‌های مدیرانش را می‌بندند و آن کارخانه را فلج می‌کنند.

وی اضافه کرد: سوال ما از دولت و رئیس جمهور این است که در رفع موانع تولید ملی چه کرده‌اید؟ خانم ابتکار به جای اینکه مشکلات را حل کند موانع ایجاد می‌کند و مدام درب کارخانه‌ها را با بهانه‌های کوچک می‌بندد. همه اینها دست به دست هم دادند تا تولید رشد نکند و بیکاری افزایش یابد.

سالک با بیان اینکه چرا دولت موانع کار و تولید را از سر راه برنمی‌دارد گفت: از یک طرف شعار می‌دهند که ما همه چیز را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، از طرف دیگر مدام جلوی رشد تولید را می‌گیرند، ما این ناهماهنگی را در دولت مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از موانع رشد تولید ملی بخشنامه‌های مختلف وزارتخانه‌هاست، گفت: امروز یک وزارتخانه بخشنامه می‌دهد فردا وزارتخانه دیگر بخشنامه دوم را می‌دهد و اینجا مدیر می‌ماند که چه کار کند. این نشان می‌دهد که هماهنگی بین وزارتخانه‌ها در دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: ما شاهدیم که هر روز بیکاری تحصیلکرده‌ها افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم با یک اقدام انقلابی تحولی در این حوزه به وجود بیاید.

*برخی دولتمردان دنبال استحاله مفهوم اقتصاد مقاومتی هستند/ دولت از برگزاری همایش‌ها دست بردارد

علی فرخی عضو واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به اهمیت نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها را با موضوع اقتصادی و تأکید بر اقتصاد مقاومتی نامگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: همین موضوع نشانگر اهمیت و اولویت بالای بحث اقتصاد در وضعیت فعلی است. رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را به عنوان درمانی برای اوضاع فعلی اقتصاد ایران ارائه کردند که مبانی و سیاست‌های کلی آن متناسب با شرایط کنونی ایران و مردم است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: سال گذشته سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود. به امید آنکه پس از 3 سال که از ابلاغ سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی می‌گذرد دولت از برگزاری همایش‌ها و سمینارها دست بردارد که به دنبال عمل به اقتصاد مقاومتی باشد اما هنوز شاهد گزارش‌های دقیق و صریح در دوره‌های زمانی مشخص از طرف دولت در مورد عمل به این سیاست‌ها نبوده‌ایم.

فرخی خاطرنشان کرد: چرا بعد از این همه وعده و شعارهای زیبای دولتمردان در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، اکنون شاهد هیچ عملکرد درخور و قابل‌توجهی نیستیم؟ این در حالی است که وزیر اقتصاد هم از این انحصارطلبی مسئولین دولتی و عدم تمایل آنها برای واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی به تنگ آمده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم اهتمام دولت در عمل به اقتصاد مقاومتی به جایی رسید که خود رهبر معظم انقلاب پیشنهاد تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را دادند، گفت: متأسفانه این طور به نظر می‌رسد که برخی از دولتمردان به دنبال استحاله کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی هستند و می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که اقتصاد مقاومتی مفهوم حرکت‌آفرین خود را از دست بدهد و به ترکیبی بی‌خاصیت تبدیل شود.

* ظلم به مردم است آنچه در کشور تولید می‌شود به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شود/ اصل تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخل است

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: به هر حال امسال در امتداد سال 95 نامگذاری شد و مقام معظم رهبری به درستی نکات اساسی کشور را مدنظر قرار دادند.

وی افزود: خطاب رهبر معظم انقلاب به همه ما بود اعم از مجلس، دولت، قوه قضاییه و نیروهای مسلح و هم خود مردم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم و انشاالله اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم، تصریح کرد:‌ اساس و اصل تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخل است؛ تولیدات داخل را هم دولت و هم مردم باید مدنظر قرار دهند.

عابدی ادامه داد: این ظلم است آنچه در کشورمان تولید می‌کنیم به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شود و از محصولات خارجی استفاده کنیم؛ مانند تولیدات البسه، تزئینی و مواردی که در زندگی ما نقششان بسیار بیشتر است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به عبارت دیگر وسایل و امکاناتی که نقش ایمنی خاصی ندارند مانند هواپیما و خودرو مطرح باید یک سری ضوابط را برای آن در نظر گرفته و هم به واردات اجازه ورود داده شود و هم به تولید داخلی بیشتر توجه کرد اما در برخی موارد ضروری مانند البسه اولویت ما باید تولید داخلی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که ما به تولیدات داخلی توجه کنیم خودبه خود به اشتغال هم بها داده‌ایم، عنوان کرد: ما کارخانه‌هایی داریم که حتی لوازم خانگی تولید می‌کنند که این قابل رقابت با خارج است البته باید سفارش کرد که تولیدکنندگان به کیفت نیز بپردازند.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی به اتفاق همه نمایندگان آمادگی این را دارد که اگر لوایحی از طرف دولت برای تقویت تولید داخل بیاید،‌ در راستای تسهیل کسب‌وکار استقبال کرده و با دولت همراهی خواهد کرد تا از این طریق بتوانیم هدف بسیار خوبی که رهبری مطرح کردند را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولید ملی ما همچنین می‌توانیم به صنایع دستی بپردازیم و از طرفی برای مجوز لازم برای صادرات، اخذ شود، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی همه باید کمک کنیم؛ به عنوان مثال به کسانی که کارخانه دارند و در برخی موارد مشکلاتی دارند، کمک کنیم، حتی در برخی محصولات جایزه صادراتی دهیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جلوی واردات را بگیریم چرا که به این واسطه می‌توانیم زمینه اشتغال را هم فراهم کنیم، اظهار داشت: بسیاری از راه‌های مختلف را می‌توانیم در این زمینه بکار گیریم تا در حمایت از تولید ملی، زمینه‌های اشتغال هم فراهم شود.

عابدی همچنین یادآور شد: یکی از راه‌ها این است که مردم به این باور برسند و مصرف تولید داخلی برایشان افتخار شود،‌به عنوان مثال در مقطع تولیدات دارویی موقعیت خوبی داریم. مردم باید مطمئن شوند که داروهای تولید داخل از تمام فیلترهای استاندارد وزارت بهداشت عبور کرده و قابل اعتماد است.

وی در خاتمه با عنوان این مطلب که نباید علیه تولیدات داخلی تبلیغ شود، تصریح کرد: نباید مردم را تشویق کنند که داروهای وارداتی بخرند؛ لذا همه باید دست به دست هم دهند که انشاالله این هدف بزرگ (اقتصاد مقاومتی) محقق شود.

*قوه مجریه به جای قرار گرفتن در جایگاه پیشران اقتصاد مقاومتی نگاه معامله با غرب دارد

علیرضا احمدی قائم مقام تشکیلات انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن اشاره به نامگذاری سال 96 توسط رهبر معظم انقلاب و تأکید بر اشتغال و تولید، تصریح کرد: انقلاب اسلامی هرجا دارای رویکرد انقلابی بوده است، موفق شده است. امنیت، قدرت منطقه‌ای، دارا بودن علوم هسته‌ای، نانو و رشد علمی همه از موفقیت‌های انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: اما هرجا که نگاه مدیران و دولتمردان از انقلابی‌گری فاصله گرفته است، موفقیتی را شاهد نبودیم و وضعیت نامطلوبی ایجاد شده است. متأسفانه دولت‌ها در دوره‌های مختلف به عنوان متولی اقتصاد رویکرد مردمی نداشته و توجه به فعال کردن ظرفیت‌ داخلی در آنها اندک بوده است لذا شاهد وضعیت مطلوبی در اقتصاد نیستیم.

احمدی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب اولویت کشور را رفع مشکلات اقتصادی مردم می‌داند، اظهار داشت: متأسفانه قوه مجریه به جای قرار گرفتن در جایگاه پیشران اقتصاد مقاومتی، نگاه به بیرون و معامله با غرب دارد و سرمایه‌گذاری خارجی را تنها راه رفع مشکل اقتصاد می‌داند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: رفتار دولت در 4 سال گذشته به عنوان یک تجربه نشان داد نتیجه نگاه به غرب چیزی جز برجام نبوده که نه تنها مشکلات را حل نکرده است بلکه کشور را در وضعیت بدی قرار داده است. توقع جدی این است که مسئولین و دولتمردان تغییر جدی در محاسبات و تصمیمات خود داشته باشند.

وی بیان داشت: تأکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده فهم دقیق ایشان از شرایط است. البته در این سال‌ها که رهبری مرتباً بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، رفته رفته از نگاه کلی به جزئی آمده‌اند. این ناشی از آن است که برخی از مدیران نگاه درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند. با این نوع شناخت مدیران از اقتصاد مقاومتی نمی‌توان توقع پیشرفت در اقتصاد را داشت.

*مردم برای رفع مشکلات در انتخابات آینده مدیران با تحرک، انقلابی و کارآمد را انتخاب کنند

حسین حسنلی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: در سخنان معظم‌له در ابتدای امسال شاهد رضایت ایشان از رشد معنوی و انقلابی‌گری مردم، با وجود مشکلات اقتصادی، در سال گذشته بودیم. اما متقابلا از سخنهایشان می‌توان عدم رضایتشان را از عملکرد مسئولین و مدیران کشور را دریافت کرد.

 

وی افزود: بخش قابل توجه سخنان رهبری معظم مربوط به رونق تولید داخل بود. رونق تولید داخل ملزوماتی دارد، که اهم آنها، مدیریت کارآمد، با نشاط، با تحرک و پیش برنده در دستگاه‌های اجرایی و مدیریت کشور است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در حال حاضر تحرک، انگیزه و انقلابی گری مطلوب را در دستگاه اجرایی کشور شاهد نیستیم. آنچه رهبری و آحاد مردم از مسئولین دستگاه اجرایی مدیران سطح کلان کشور انتظار دارند، نگاه به درون و کارآمدی مضاعف در عملکرد آنها است تا نتایج کارهای آنها برای مردم ملموس باشد.

وی اظهار داشت: مردم باید جهت بهبود وضعیت معیشت خود و آینده کشور، توجه به این مسئله مهم یعنی انتخاب مدیران با تحرک، انقلابی و کارآمد را در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو مورد توجه قرار بدهند.

*بهتر است دولت در پایان عمر خود به جای شعار بگوید اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد

پیام مرادی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان داشت: انتظار می‌رود این روزها که در پایان عمر دولت یازدهم قرار داریم، دولتمردان به جای ارائه گزارش‌های سوری و نمایشی، صادقانه به سراغ مسئله اقتصاد مقاومتی روند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود به خوبی اشاره کردند که اقداماتی از سوی دولت انجام شده است اما چیزی که باید باشد نیست. قبلا هم ایشان فرموده بودند که مسئولین در گزارش‌های خود برخی اقدامات معمولی و عادی اقتصاد را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بیان می‌کنند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: بهتر است دولت یازدهم در پایان عمر خود به جای شعار دادن با مردم صادق باشد و بگوید چندان اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد.

مرادی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان خرده‌گفتمان دارای عناصری چون اشتغال، تولید ملی، درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن، مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان، تلاش برای کاهش واردات و همچنین افزایش صادرات است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: همه افراد با هر سلیقه‌ و گرایش سیاسی بر این باورند که تیم اقتصادی دولت یا مفهوم درستی از اقتصاد مقاومتی ندارد و یا اگر مفهوم آن را متوجه می‌شود اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد لذا بهتر است دولت در مدت باقیمانده صادقانه به مردم بگوید ما از اول کاری به اقتصاد مقاومتی نداشتیم.

وی ضمن اشاره به آمار اقتصادی ارائه شده از سوی دولت بیان داشت: طبق آمار دولت، در بحث مهمی چون مسکن 10درصد رشد منفی برای سومین سال متوالی را شاهد هستیم. همچنین در بحث صنعت و معدن دارای 3درصد رشد منفی بوده‌ایم اما به جای ارائه آماری صحیح با تکیه بر آماری در حوزه‌های نفتی که آن هم اولاً به واسطه تغییر سال پایه و  افزایش صادرات نفت بوده، عدد و رقم‌های خلق می‌شود که دولت مدام برروی آن تأکید دارد.

مرادی اضافه کرد: همچنین دولت می‌گوید 3 تا 4 هزار واحد تولیدی ایجاد کردیم اما نمی‌گوید 12هزار واحد تولیدی تعطیل شده است. احساس می‌شود دولت بهتر است صادقانه با مردم سخن بگوید و همچنین تلاش کند در مدت باقیمانده گام‌هایی را در راستای اقتصاد مقاومتی بردارد.

*دولت باید از واردات بیجا در کشور جلوگیری کند/ قوه مقننه با متخلفان قاچاق کالا برخود جدی کند

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود و سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری با نامگذاری امسال موضوع را تکمیل کردند.

وی افزود: با محور قراردادن موضوع اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی و همچنین محورهای اقتصادی که در فرمایشات ابتدای سال رهبر معظم انقلاب در مشهد هم تأکید شد، به روشنی راه‌ها مشخص شد.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس همچنین تصریح کرد: ما دیدیم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود به موضوع قاچاق و ورود آن به کشور هم اشاره کردند. بحث 25 میلیارد دلار ورود قاچاق به کشور مسئله کمی نیست.

لاهوتی بر همین اساس اضافه کرد: بهترین راه مبارزه با ورود قاچاق کالا به کشور و حل آن، این است که جلوی واردات بی‌رویه به کشور گرفته شود. مواردی مانند خودروهای چینی و کالاهایی که بعضاً از خارج به کشور وارد می‌شود، باید ساماندهی شده و از ورود آنها به کشور جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت باید از واردات بیجا در کشور جلوگیری کند، گفت: باید جلوی ورود آنچه که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، گرفته شود. همچنین بحث واردات کالای قاچاق را هم جدی بگیریم.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس با تأکید بر لزوم مدیریت واردات کالا به ویژه کالاهای قاچاق در کشور تأکید کرد: به نظر من حداقل 50 درصد از وارداتی که در کشور صورت می‌گیرد، بیجاست. مانند البسه و سایر موارد دیگر، البته در این میان در داخل کشور بسیاری از کارخانجات با 20 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و این جای تأسف دارد.

لاهوتی ادامه داد: از طرفی خود مردم هم باید تعصب استفاده از کالای ایرانی را در خود ایجاد کنند. اگر همه این موارد را باهم مدیریت کنیم، قطعاً اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد و معضل بیکاری هم حل می‌شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ولی اگر به همین منوال پیش برود و واردات بی‌رویه و بیجا و همچنین کالای قاچاق به همین صورت وارد کشور شود، نه‌تنها زمینه اشتغال در کشور فراهم نمی‌شود که بیکاری را هم گسترش می‌دهیم و در این صورت اشتغال را برای سایر کشورها فراهم می‌کنیم، لذا قوه مقننه هم در این میان باید با متخلفان برخورد جدی کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: نباید تقصیرها را گردن هم بیندازیم و اگر هم در مباحث اقتصادی خلاء قانونی وجود دارد، باید با کمک قوا و مسئولان مربوطه حل شود.

 

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی