15:30 1395/12/10

به گزارش مفتاح، با آغاز بحران سوریه بسیاری از سوری‌ها کشورشان را به‌مقصد کشورهای همسایه و نیز کشورهای اروپایی ترک کردند اما در این میان یک سؤال مطرح است و آن اینکه چرا در مورد میزبانی از پناهندگان سوری نامی از عربستان و قطر و سایر کشورهای عرب خلیج فارس دیده نمی‌شود؟

براساس نقل از پایگاه خبری المنار، با آغاز ناآرامی در سوریه بسیاری از سوری‌ها خاک کشورشان را به‌مقصد کشورهای همسایه از جمله لبنان، عراق و ترکیه و نیز کشورهای اروپایی ترک کردند اما در این میان باید پرسید؛ چرا نامی از عربستان و قطر و سایر کشورهای عرب خلیج فارس دیده نمی‌شود؟

پرواضح است که حمایت عربستان از گروههای مسلح سوریه با نام‌های مختلف که اغلب تفکرات وهابی و تکفیری دارند، بر کسی پوشیده نیست زیرا همه می‌دانند ریاض درهای خزانه مالی خود را به‌روی تروریستها گشوده و با فراهم کردن تسهیلات و مهمات آنان را از سراسر دنیا به سوریه جذب کرد تا تحت عنوان «انقلاب» بشار اسد را سرنگون کنند.

نتیجه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان از گروههای مسلح در سوریه، شعله‌ور شدن جنگی سخت در این کشور بود تا جایی که بسیاری از سوری‌ها به‌ناچار کشورشان را ترک کردند و عازم لبنان، عراق، اردن و ترکیه شدند و برخی دیگر نیز از طریق دریا و با تمام خطراتی که آنان را تهدید می‌کرد، به‌سمت اروپا حرکت کردند.

در این میان یک سؤال مطرح است و آن اینکه؛ آیا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس میزبان این پناهندگان بودند؟ آیا عربستان که عامل اصلی ناآرامی در سوریه است میزبانی از این پناهندگان را قبول کرد؟

این سؤال‌ها در حالی است که عربستان امکانات مالی و جغرافیایی زیادی دارد که می‌تواند به پناهگاهی برای آوارگان سوری تبدیل شود زیرا مساحت زیادی از خاک این کشور بدون سکنه است و می‌تواند در آنجا چادرها و یا حتی شهرک‌هایی برای پذیرش پناهندگان فراهم کند.

در همین ارتباط منابع سوری و نیز سعودی تأکید کردند که کشورهای عرب خلیج فارس پذیرای پناهندگان سوری نبودند.

نکته قابل توجه اینکه برخی رسانه‌های سعودی حامی خاندان حاکم اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه عربستان از زمان شعله‌ور شدن آتش ناآرامی در سوریه میزبان بیش از دو میلیون سوری بوده است و به‌منظور حفظ شأن و عزت و سلامت سوری‌ها، با آنان مانند پناهندگان برخورد نکرده و یا آنان را در پایگاههای آوارگان اسکان نداده است و علاوه بر این بیش از یکصد هزار دانشجوی سوری از آموزش رایگان در عربستان برخوردار هستند.

این اخبار دروغ در حالی منتشر شده است که برخی کشورهای منطقه و بیش از همه عربستان و قطر هر بار راه حلی برای حل و فصل بحران سوریه مطرح شد، در مسیر آن مانع تراشی کردند حال آنکه پرواضح است اگر این طرفها به‌دنبال توقف جنگ و خونریزی در این کشور هستند، اولین گام متوقف کردن حمایت از تروریست‌ها است.

به‌عبارت دیگر طرف‌هایی که خود عامل ناآرامی در سوریه بوده و تلاش بی‌وقفه‌ای را برای سرنگونی نظام حاکم آن به‌عمل آوردند و با حمایت از تروریست‌ها امنیت و آسایش مناطق مختلف سوریه را سلب کرده موجب فرار و آوارگی سوری‌ها شدند، هرگز نمی‌توانند و نمی‌پذیرند میزبان این آوارگان باشند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی