14:30 1395/12/10

به گزارش مفتاح، مسئولان کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران بااشاره به بودجه اندکی که برای این قبیل فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد، خواستار توجه بیشتر مسئولان به تقویت بعد نمایشگاهی شدند.

نشست خبری مسئولان کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز سه شنبه دهم اسفند ماه در محل این کمیته در تهران برگزار شد.

یحیی دهقانی مدیر کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه امسال سه دبیرخانه با محوریت سه مجموعه از فعالیت‌ها در این کمیته تشکیل شده است، پرداختن به موضوعاتی از قبیل اقتصاد نشر و مبادله رایت کتاب میان ناشران ایرانی و خارجی، برندسازی در حوزه نشر و برگزاری نشست‌های علمی در این زمینه را از جمله برنامه‌های این کمیته در نمایشگاه کتاب ۹۶ عنوان کرد.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی و انجام فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف مربوط به نمایشگاه در چهار سالن ناشران دانشگاه، ناشران عمومی، ناشران بین‌الملل و ناشران کودک و نوجوان و همچنین فعالیت پاتوق اهل قلم که محفلی است برای گپ و گفت نویسندگان، مترجمان و اهالی قلم با یکدیگر در نمایشگاه آتی خبر داد.

دهقانی همچنین دبیران بخش‌های مختلف کمیته را به شرح زیر معرفی کرد: داریوش مطلبی دبیر علمی، محمدحسن محمدی دبیر فعالیت‌های فرهنگی و شهرام اقبال زاده دبیر پاتوق اهل قلم.

مدیر کمیته علمی و فرهنگی سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با تمهیداتی که برای تقویت بعد نمایشگاهی و فرهنگی نمایشگاه اندیشیده شده و اینکه اندکی از غلبه بار فروشگاهی این رویداد کاسته شود، گفت: واقعیت این است که در شرایط فعلی نه به صلاح است و نه امکان‌پذیر که بخش فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران را تعطیل کنیم چرا که این رویداد برای برخی از ناشران حیاتی است.

وی در توضیح بیشتر گفت: حدود ۲۰ درصد فروش ناشران در سال در ۱۰ روز نمایشگاه کتاب تهران رقم می خورد با این وجود این انتقاد وارد است و باید  بحث نمایشگاهی این رویداد تقویت شود. زمانی که برپایی سالن «کارنامه نشر» در نمایشگاه بیست و نهم به ما ارجاع داده شد، ما اعلام کردیم که در این سالن باید کلیه کتاب های منتشرشده در سال قبل عرضه شود و این اتفاق افتاد.

دهقانی گفت: در نمایشگاه بیست و نهم حدود ۲۷ هزار جلد از کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۴ در فضایی به مساحت حدود ۳۰۰ متر در معرض دید عموم مردم قرار گذاشته شد اما ما هم معتقدیم که فضای این بخش بسیار کم است و این کار باید در سالنی به مساحت دست کم دو هزار متر مربع انجام شود.

در ادامه این نشست فتح‌الله فروغی معاون کمیته علمی و فرهنگی سی امین نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه فعالیت‌های این کمیته پنج هدف اصلی را دنبال می کند در توضیح این اهداف گفت: ارتقای سطح علمی و فرهنگی نمایشگاه، هدف اصلی ماست چرا که جنبه فروشگاه نسبت به جنبه فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران، غالب شده است.

وی همچنین پاسداشت و جایگاه اصحاب قلم، اندیشه و نشر و ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه و نیز ارتقای سطح دانش حرفه‌ای دست اندرکاران صنعت نشر را از دیگر اهداف تشکیل و فعالیت کمیته یاد شده عنوان کرد.

فروغی همچنین در خصوص برون سپاری بخشی از فعالیت های نمایشگاه کتاب از جانب دولت به بخش خصوصی گفت: ما هم در راستای این سیاست بخشی از فعالیت‌هایمان را مطابق همین رویکرد به نهادهای صنفی واگذار کرده ایم و این مسیر را دنبال می کنیم.

معاون کمیته مذکور در عین حال از تخصیص کمتر از ۵ درصد کل بودجه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به فعالیت‌های علمی و فرهنگی  و در قالب کمیته‌ای که به همین نام تشکیل شده است، در دوره گذشته این رویداد خبر داد و خواستار توجه بیشتر به مسئولان اصلی نمایشگاه به بخش نمایشگاهی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران شد.

همچنین در این نشست مسعود پایدار عضو شورای سیاستگذاری کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تفاوت‌های کارکردی این نمایشگاه با نمایشگاه‌های مشابه در سایر کشورها، اصلاحات ساختاری در حوزه آموزش، پژوهش و توسعه را برای بهبود این کارکردها در نمایشگاه کتاب تهران ضروری دانست.

وی با اشاره به تجربه هایی که در دو سال گذشته و با آغاز واسپاری برخی امور نمایشگاه به تشکل‌های صنفی، حاصل شده است، از تقویت این تجربه‌ها با استفاده از خرد جمعی و دانش پیشکسوتان و همچنین ناشران حرفه ای در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

همچنین عبدالعظیم فریدون دیگر عضو شورای سیاست گذاری کمیته علمی و فرهنگی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سخنانی بر ضرورت تجمیع کلیه فعالیت‌های فرهنگی در قالب این کمیته تاکید کرد و گفت: به رغم صحبت‌هایی که در خصوص واگذاری امور نمایشگاه به بخش خصوصی صورت می‌گیرد، کماکان شاهد هستیم که برخی از فعالیت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های این کمیته است، در اختیار کمیته نیست و نظارتی از سوی ما بر آنها انجام نمی شود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی