10:40 1395/12/10

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، دکترداوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های سازمان هواشناسی پرداخت وگفت: هواشناسی یکی از دانش‌های بنیادی دنیاست وتمام بخش‌های جامعه از مردم عادی تا مسوولان از خدمات هواشناسی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: هواشناسی بر پایه پایش جو استوار است وهواشناسی مکلف به نصب ایستگاه‌های هواشناسی است.

رئیس سازمان هواشناسی از اظهار نظر برخی در خصوص ارائه نشدن داده واقعی از سمت این سازمان گله مند بود وگفت: اینکه گفته می‌شود هواشناسی داده واقعی نمی‌دهد درست نیست. اگر داده ما درست نباشد در سیستم جهانی مورد برسی قرار می‌گیرد وداده غلط برگشت می‌شود.

پرهیزکار اطلاع رسانی به مردم بعد از داده برداری، پردازش وپیش بینی را یکی از وظایف این سازمان برشمرد وافزود: اگر ما به مردم اطلاع رسانی نکنیم، کارمان ابتر باقی می‌ماند. باید پایش وپردازش داده به گونه‌ای باشد تا در موضوع اطلاع رسانی به کار مردم بیاید.

وی دانستن اطلاعات هواشناسی برای انجام مسافرت را یکی از ضرریات دانست وگفت: اگر این اطلاعات درست دریافت نشود سفر بسیاری از مردم دچار مشکل خواهد شد. چون ممکن است بدون اطلاعات هواشناسی در مسافرت با مشکلات آب و هوایی روبرو شوند.

وی تعداد بازدید یک روز مردم از سایت هواشناسی در سال جاری را 983 هزار نفر اعلام کرد که نسبت به سال 92 رشد چهار برابری را نشان می‌دهد.

پرویزی توسعه هواشناسی کاربردی را یکی از برنامه‌ها ورویکرد‌های سه سال اخیر این سازمان برشمرد و افزود: بالابردن توان پردازش سازمان با خرید یک سوپر رایانه که توان ما را نسبت به سال 92 بیش از 70 برابر کرده است، بالا رفته است.

البته وی در ادامه تاکید کرد، رشدی که الان در پردازش داریم یک به هزار است واگر می‌خواهیم به کشورهای پیشرفته برسیم باید قدرت پردازشمان را هزار برابر افزایش دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی بر تاثیر گذاری هواشناسی بر کشاورزی وایجاد ارزش افزوده در این زمینه تاکید کرد واعلام کرد: بنابر اظهارات کاربران هواشناسی کشاورزی در 11 استان کشور، بیش از 422 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شده است واین امر به دلیل استفاده کشاورزان از اطلاعات هواشناسی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر در بخش کشاورزی دو لایه خدمت داریم در تهران ودر استان ها ومی خواهیم این لایه را به شهرستان ها وروستاها ببریم.

بنا به گفته پرهیزکار در خصوص مدیریت بحران و هواشناسی کشاورزی بیش از 95 درصد مردم از پوشش خدمات سازمان هواشناسی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص خشکسالی های اخیر اصفهان گفت: مناطق خشک ونیمه خشک خشکسالی داشته است اما چیزی که در سالهای اخیر رخ داده است بارش از نرمال بالاتر نرفته است. البته گرم شدن زمین هم بر اقلیم اثر گذاشته ونیاز به مطالعه دارد. در بارش‌های اخیر خیلی از مناطق بارش نداشته ومختص اصفهان نبوده است.

وی در ادامه تعداد ایستگاه‌های هواشناسی را 4500 ایستگاه برشمرد ودر خصوص خطای هواشناسی گفت: هرچه ایستگاه‌ها بیشتر باشد افزایش داده بیشتر وپردازش بهتر وبیشتری داریم. البته پیش بینی همراه با خطاست در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد. محاسبات هفته‌ای یکبار است وهر چه ما از محاسبات فاصله می‌گیریم خطای بیشتر می‌شود. پیش بینی در سه روز اول تا 95 درصد صحت دارد.

وی در پاسخ به سال خبرنگار مفتاح مبنی بر تاثیر پذیری اقلیم اصفهان از خشکی زاینده رود تلویحا جواب داد: ممکن است موثر باشد، اما باید مطالعه شود. باید دید چرا بارش کم شده است وچه بر سر زاینده رود آمده است.

پرهیزکار همچنین در پاسخ به این سوال که همکاری سازمان مدیریت بحران وامداد ونجات با هواشناسی به چه گونه است ودر حوادث وسیلاب های اخیر جنوب به چه صورت بوده است، گفت: این ارتباط خوب بوده است، پیش بینی‌ها هم خوب بوده است. حوادث جنوب کشور تلافات نداد، چون مردم به موقه از روستاها تخلیه شده بودند، چون خوب عمل شده بود. اما باید مردم هم به هشدارها وشرایط بد آب وهوایی اعتماد کنند.

اصفهان نسبت به سال گذشته 26 درصد کم بارشی داشته است، وی با اعلام این نکته گفت: اما در بلند مدت نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته است.

وی از وورد محیط زیست به مبحث آلودگی هوا اظهار ناراحتی کرد وگفت: ایستگاه زدن شرایط می‌خواهد ویک سازمان به خاطر داشتن پول نمی‌تواند ایستگاه بزند، ایستگاه زیر بنا نیاز دارد. وی وجود 15 ایستگاه هواشناسی را برای اصفهان کافی می داند.

بیرجندی رئیس اداره کل هواشناسی اصفهان میانگین بارش اول اسفند ماه را 27 میلیمتر عنوان کرد که کاهش 26 درصدی را نشان می دهد.

وی درادامه افزود: پیش بینی بارش در نیمه دوم اسفند ماه وفرودین سال اینده داریم که بیشتر در غرب وجنوب غرب استان است. در حال حاضر در اصفهان 24 ایستگاه داریم،19 اقلیم،  یک ایستگاه  ازن سنجی ویکی هم آلودگی هواست.

 

 

مطالب پیشنهادی