10:31 1395/12/08

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان؛ با کمک پلیس 70 درصد افراد فراری از منزل به خانه برمی‌گردند

 

 

 

 

به گزارش مفتاح، سرهنگ جهانگير كريمي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس پيرامون پديده فرار از منزل گفت: موضوع فرار از منزل به صورت مفقودی به پليس گزارش می‌شود و از همان ابتدا تمام تلاش‌ها براي يافتن فرد و جلوگيری از افتادن وی در دام باندها و مجرمان و سوءاستفاده از آنان انجام می‌شود.

اين مقام مسئول عنوان داشت: در بررسی پرونده‌ها به اين نتيجه رسيديم كه وقوع فرار از منزل بيشتر در خانواده‌های آشفته كه با فقدان پدر يا مادر در منزل همراه است، اتفاق می‌افتد.

وي افزود: برخي ديگر از فرار‌ها در منازلی اتفاق می‌افتد كه پدر و مادر به ظاهر در كانون خانواده وجود دارند، اما والدين به قدري درگير مشكلات و دغدغه های خود هستند كه وقتي براي رسيدگي به فرزندان خود ندارند و يا روش‌ها و مهارت‌هاي لازم براي ارتباط صحيح با فرزند خود را دارا نيستند و بخشي ديگر از فرارها نيز ناشي از اختلالات رواني و مشكلات شخصيتی افراد شكل می‌گيرد.

اين مقام انتظامی بيان داشت: بخشی از فرار از منزل‌ها كه امروزه به يك تهديد جدی تبديل شده ناشی از ارتباطات نامتعارف در شبكه های اجتماعی است.

وی افزود: هرچند كه امروزه شبكه های اجتماعی روابط بين افراد را تسهيل كرده است اما اين روابط در سايه غفلت والدين از فرزندانشان باعث شده كه دختران و پسران نوجوان در اين شبكه ها با هم آشنا شده ، قرار بگذارند و بعد هم فرار كرده و دچار آسيب هاي ديگر شوند.

سرهنگ كريمي گفت: مسلماً خانواده هايي كه آشفته هستند، خشونت در آنها وجود دارد، يا خانواده هايي كه با فرزندانشان به درستي ارتباط برقرار نمي كنند زمينه ساز بروز ارتباط با افراد غريبه و به تبع پديده فرار از منزل براي فرزندانشان مي شوند.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان با بيان اينكه 70 درصد افرادي كه از منزل فرار مي كنند با تلاش كارشناسان و مشاوران پليس به كانون خانواده خود بر مي گردند گفت: متاسفانه 30 درصد اين افراد به علت آشفتگي ها و نابساماني هاي درون خانوادگي حاضر به برگشت به كانون خانواده نبوده و ترجيح مي دهند جدا از خانواده به زندگي خود ادامه دهنده يا تحت پوشش مراكز حمايتي بهزيستي قرار گيرند.

 

وي بيان داشت: بررسي ها نشان مي دهد كه به دليل تاثيري كه اطلاع رساني خوبي كه در اين زمينه صورت گرفته و همچنين توصيه هاي مراكز مشاوره و افزايش سطح سواد جامعه خوشبختانه آمار كلي پديده فرار از منزل به شكل چشمگيري روبه كاهش است اما براي جامعه ما حتي يك مورد هم زياد است و بايستي همه خانواده ها و ديگر نهادهاي متولي مانند بهزيستي، پليس و آموزش وپرورش در اين حوزه ورود پيدا كنند تا از وقوع اين گونه مسايل در جامعه جلوگيري شود.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان گفت: توصيه ما اين است كه خانواده ها بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند و حتماً اگر ديدند كه رفتار فرزندشان با خواسته ها و ايده آل هاي آنها منطبق نيست يا فاصله گرفته به يك مركز مشاوره مراجعه و از كارشناسان مشاوره كمك بگيرند.

وي با بيان اينكه نظارت بايد هوشمندانه، عاقلانه و مستمر باشد عنوان داشت: جاهايي هم كه اين نظارت ها شديد شده و مبتني بر علم روانشناسي و منطبق بر روحيات فرزندان نباشد باعث مي شود كه همين نظارت ها نيز منجر به فرار از منزل شود بنابر اين خانواده ها بايد شيوه مطلوب نظارت بر فرزندانشان را نيز فرا بگيرند.

سرهنگ كريمي خاطر نشان كرد: توصيه ديگر ما اين است كه به محض مفقودي فرزندانشان بلافاصله موضوع را به شماره تلفن 110 يا به نزديك ترين كلانتري محل گزارش كنند و اطلاعات لازم در خصوص فرد گم شده را به صورت دقيق بيان نمايند ، چرا كه تجربه ثابت كرده پليس براي پيدا كردن فرار 99 درصد كساني كه در ساعات اوليه مفقودي توسط خانواده ها مديريت شدند موفق بوده و توانسته آنها را به كانون خانواده خود برگرداند.

مطالب پیشنهادی