14:49 1395/12/01

به گزارش مفتاح، جوئل میل لن، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: یک میلیون و 500 هزار آواره عراقی از سال 2014 میلادی که درپی اشغال موصل از خانه و کاشانه خود آواره شده بودند، باردیگر به منازل خود بازگشته اند.

براساس نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه مصری «الیوم السابع»، میل لن تصریح کرد: شمار آوارگان عراقی در ژانویه 2014 بیش از سه میلیون تن بود که این تعداد در سه هزار و 661 مرکز در عراق ساماندهی شده بودند.

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت در ادامه گفت: نسبت بازگشت آوارگان به مناطق و منازل خود در ماه میلادی گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بود و تنها در ماه ژانویه به حدود هفت درصد یعنی معادل 98 هزار و 964 تن رسید.

میل لن با اشاره به این که در ماه های بهار و تابستان سال گذشته، بازگشت آوارگان به مناطق آزاده شده در استان الانبار آغاز شد، افزود: این استان عراق در ابتدای ماه فوریه 2017 با ثبت 73 هزار و 386 تن، شاهد بالاترین بازگشت آوارگان به محل زندگی شان بود.

میل لن تاکید کرد که استان صلاح الدین از جمله شرقاط و تکریت، مناطقی است که کمترین تعداد بازگشت آوارگان را ثبت کرده است.

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت گفت که چالش هایی را که مانع از بازگشت آوارگان به محل زندگی خود می شود، می توان شامل مساله امنیت، خطر ناشی از مین های کارگذاشته شده و از بین رفتن کامل زیرساخت ها از جمله منزل و املاک شخصی آوارگان برشمرد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در 26 مهرماه، فرمان آزاد سازی موصل را صادر کرد، شهری که که از خرداد 93 (ژوئن 2014 ) که به اشغال داعش درآمده است.

نیروهای ارتش عراق با کسب پیروزی های زیاد موافق شدند تا شرق موصل متشکل از 50 محله را از اشغال داعش آزاد کنند و اکنون در تلاش برای بازپس گیری غرب موصل هستند.

منبع: ستاد حقوق بشر

مطالب پیشنهادی