13:35 1395/12/01

به گزارش مفتاح، دبیر کل سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو معتقد است که کاهش مشارکت آمریکا در ناتو موجب تضعیف این سازمان و در نهایت مرگ آن خواهد شد.

آندرس فو راسموسن دبیر کل پیشین ناتو روز شنبه در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد: اگر آمریکا تعهدات خود در قبال ناتو را کاهش دهد یا به آنها عمل نکند، این مساله به ضرر ناتو خواهد بود و ممکن است به معنای پایان کار این سازمان باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا تنها بازیگر اصلی در سازمان ناتو است که قدرت نظامی کافی را در اختیار دارد تا تضمین دهد ناتو می تواند سیاست های مورد نظرش را دنبال کند.

دبیر کل سابق ناتو گفت: بی شک اگر ترامپ بخواهد تعاملش با ناتو را کاهش دهد، این مساله خطرناک خواهد بود. این به ضرر اعتبار ناتو خواهد بود. اگر آمریکا به تعهداتش در قبال ناتو پایبند نباشد، آنگاه ناتو خواهد مرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنانی در ایالت فلوریدا تاکید کرد: من حامی ائتلاف نظامی ناتو هستم ولی از کشورهای متحد ناتو می خواهد تا سهم عادلانه ای را برای هزینه های نظامی و دفاعی خود بپردازند. بسیاری از کشورهای ناتو، بسیاری از کشورهایی که ما از آنها حمایت می کنیم، بسیاری از کشورهای ثروتمند، هزینه های خود را برای تقویت ناتو نمی پردازند. آنها باید به ما کمک کنند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا شنبه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ به متحدان اروپایی قول داده است تا ایالات متحده به تعهد ناگسستنی با ناتو پایبند باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا همواره بزرگترین متحد شما بوده و خواهد بود. مطمئن باشید که رئیس جمهور ترامپ و مردم ما به تعهد خود در قبال ناتو پایبند خواهند بود. حمایت آمریکا از اروپا و ناتو مداوم خواهد بود چرا که ما ارزش های مشترکی مثل دموکراسی، آزادی و حقوق بشر داریم.

ترامپ پیش از این در اظهاراتی جنجالی ناتو را یک سازمان منسوخ ارزیابی کرده و تهدید نموده است که تعهدات در قبال ناتو را بازنگری خواهد کرد.

تنها چند کشور ناتو هم اکنون به هدف اختصاص 2 درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه های نظامی دست یافته اند. آمریکا بیش از 3.6 درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های نظامی می کند. پس از آمریکا کشورهای یونان، بریتانیا، استونی و لهستان قرار دارند و بقیه کشورهای عضو ناتو کمتر از 2 درصد را اختصاص داده اند.

راسموسن در ادامه افزود: همه کشورهای ناتو تا سال 2024 میلادی می توانند 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه های نظامی اختصاص دهند.

وی اظهار داشت: افزایش هزینه‌های نظامی یک اقدام برای مقابله با چالش‌های امنیتی جدید در جهان است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی