13:14 1395/12/01

به گزارش مفتاح، مهدی نصیری گفت: مدن محصول تجربه بشری نیست بلکه محصول تعالیم انبیا است. اساسا بشر نمی توانست با تجربه شخصی مبدا تمدن بشود. انبیا بودند که مسیر تمدن را در همه عرصه ­ها برای بشر هموار نمودند.

جلسه اول از سلسله نشست های فلسفه تکنولوژی با موضوع «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی ایران» در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در تاریخ ۳۰ بهمن برگزار گردید. سخنرانان این جلسه؛ حجت الاسلام حمید پارسانیا، حجت الاسلام عبد­الحسین خسروپناه و مهدی نصیری بودند.

سخنران دوم جلسه مهدی نصیری بود که سخنان خود را با موضوع «اسلام و تکنولوژی» آغاز نمود و خاطرنشان کرد که محتوای سخنانش چکیده کتاب «اسلام و تجدد» است.

نویسنده کتاب اسلام و تجدد گفت: تعارض کامل بین اسلام و مدرنیته وجود دارد و تفکیک در مدرنیته وجود ندارد، مدرنیته از بنیاد چه به لحاظ مبانی فلسفی و چه در تکنیک با اسلام در تعارض است که ادله آن در کتاب به صورت مفصل آمده است.

مدیر مسئول فصلنامه سمات با طرح این سوال که آیا بشر زندگی خود را با جهالت آغاز کرده و در طول قرون متمادی به تمدن فعلی رسیده است؟ گفت: خیر! این دروغ بزرگی است که تاریخ نویسان سکولار آن را به خورد ما داده اند و متاسفانه این نظریه تاریخ نویسان مدرن که بشر سیری از توحش به بلوغ و کمال داشته، در میان متدینان نیز پذیرفته شده است. اما نقدهای جدی بر این نظریه وجود دارد. اولا اینکه مستندات قابل قبول از طرف تاریخ نویسان مدرن برای این نظریه ارائه نشده است و این نظریه صرفا گمانه زنی محض و تیری در تاریکی انداختن است. آن ها می ­خواستند خدا را حذف کنند به همین دلیل این تحلیل از تاریخ را مطرح کردند و شواهدی برای خود پیدا نمودند.

این پژوهشگر علوم دینی در تبیین شکل­ گیری تمدن حاضر گفت: بر­اساس آیات و روایات ما، قطعا تاریخ بشر با علم شروع شده است، در قرآن داریم؛ و علَّم آدم الأسماء کُلها، همه چیز به آدم تعلیم داده شده است، اولین طبیب و آهنگر و خیاط و کشاورز حضرت آدم بوده است. بنابراین تمدن محصول تجربه بشری نیست بلکه محصول تعالیم انبیا است. اساسا بشر نمی توانست با تجربه شخصی مبدا تمدن بشود و من معتقدم تمدن توقیفی است و انبیا بودند که مسیر تمدن را در همه عرصه ­ها برای بشر هموار نمودند، تمدنی که هماهنگ با فلسفه خلقت انسان بوده است. شأن انبیاء تمدن سازی است و تمدن در شأن و قدرت بشر عادی نبوده است. انبیاء نقشه راه تمدنی را به صورت کامل و تمام به بشر تعلیم داده اند و دلیلی هم بر عدم تعلیم آن ها نداریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیلی بر توسعه تمدن در دین وجود ندارد و تا دوران مدرن نوسانات تمدنی بسیار اندک بوده است اما بعد از دوران مدرن ما شاهد نوسانات شدید تمدنی هستیم و تمدن فعلی ناشی از خودسری بشر در مقابل انبیا است. در حالی که انبیا نقشه راه را مشخص کرده بودند و نباید بشر ورای آن می­ رفت و بشر مدرن که ورای تعالیم انبیا رفته است دچار بدعت شده است و در مقابل مسیر تمدنی که توسط انبیا ترسیم شده بود مسیر دیگری را اتخاذ کرد. به همین دلیل تمدن و تکنولوژی فعلی دچار آسیب های بسیار زیادی برای انسان و طبیعت می باشد و امروزه بحران های بیشتری نسبت به گذشته داریم.

نویسنده کتاب آوینی و مدرنیته در آخر نسبت دین و مدرنیته را تبیین نمود و گفت: در مدرنیته یک سری عناوین و واژه هایی وجود دارد که اساسا ما به ازای دینی آن ها را نداریم و نمی توانند دینی باشند و استفاده از تکنولوژی در حال حاضر از باب اضطرار، اکل میته مباح است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی