11:12 1395/11/30

به گزارش مفتاح، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برای سال ۹۶ بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بودیم اما به ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، گفت:در سال ۹۶ با کسری ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهیم شد.

منصور مجاوری در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 96 اظهار کرد: آموزش و پرورش جزو نخستین دستگاه‌های اجرایی کشور است که از امکانات نرم افزاری و سیستم پرسنلی حقوق و دستمزد که از اوایل دهه 70 در آموزش و پرورش مستقر شده است، استفاده می‌کند بنابراین زیرساخت‌ها و بستر آماده سازی برای پیش بینی منابع مورد نیاز آموزش و پرورش وجود دارد.

وی افزود: در بحث محاسبه حقوق و مزایای کارکنان حق التدریس، قراردادی و حق التدریس آزاد امکان محاسبه و ارائه دقیق آمار و مبالغ مورد نیاز وجود دارد. در حقیقت هر سال شهریورماه که بخشنامه بودجه سالانه ابلاغ می‌شود، آموزش و پرورش اقدام به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف می‌کند و هر یک از معاونت‌ها مأموریت‌ها و اقدامات خود را اعلام می‌کنند و اطلاعات را براساس شاخص‌ها و معیارهای دقیق محاسبه می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت اموزش و پرورش گفت: از سال‌های بسیار دور وارد بودجه عملیاتی و عملکردی در این وزارتخانه شده‌ایم هرچند بودجه عملیاتی در دولت آغاز نشده است و آموزش و پرورش در تمام واحدهای عملیاتی خود که کوچکترین آن کلاس درس است، هزینه تمام شده معلم و دانش آموز و آن‌که چقدر بودجه نیاز است را می‌داند.

مجاوری ادامه داد: بحث اصلی وزارت آموزش و پرورش این است که محصول ما بعد از 12 سال به جامعه تحویل داده می‌شود بنابراین باید بتوانیم بودجه مورد نیاز را براساس داده‌ها برنامه‌ریزی و محاسبه کنیم. سال 95 وقتی بخشنامه بودجه سال 96 آمد، برنامه تمام معاونت‌های آموزش و پرورش اخذ شد و دو ماه بر روی آنها کار کردیم تا به عنوان برنامه‌ای جامع تحت عنوان بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش شامل ردیف‌های ملی، استانی، درآمد هزینه‌های متفرقه و تبصره‌های پیشنهادی برای بودجه سال 96 در قالب یک مجموعه کتابچه درآمد به سازمان برنامه و بودجه تحویل شد.

وی افزود: کمترین انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه که متولی تنظیم سیاست‌های کلان بودجه و تأمین کننده منابع است، این بود که بودجه آموزش و پرورش را براساس حداقل‌های ممکن افزایش دهند تا بتوانیم در سال 96 کیفیت آموزشی و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در رابطه با آموزش و پرورش را محقق کنیم.

** پیشنهاد آموزش‌وپرورش برای اعتبار 8 هزار میلیارد تومانی پاداش پایان خدمت فرهنگیان

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص پاداش پایان خدمت فرهنگیان، مطرح کرد: در صفحه 57 برنامه‌ای که ما به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده‌ایم، پاداش پایان خدمت سال‌های 95 و 96 در نظر گرفته شده و برای آن اعتباری معادل 8 هزار و 200 میلیارد تومان پیش بینی شده بود چرا که می‌دانیم تعداد بازنشسته‌های آموزش و پرورش در هر سال چه تعداد است اما این بند در قانون بودجه سال 96 حذف شد و ردیفی را تحت عنوان پاداش پایان خدمت نداریم.

مجاوری ادامه داد: برای سال 95 ردیفی در رابطه با پاداش پایان خدمت بازنشستگان پیش بینی شده بود که از ابتدای امسال گفتند نمی‌توانند اعتبار مورد نیاز آن را تأمین کنند بنابراین اوراقی را اختصاص دادند تا از محل فروش آن پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش تأمین شود.

** پیشنهاد بودجه 45 هزار میلیارد تومانی برای سال 96

وی با اشاره به اینکه در بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای هر یک از فعالیت‌ها در بخش‌های آموزشی، پرورشی و نیروی انسانی براساس حداقل‌ها مبالغی را پیشنهاد داده بودیم، اظهار کرد: در سال 95 بودجه آموزش و پرورش حدود 30 هزار میلیارد تومان بود و با رشد مناسب که بتوانیم طی 5 سال به بودجه واقعی دست یابیم پیشنهاد دادیم که برای سال 96 مبلغ 45 هزار میلیارد تومان را به‌آموزش و پرورش اختصاص دهند.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در بودجه سال 96 در بخش پرسنلی افزایش خاصی نداریم و همان افزایش 10 درصدی حقوق است. در بخش سایر نیز برای تأمین هزینه‌هایی همچون مدارس شبانه روزی، ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم و افزایش پوشش تحصیلی براساس حداقل‌هایی که در نظر گرفتیم بودجه‌ای را پیشنهاد دادیم، باید توجه داشت که آموزش و پرورش در بسیاری از استان‌ها مانند سایر ادارات دولتی، هزینه ایاب و ذهاب به معلم پرداخت نمی‌کند، بنابراین معلم به ویژه در مناطق محروم مجبور است روزانه چندین کیلومتر را برای رسیدن به مدرسه طی کند.

مجاوری افزود: براساس برنامه‌های مدون که برخواسته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش، پیشنهاد دادیم بودجه آموزش و پرورش برای سال 96، 45 هزار میلیارد تومان باشد که اگر این رقم محقق می‌شد 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان بود و با 37 هزار میلیارد تومان می‌توانستیم آموزش و پرورش را اداره کنیم.

** کسری 3 هزار و 400 میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش در سال 96

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بودجه سال 96 که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، بودجه آموزش و پرورش سه هزار و  400 میلیارد تومان کسری دارد، عنوان کرد: اگر کسری سال 95 به طول کامل پرداخت نشود به سال 96 منتقل خواهد شد. بسیاری از کسری‌ها در‌ آموزش و پرورش به این دلیل است که در ابتدای سال بودجه مصوبی را به ما ابلاغ می‌کنند و بعد از یک ماه 1.5 درصد بودجه را کسر و باقیمانده را ابلاغ می‌کنند. همچنین در انتهای سال میانگین تخصیص‌ها 80 درصد است که در ارتباط با سرانه دانش آموزی 67 درصد و دانش‌آموزان مناطق محروم 40 درصد است و هیچگاه تخصیص 100  درصدی صورت نمی‌گیرد.

** بودجه‌ای برای پرداخت حقوق مربیان پیش‌دبستانی در نظر گرفته نشد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شهریور سال گذشته مربیان پیش دبستانی را طبق قانون مصوب مجلس به صورت حق التدریس به کار گرفتیم که بودجه‌ای برای پرداخت حقوق آنها پیش بینی نشده است. این مسائل به دلیل عدم باور به سیاست‌های آموزش و پرورش است؛ تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی برای کارکنان خود مزایای رفاهی دارند اما معلمان از آن محروم هستند. از سوی دیگر چرا بیمه تکمیلی آموزش و پرورش نباید مورد قبول سازمان برنامه و بودجه باشد و در بودجه رقمی تحت عنوان بیمه تکمیلی نداریم.

** با 400 میلیارد بودجه باید 600 میلیارد تومان حقوق حق‌التدریس‌ها را پرداخت کنیم

مجاوری ادامه داد: در سال‌های اخیر بودجه بند سایر آموزش و پرورش کاهش یافته است که این بخش مربوط به هزینه‌های غیر پرسنلی است. در سال 95، 400 میلیارد تومان بودجه برای بخش سایر به ما اختصاص داده‌اند که از این رقم باید 600 میلیارد تومان برای حق التدریس شاغلان، 150 میلیارد تومان حق التدریس نیروهای آزاد، 200 میلیارد تومان برای نیروهای قراردادی، 300 میلیارد تومان بابت بیمه تکمیلی و 75 میلیارد تومان بابت نیروهای سربازمعلم پرداخت کنیم. در حقیقت در بخش سایر دو هزار و 900 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق‌ها نیاز داریم که صرفا 400 میلیارد تومان به ما اختصاص یافته است.

** بودجه‌ای برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمان نداریم

وی بیان کرد: این روال باعث می‌شود تا از ابتدای مهر نتوانیم پرداخت‌هایی را در این رابطه داشته باشیم و همین مسئله باعث می‌شود تا آموزش و پرورش با کسری مواجه شود. هم اکنون برای پرداخت حقوق معلمان حق التدریس و سرباز معلم بودجه‌ای نداریم و  از پولی که بابت کسری‌ بودجه اسفندماه در اختیار ما قرار می‌گیرد پرداخت‌ها را شروع خواهیم کرد همچنین برای حق التدریس امتحانات خرداد و شهریور سال تحصیلی گذشته به بودجه احتیاج داریم و برای پرداخت حق الزحمه انتخابات نیز 70 میلیارد تومان احتیاج است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش افزود: درآمدهای اختصاصی که در آموزش و پرورش وجود دارد جوابگوی پرداخت‌های ما نیست. ما برای حقوق کارکنان در یک ماه فقط دو هزارو 600 میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم و کل درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش اگر به طور یک جا وصول شود و 100 درصد در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد سالانه 170 میلیارد تومان است.

مجاوری تصریح کرد: در بحث تبصره 24 قانون بودجه سال 93، 1700 میلیارد تومان برای ما پیش بینی کرده بودند همچنین درسال 95 از بند «د» تبصره 9 که به اختصاص یک درصد از بودجه موسسات و شرکت‌های دولتی سودده به آموزش و پرورش اشاره داشت و در مجموع 200 میلیار تومان است، ریالی به ما اختصاص نیافت.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش گفت:عملکرد بودجه ما در سال 95 حدود 37 هزار میلیارد تومان است که از محل 4 هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال 95، دو هزار و 700 میلیارد تومان به ما اختصاص داده‌اند که از این محل بخشی را بابت بدهی‌ها به سرباز معلمان، حق‌التدریس شاغلان، برون سپاری هنرستان‌ها، هزینه‌های آب و برق مدارس، هزینه فوت و ازدواج کارکنان که از سال 90 بدهکار بودیم و سایر بدهی‌ها پرداخت شد.

** سرانه هر دانش‌آموز در مدرسه شبانه‌روزی فقط 800 تومان در یک روز

مجاوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند، افزود: 70 میلیارد تومان بودجه برای مدارس شبانه‌روزی پیش‌بینی شده است یعنی سرانه هر دانش‌آموز در طول 9 ماه معادل 175 هزار تومان است که روزانه 800 تومان می‌شود. از مبلغ 70 میلیارد تومان، 29 میلیارد تومان آن محقق شده است.پتوها و تخت‌های مدارس شبانه‌روزی آنقدر استفاده شده‌اند که از بین رفته‌اند حتی در برخی مناطق، خانواده‌ها آنقدر محتاجند که در انتظارند نانی را که فرزندشان از مدرسه شبانه روزی میاورد، بخورند.

وی ادامه داد:  دولت می‌تواند برنج به قیمت دولتی تهیه و به صورت یارانه‌ای و ارزان به مدارس شبانه‌روزی بدهد یعنی روغن، گوشت و مواد غذایی اولیه را با قیمت ارزان به مدارس شبانه‌روزی بدهد این مدارس تا سال 85 سهمیه گوشت، روغن و برنج داشتند اما این سهمیه حذف شد.

وی بیان کرد: هم اکنون کیفیت آموزش و پرورش به بودجه بخش سایر وابسته است زمانی که مدیر مدرسه دغدغه آب یا برق مدرسه را دارد یا در هنرستان‌ها کارگاه‌ها تجهیزات کافی را ندارند و دانش آموز سیم کشی را با نخ کاموا یاد می‌گیرد چگونه می‌توان انتظار داشت که کیفیت محقق شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: از ابتدای سال 95 تاکنون چند جلسه با آقای نوبخت داشتیم که پذیرفتند تا حق التدریس نیروهای آزاد و سربازمعلم در بند و یعنی حقوق لحاظ شودو این موضوع هم اکنون در کمیسیون تلفیق مصوب شود که اگر در صحن علنی مصوب شود کمک خوبی به آموزش و پرورش خواهد بود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی