به گزارش مفتاح، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری مرحله اول همایش مقام ادبی اصفهان در اسفند ماه خبر داد وگفت: شناخت وتبیین ابعاد تاریخی وخواستگاه ادبی اصفهان ، برسی اوضاع واحوال اجتماعی ودینی وفرهنگی، بررسی اثار بزرگان وچهرها،نویسندگان وشعرا، بررسی اثار منظوم ونثر ادبی اصفهان وبازشناسی نقش ادبی اصفهان، بازپیرایی واحیا یادمان مکتوب نظم ونثر حوزه ادبی ، ایجاد زمینه مناسب برای همکاری حوزه‌های ادبی کشور جهت حفظ وپایداری مشترک والگو سازی از دست آوردهای فرهنگی، اخلاقی وفلسفی از ادبیات اصفهان هدف از برگزاری این همایش است.

با به گفته ارزانی کلید برگزاری این همایش ادبی در تیرماه 93 زده شد وقرار بود قسمتی از آن در سال 94 وقسمتی در سال 95 اجرا شود. اما با مشکل کمبود اعتبار مواجه شد.

دبیر اجرایی همایش مقام ادبی اصفهان، بودجه مورد نظر برای برگزاری این همایش را 100 میلیون تومان عنوان کرد، که قرار بود توسط دانشگاه اصفهان تامین اعتبارشود اما تامین اعتبار این همایش ادبی در پیش وخم بودجه فرهنگی  گم شد.

وی همین دلیل را علت دیر برگزار شدن همایش عنوان کرد وافزود:البته هنوز هم بودجه در نظر گرفته شده تامین نشده است، اما ما تلاش کردیم تا با تخصیص بودجه استارت همایش را در اسفند ماه داشته باشیم.

همایش مقام ادبی اصفهان در سه مرحله به اجرا در خواهد آمد. رونمایی از کتاب فروغ ادب  در اردیبهشت اتفاق خواهد افتاد ونشست علمی همایش در تیرماه 96 با تجلیل از مفاخر ادبی اصفهان برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: دبیرخانه همایش در موسسه فرهنگی سبحان مستقر خواهد بود وما همچنان به متولی گری مسائل فرهنگی قائل هستیم. بازسازی آرامگاه کمال الدین اسماعیل از صاحبان سبک اصفهانی، اجرای مراسم شب شعر در آرامگاه صائب از دیگر برنامه‌های این همایش خواهد بود.

وی وجود شاعران بزرگ وپیدایش سبک اصفهانی را ازدلایل برگزاری این همایش در اصفهان دانست وگفت: مقام ادبی در اصفهان مقام والایی است ومکتب ومقام ادبی اصفهان باید شناخته شود.

برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی صنایع دستی رضوی

 

وی در ادامه به برگزاری نخستین دوسالانه هنری ادیان توحیدی در رشته خوشنویسی اشاره داشت وافزود: در اصفهان ادیان مختلفی وجود دارد که در کنار هم زندگی می‌کنند وتعاملات خوبی وجود دارد. از آنجایی که هنری ارزشمند است که در خدمت مردم ومردم در خدمت هنر متعالی، به ادیان توحیدی  وبه برند هنر توحیدی در هفته وحدت در اصفهان رسیدیم.

وی با تاکید بر آنکه هر سال یک هنر توحیدی را احیا خواهیم کرد گفت: در ابتدا به هنر خوشنویسی رسیدیم. قزوین مهد خوشنویسی ایران است اما ما هم در اصفهان بیش از 1200 خوشنویس ممتاز وفوق ممتاز داریم که در بسیاری از جشنواره‌ها دارای کسب مقام هستند. اما از این ظرفیت در اصفهان استفاده نشده است.

وی ادامه داد : با وجود چنین ظرفیتی در اصفهان، برگزاری دو سالانه خوشنویسی را در 8 اسفند ماه داریم وخوشنویس قدری چون استاد امیر خانی در جلسه حضور خواهند داشت.

تا کنون 1400 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که 169 اثر به بخش داوری راه پیدا کرده اند. در این جشنواره 3 نفر در رشته ثلث، 10 نستعلیق، 5 نفر شکسته نستعلیق و3 نفر نسخ برگزیده خواهند شد. 10 نفر و4 خانم نیزبه صورت ویژه تقدیر خواهند شد.

مدیر کل اداره فرهنگ وارشاد استان در ادامه از برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی صنایع دستی رضوی در اصفهان خبر داد وگفت: برگزاری این جشنواره دو سالانه شده است، یک سال صنایع سنتی به خصوص هنر نگارگری ویک سال صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: امسال هنر صنایع دستی رضوی در قالب چوبی وفلزی است که در حوزه چوبی معرق کاری، منبت کاری، نازک کاری ودر بخش فلزی شبکه بری، قلم زنی شامل ریزقلم، سیاه قلم وبرجسته است.

جشنواره صنایع دستی رضوی، با موضاعات احادیث رضوی، سبک زندگی رضوی، نماز استغاثه، مناظره با پیروان سایر ادیان، نماز عید فطر، حدیث سلسة الذهب، حرم رضوی، القاب حضرت، کاروان‌ها وزائران پیاده وحضور امامزادگان خواهد بود . جشنواره در مردادماه سال 96 در اصفهان برگزار می‌شود.

مطالب پیشنهادی