به گزارش مفتاح، مستند جنجالی «داد» با محوریت عدالت‌خواهی و احقاق حقوق مستضعفان و معترضان به فساد که 2 هفته پیش با حکم دست نویس دادستانی لغو اکران شده بود، امروز در 3 نقطه اصفهان به نمایش در می‌آید.

هفته فیلم انقلاب اسلامی از سوی کمیته فرهنگ رسانه و خانه انقلاب اسلامی با محوریت نمایش و تحلیل فیلم‌های برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه پنجم بهمن ماه در کتابخانه مرکزی اصفهان با حضور کارشناسان و منتقدان سینما به مدت هفت شب آغاز شد.

طی هفته گذشته زمانی که علاقمندان برای دیدن مستند "داد" به کتابخانه مرکزی رفتند متوجه لغو اکران این مستند شدند که دلیل آن هم حکم دادگستری بوده است، در حالی که برگزاری این برنامه و اکران فیلم‌ها با مجوز فرهنگ و ارشاد و کسب مجوزهای لازم صورت گرفته بود.

رحیمی: مجوزهای لازم برای اکران «داد» گرفته شده بود

به گفته رسانه‌های محلی غلامرضا رحیمی دبیر کمیته فرهنگ رسانه شهرداری اصفهان در حاشیه اختتامیه هفته فیلم انقلاب اسلامی با اشاره به لغو مجوز اکران مستند «داد» گفت: یک روز قبل از اکران مستند"داد"، نامه‌ای به ما رسید مبنی بر اینکه مجوز اکران فیلم لغو شده و طبق قوانین تصمیم گرفتیم فیلم را پخش نکنیم هر چند تا ساعت ۶ عصر که شروع برنامه بود هم پیگیری‌هایی انجام دادیم، اما به نتیجه نرسید.

وی افزود: این فیلم در جشنواره فیلم عمار در تهران پخش و کلاً این پک فیلم ارائه شده در هفته فیلم انقلاب اسلامی مجوز از وزارت ارشاد اسلامی دارد، اما به هر حال شاید اصفهان محدودیت‌های خاص خود را داشته است.

شهبازی: مردم اگر ببینند بخشی از حکومت با آرمان‌های انقلاب فاصله دارد حق امر به معروف دارند

محمدصادق شهبازی دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی نیز در شب آخر هفته فیلم انقلاب اسلامی که هم‌زمان با اختتامیه آن بود از طریق ارتباط تصویری برای حضار سخنرانی کرد و گفت: انقلاب‌ها با سر و صدا آغاز می‌شوند، زمانی که انقلاب‌ها دچار آفت می‌شوند زمانی است که این سر و صداها بخوابد و مردم در مقابل ظلم‌ها ساکت بمانند.

دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی تصریح کرد: حکومت وقتی باقی می‌ماند که مردم را برای خود نگه دارد و مردم احساس کنند حکومت به دنبال حل مسائل آ‌ها است، در این شرایط حکومت دیگر در خطر نیست چرا که مردم می‌بینند بین خود و حکومتشان فاصله نیفتاده است.

وی تأکید کرد: مردم اگر ببینند بخشی از حکومت با آرمان‌های انقلاب فاصله می‌گیرد حق دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند و فریاد دادخواهی مظلومان را سر دهند چرا که اگر این کار را نکنند خود نیز شریک جرم هستند، به این دلیل که می‌توانستند با اعتراض یک معضل را حل کنند اما این کار را نکردند.

شهبازی بیان کرد: ضد انقلاب دنبال سیاه‌نمایی انقلاب است و اگر ما ساز و کاری را فراهم نکنیم که مردم و مستضعفان نسبت به ضعف‌ها و ظلم بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند دچار مشکل می‌شویم؛ این ما هستیم که باید حمایت کنیم تا همین مردم مؤمن متدین مشکلات سیستم را گوشزد کنند تا حل شود چرا که این مشکلات ربطی به ذات انقلاب ندارند.

وی با اشاره به ممانعت از اکران مستند «داد» گفت: عدم اکران مستند داد و مخالفت با پخش آن در اصفهان اتفاق خوبی نبود، جای تعجب دارد با وجود پخش آن در تهران و مجوزهایی که دارد، از پخش آن در هفته فیلم انقلاب در اصفهان جلوگیری شد.

ورود مستندسازهای انقلابی به عرصه انتقاد دلسوزانه از دستگاه‌های مختلف نظام رویکردی میمون قلمداد می‌شود که بی‌تردید با منویات رهبر معظم انقلاب نیز همسو بوده و پرچم عدالت‌خواهی را از فیلمسازانی که علقه‌ای به انقلاب اسلامی ندارند، می‌ستاند.

بر اساس این گزارش تنها 2 هفته از ماجرای لغو اکران مستند جنجالی «داد» با حکم بازپرس در کتابخانه مرکزی اصفهان و در هفته فیلم انقلاب اسلامی می‌گذرد، اتفاقی که نگاه‌ها را بار دیگر به سمت اصفهان برد تا خبرساز اولین لغو اکران مستند برگزیده نقد درون گفتمانی جشنواره عمار در کشور باشد.

اگرچه پیگیری لغو اکران «داد» و نامه دست‌نویس بازپرس همچنان به قوت خود باقی است، اما دبیرخانه جشنواره عمار اصفهان با همکار دیگر تشکل‌های اصفهانی تصمیم گرفته‌اند تا این بار با قوت بیشتری بر اکران این مستند همت گمارد؛ به همین منظور امروز 26 بهمن ماه در 3 نقطه از شهر آماده نمایش این مستند و پذیرای کارگردان آن خواهد بود.

اکران‌های مستند عدالتخواهانه داد امروز سه‌شنبه با دعوت از حجت‌الله عدالت‌پناه کارگردان و نویسنده مستند و سید میثم صفائیان نماینده کامیون داران معترض به فساد در سیستم حمل و نقل کشور که با اتهام برهم زدن امنیت ملی به یکسال زندان محکوم شد و محسن نصری استاد دانشگاه اصفهان اولین میزبان این اکران است.

اکران اول مستند "داد" در تالار آوینی دانشگاه صفهان از ساعت 12:30 همراه با سخنرانی محسن نصری استاد دانشگاه اصفهان اولین میزبان این اکران است.

ساعت 16 «داد» با سخنرانی حجت‌الاسلام آقاجان و کارگردان مستند در امام‌زاده شاهزید خیابان هشت‌بهشت شرقی اکران می‌شود.

بعد از نماز مغرب و عشا هم مسجد فرشته در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهیدان شرقی، مستند «داد» را با دعوت از حجت‌الاسلام عالمی و کارگردان اثر همراه با پرسش و پاسخ پیرامون مستضعفین و عدالت‌خواهی به نمایش در خواهد آورد.

حجت‌الله عدالت‌پناه کارگردان و نویسنده «داد» که عضوی از جامعه پرستارانی نیز هست، پیش از عزیمت به اصفهان، امروز را روز شلوغی برای مستندش دانسته و نوشته است: «نام اصفهان همواره برایم تداعی‌کننده خاطرات مهمی است، یکی از نقاط عطف زندگی‌ام سال‌های 80 تا 85، دوران دانشجویی مقطع کارشناسی بود که در این شهر و در دانشگاه علوم پزشکی آن رقم خورد؛ رغبت ما برای رفتن به اصفهان به گونه‌ای است که اگر ما را از در اصفهان بیرون کنند از پنجره وارد می‌شویم!»

این مستند با محوریت عدالت‌خواهی و احقاق حقوق مستضعفان به همت مدرسه سینمایی عمار و با همراهی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی تولید شده است و سعی دارد تا گامی مؤثر در نزدیکی جامعه به عدالت بردارد.

مطالب پیشنهادی