به گزارش مفتاح، یک فعال حقوق بشر عراقی که در انگلیس مستقر است طی سخنانی با اشاره به سالگرد انقلاب بحرین گفت که آل‌خلیفه سکوت آمریکا و انگلیس را از طریق قراردادهای تسلیحاتی و نظامی خریده است.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنه خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است.

مخالفان بحرینی با برپایی تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز، آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور را خواستار شده‌اند.

این در حالی است که رژیم بحرین با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به زندان‌های طولانی‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

در سیاست سرکوب گرانه رژیم آل خلیفه علیه معترضان ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر زخمی یا زندانی شده‌اند.

"ساهر العریبی" فعال حقوق بشر عراقی درباره چالش‌ها و فرصت‌هایی که انقلاب بحرین که ششمین سالگرد آن در راه است به گفت‌وگو پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: انقلاب بحرین وارد هفتمین سال خود می‌شود و در میان انقلاب‌هایی که با نام بهار عربی شناخته می‌شود به عنوان طولانی‌ترین انقلاب به شمار می‌آید. این انقلاب با سرکوب شدیدی از سوی نظام حاکم بر بحرین مواجه شده است و حتی در این راستا از ارتش کشورهای خارجی نیز کمک گرفته شده است و رژیم بحرین تلاش کرد تا ملتی را تحت محاصره در آورد که چیزی به جز حقوق مشروع خود که از سوی خاندان آل خلیفه به یغما رفته مطالبه نکرده است. این در حالی است که آل خلیفه حدود 2 قرن پیش این کشور کوچک حاشیه‌ای خلیخ فارس را به اشغال خود در آورد.

حوادثی که این روزها دربحرین روی می‌دهد مشابه حوادث روزهای نخستین انقلاب آن است

العریبی افزود: این نظام نه تنها خواسته مردم خود را اجابت نکرده بلکه سلاح‌های خود را به سوی مردم نشانه گرفت و ده‌ها نفر را به خاک و خون کشید و هزاران نفر را مجروح و بازداشت و جوانان بحرینی را اعدام کرد و احزاب سیاسی را منحل و تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم را لغو کرد. انقلاب بحرین در حالی وارد هفتمین سال خود می‌شود که با سرکوب شدیدی مواجه می‌شود

که در تاریخ بحرین بی سابقه بوده است. چیزی که این روزها در بحرین روی می‌دهد مشابه حوادث و رویدادهای روزهای نخستین انقلاب این کشور است.

با وجود کشتارها، سرکوب‌ها و سلب تابعیت‌ها ملت بحرین بر ادامه انقلاب اصرار دارد

این فعال حقوق بشر ادامه داد: یکی از مهمترین عواملی که رژیم را در سرکوب جنبش مردم مصمم کرد حمایت‌هایی بود که از کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و کمک نظامی که از عربستان دریافت کرده ، است. فکر می‌کنم که در حال حاضر، رژیم آل خلیفه شعار سرکوب مردم را انتخاب کرده است اما با تمام این وجود، مردم بر ادامه انقلاب خود با وجود کشتارها، سرکوب‌ها و سلب تابعیت‌ها اصرار دارند. ملت بحرین تا این لحظه تسلیم نشده و بر ادامه انقلاب خود تا محقق شدن اهداف مشروع خود، اصرار دارد.

آل‌خلیفه سکوت آمریکا و انگلیس را از طریق قراردادهای تسلیحاتی و نظامی خریده است

ساهر العریبی در ادامه این مصاحبه به سکوت مجامع بین‌المللی به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال جنایت‌های آل خلیفه پرداخت و گفت: باعث تاسف است که رژیم آل خلیفه سکوت انگلیس و آمریکا را در قبال قراردادهای تسلیحاتی و از طریق اجازه دادن به این کشورها برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در بحرین خریداری کرده است. به خوبی می‌دانیم که بحرین مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بوده و اخیرا نیز انگلیس اولین پایگاه نظامی خود در خاورمیانه را در بحرین ایجاد کرده است حال آنکه انگلیس در اواخر دهه شصت قرن گذشته آخرین پایگاه نظامی خود در کانال سوئز را جمع آوری کرده بود. بنابراین می‌توان سکوت این دو کشور را از طریق قرارداهای تسلیحاتی و امتیازاتی که رژیم آل خلیفه به این دو کشور داده تفسیر کرد. این در حالی است که هر از چندگاهی در انگلیس و آمریکا اعتراضات مردمی به نقض حقوق بشر در بحرین صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد منافع اقتصادی و نظامی از جان انسان‌ها برای انگلیس و آمریکا اهمیت بیشتری دارد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی