به گزارش مفتاح، نمایندگان مجلس در پی بحران قطع آب و برق و تعطیلی ادارات و مدارس در ۲ روز اخیر در استان خوزستان معترض شده و خواستار اقدام فوری دولت برای رفع آن شدند.

به دنبال قطعی برق و آب 10 شهر استان خوزستان شامل «اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، شادگان، آبادان و خرمشهر، هویزه و ماهشهر» در 23 بهمن ماه سال جاری و درپی آن تعطیلی تمام مدارس و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح و همچنین ادارات و  بانک‌ها در شهرستان‌های مذکور نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم توجه به مشکلات خوزستانی‌ها اعتراض کردند.

عدم دسترسی به زیر ساخت ها، قطع خطوط ایستگاه‌های برق 132 و 230 و 400  آب و همچنین مشکلات ترافیکی در استان خوزستان نمایندگان را بر این داشت تا بر لزوم رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولان ذی‌ربط تاکید کنند.

در ادامه بخشی از اعتراضات نمایندگان در رابطه با بحران قطعی برق،‌آب و گاز استان خوزستان را می‌خوانید:‌

*ناصری‌نژاد: قطعی آب و برق در خوزستان نتیجه بی‌تدبیری و سوءمدیریت مسؤولان است/ مقامات به وظایف‌شان عمل کنند

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی آب‌وبرق در تعدادی از شهرهای استان خوزستان، گفت: این مسئله نتیجه بی‌تدبیری و سوءمدیریت مسئولان است و اقدام دیگری را نمی‌توان در این مسئله دخیل دانست.

وی افزود: قطعی آب‌وبرق در حالی در شهرهای استان خوزستان اتفاق افتاد که ما با هیچ نوع ناملایمات جوی روبرو نبوده‌ایم و یکباره صبح اعلام شد که آب و برق تعدادی از شهرهای استان قطع و ادارات و مدارس تعطیل است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما روز گذشته شاهد حضور پرشور مردم شهرهای استان در راهپیمایی 22 بهمن بودیم که این بی‌تدبیری و قطع آب‌وبرق در برخی شهرهای استان امروز شیرینی حضور مردم در راهپیمایی دیروز را به کام همگان تلخ کرد.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: تنها خواسته ما از مسئولان این است که به مسئولیت‌شان عمل کنند و ما چیزی بیشتری از آنها نمی‌خواهیم.

وی در پایان گفت: مسئولان باید قدر حضور مردم در صحنه‌های مختلف را بدانند و  این را در نظر داشته باشند تا زمانی که این مردم  در صحنه باشند آنها مسئولیت دارند و مسئولیت داشتن آنها مدیون حضور داشتن مردم در صحنه است، پس باید قدر این حضور را دانست.

*حاجی‌دلیگانی: وزیر نیرو با تمام توان نسبت به رفع مشکل آب‌وبرق خوزستان اقدام کند/ محیط زیست وقت بیشتری برای مشکلات خوزستان بگذارد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر با اشاره به قطع برق و آب تعدادی از شهرهای استان خوزستان از صبح امروز گفت: با توجه به سکونت تعدادی از شهروندان خوزستانی در شهرستان شاهین‌شهر، بنده خود را علاوه بر مردم شاهین‌شهر، نماینده مردم خوزستان و البته تمام ملت ایران در مجلس می‌دانم و از وزیر نیرو می‌خواهم تا تمام توان خود را برای حل مشکل آب و برق استان خوزستان به کار گیرد.

وی افزود: انتظار ما از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این است که وقت بیشتری را برای حل مشکلات زیست محیطی استان خوزستان صرف کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز رئیس سازمان محیط زیست با مجمع نمایندگان استان اصفهان، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مردم استان خوزستان، ما از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهیم جلسه خود با مجمع نمایندگان اصفهان را تعطیل کند و با حضور در استان خوزستان راهکاری برای مشکل اساسی ریزگردها در خوزستان در نظر گیرد.

از صبح امروز آب و برق تعدادی از شهرهای استان خوزستان از جمله مرکز این استان قطع و متعاقب آن مدارس و ادارات این شهرها تعطیل شده است.

*اعتراض نمایندگان خوزستان در مجلس به قطعی آب، برق و گاز در این استان

نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول پارلمان آغاز شد که در بدو آغاز جلسه، جمعی از نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به قطعی روز گذشته آب، برق و گاز در این استان، در جایگاه هیأت رئیسه حضور یافته و اعتراض خود را به نایب رئیس اول پارلمان و سایر اعضای هیأت رئیسه اعلام کردند.

روز گذشته حدود 18 ساعت آب، برق و گاز و همچنین برخی تأسیسات استان خوزستان قطع شده بودند که این مسئله موجب نارضایتی مردم و نمایندگان این استان شده است.

البته در ساعات پایانی شب گذشته حامل‌های انرژی در این استان وصل و مشکل مردم برطرف شد ولی قطعی 18 ساعته تأسیسات، آب، برق و گاز در استان خوزستان موجب خساراتی به وسایل برقی ساکنان این استان شده است.

بیانیه نمایندگان مجلس

دولت فقط به عذرخواهی از مردم خوزستان و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکند/ نشست اضطراری هیأت دولت در خوزستان تشکیل شود

همچنین نمایندگان استان خوزستان و بیش از 50 نماینده دیگر طی بیانیه‌ای از حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستند جلسه اضطراری هیأت دولت در استان خوزستان تشکیل شود.

متن این بیانیه که غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بیش از یک دهه است که ریزگردها زندگی مردم در 23 استان کشور به ویژه استان خوزستان را مختل کرده‌ است. در روزهای اخیر شاهد بودیم که تمامی خدمات از جمله آب، برق و تلفن همراه برای ساعت‌های طولانی قطع بود و همه مردم استان خوزستان را به ستوه آورد.

پدیده ریزگرد پیامد سیاست‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها و ساخت سدهای فراوان روی رودخانه‌های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است. حوادث و اتفاقات دیروز استان خوزستان تمامی پروازها و تولید نفت را تا میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار داد.

ثروت ملی و امنیت کشور از طریق نابسامانی‌های پیش آمده در خوزستان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. لذا نمایندگان استان خوزستان و بیش از 50 نفر از نمایندگان خواستار جلسه فوری و اضطراری هیأت دولت در استان خوزستان هستند تا بعد از 13 سال اقدام اساسی در این خصوص صورت گیرد و صرفاً به عذرخواهی و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکرده و مردم استان خوزستان را به شکل ویژه‌ای دریابیم.

*مختار: چرا رئیس‌جمهور بحران بی آبی، ریزگردها و سایر مشکلات خوزستان را جدی نمی‌گیرد؟

جلیل مختار نماینده مردم آبادان هم در جلسه امروز 24 بهمن ماه مجلس با استناد به بند 7 ماده 49 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: طبق این بند هر یک از کمیته‌های تخصصی می‌توانند در مورد مسائل کشور گزارش تخصصی بدهند اما با توجه به بحران خوزستان شاهد این قضیه نبوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده و مردمی ولایت‌مدار و عاشق نظام داشته که مظهر پایداری و مقاومت در 8 سال دفاع مقدس بوده‌اند خاطرنشان کرد: خوزستان مهمترین منبع درآمد نفت و گاز کشور است

اما چند روزی است که با بحران آب، ارتباطات و محرومیت از تسهیلات ضروری زندگی مواجه شده است.

مختار با اشاره به اینکه خوزستان پس از جنگ با معضلات عدم توسعه، بی آبی، آسیب‌های اجتماعی و ریزگردها مواجه بوده است گفت: مردم خوزستان این مشکلات را به عشق نظام تحمل کرده‌اند اما اجازه نمی‌دهند مسئولان بی‌کفایت به مردم جفا کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا رئیس‌جمهور بحران بی آبی، ریزگردها و سایر مشکلات خوزستان را جدی نمی‌گیرد اظهار داشت: دولت باید از مردم خوزستان عذرخواهی کرده و با تشکیل جلسات خود در این استان به مشکلات آن رسیدگی کند.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت، در توضیح گفت:‌ بندی که شما جهت تذکر به آن استناد کرده‌اید به کمیسیون‌های تخصصی فرصت می‌دهد که گزارش خود را تهیه کند و بحران خوزستان نیز یکی دو روز است که پیش آمده است.

ناصری نژاد در صحن علنی مجلس:

دولت برای حل مشکل خوزستان تلاش ویژه‌ای بکند/ تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد در نشست علنی امروز (یکشنبه، 24 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشدید معضل ریزگردها در استان خوزستان گفت: متاسفانه این استان در یک دهه اخیر با این معضل روبه رو شده و گرفتاری های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: مسئولان و نمایندگان مجلس در این استان به روش های مختلف از جمله سوال، تذکر، برگزاری نشست با مقامات دولتی این خطر بزرگ را گوشزد کرده‌اند.

«قطعا باید به هر شکل ممکن از بروز معضل ریزگرد و گرد و غبار در استان های جنوبی و غربی به ویژه استان خوزستان جلوگیری شود اما متاسفانه تاکنون اقدام خاصی در این رابطه صورت نگرفته و این رویکرد موجب تشدید معضل گرد و غبار شده است.»

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته در اثر بروز پدیده گرد و غبار مشکلات بسیاری از جمله بیماری های تنفسی، مشکلات تجاری، اجتماعی و مهاجرت مردم رخ داده است.

ناصری‌ژاد اضافه کرد: امروز نیز آب، برق، گاز و مخابرات این استان قطع شده و همچنین تولید 800 هزار بشکه نفت نیز متوقف شده است که این مسئله زندگی مردم را با تهدید مواجه کرده بنابراین دولت باید این موضوع را با جدیت پیگیری و برای حل آن تلاش ویژه‌ای کند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی