به گزارش مفتاح، در نشست روحانیون ادیان توحیدی با استاندار اصفهان پیشنهاد ساخت سازه معماری برگرفته از نشان‌های یکتاپرستی ادیان به عنوان نماد توحید گرایی ادیان در اصفهان مطرح شد.

کاروان ادیان توحیدی، وفاق ملی شامل سران و روحانیون ادیان توحیدی پس از ادای احترام به ساحت شهدای انقلاب و دفاع مقدس و تجدید عهد و پیمان در راه انقلاب اسلامی برای تبریک ایام الله دهه فجر در نشست صمیمی با استاندار اصفهان حضور یافتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم ابراز داشت:  امروز به عنوان روز وحدت و اسنجام ملی تصمیم گرفتیم فعالیتی متفاوت و متنوع در حوزه ادیان در قالب وفاق ملی برگزار شود.

حبیب رضا ارزانی افزود: بر این اساس  امروز پس از حضور در گلستان شهدای اصفهان و عرض احترام به شهدای ارامنه از کلیسای وانک، کنیسه کِتِرداوود و معبد زرتشتیان بازدید و میثاق نامه ادیان در هر یک از این اماکن قرائت شد و در نهایت نیز در مسجد شیخ لطف الله حضور یافتیم.

ضرورت احیای صفاخانه ادیان توحیدی اصفهان

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این برنامه ایجاد وفاق و هم صدایی  ادیان توحیدی در به جلوه کشیدن همدلی خویش است، تاکید کرد: این همدلی و هم‌صدایی ادیان نکته‌ای است که بسیاری از مهمانان خارجی هنگام بازدید از ایران از آن ابراز شگفتی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: امیدواریم ادیان توحیدی سال آینده در صفاخانه گرد هم آیند و با اختصاص مکانی برای این امر بتوانیم در طول سال برنامه های متنوعی داشته باشیم.

نماینده ارامنه: امام خمینی با برقراری جمهوری اسلامی روحی نو در دنیای چند قطبی آن زمان دمید

در ادامه نشستِ استاندار اصفهان با سران و روحانیون ادیان توحیدی، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی با برقراری جمهوری اسلامی روحی نو در دنیای چند قطبی آن زمان دمید.

ژرژ آبراهامیان افزود: در واقع مکتب های آن زمان هیچ کدام راهی پیش روی بشریت نگشودند و در این میام صدایی نو از پیری عظیم برخاست که مریدان بسیار این پیام را دریافت کردند؛ کاریزمای خاص امام خمینی (ره) از ابتدا همدلی و وفاق را  در میان ملت ایران ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی این همدلی زیبای آحاد تشکیل دهنده کشور ایران، زیباتر  از گذشته جلوه می‌کند و همانگونه که آیات روح بخش از زبان وحی بشارت داده است ما امروز به همدلی بی بدیلی دست یافتیم که موجب افتخار ایران اسلامی در جهان است.

در ادامه این نشست رهبر صابئین مندایی اظهار داشت: اکنون سالروز پیروزی انقلابی فرارسیده است که با نثار خون میلیون ها شهید و با رهبری ابرمرد جهان امام خمینی (ره) و جان فشانی ملت غیور ایران به دست آمده است.

رهبر صابئین: انقلاب اسلامی سایه بان برابری را بر سر اقوام و مذاهب ایران گستراند

کنزورا نجاح چحیلی تاکید کرد: این انقلاب سایه ظلم و ستم را از سر ملت ایران ریشه کن کرد و سایه ‌بان همیشگی برادری و برابری را میان اقوام و مذاهب ایران گستراند.

رهبر صابئین مندایی با بیان اینکه اکنون با گذشت بیش از سه دهه این انقلاب روز به روز پایدارتر و گسترده تر می‌شود، تاکید کرد: جامعه صابئین همراه برادران و خواهران مسلمان و سایر ادیان حضوری گسترده در انقلاب و دفاع مقدس داشته است و همه ساله در۲۲ بهمن همراه بقیه آحاد ملت ایران در راهپیمایی شرکت و دلبستگی خود را نسبت به رهبر ایران ابراز می دارند.

وی اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی توانست با همبستگی سایر ادیان را با کل اقشار جامعه در کنار یکدیگر جمع کند؛ ما اکنون هیچ دغدغه‌ای برای پیشبرد امور خود و برگزاری مراسم‌های مذهبی نداریم.

در ادامه این نشست پیشوای زرتشتیان اصفهان با بیان اینکه امام خمینی (ره)  ققنوس ناب ایرانی اسلامی را به کشور ما هدیه کرد، بیان داشت: زرتشتیان تنها یک خانه و سرزمین به نام ایران دارند و بر این اساس وحدت، همدلی، مهر و محبت و هر چه این سرزمین را بالنده می‌سازد سربلندی و سرافرازی ما را در پی دارد و موجب خشنودی ماست.

موبد زرتشتیان: وحدت ادیان توحیدی از اعماق قلب آنها نشات می‌گیرد

موبد نیک دین افزود: درود بر شهدای مدافع حرم که امنیت کشور را مدیون آنها هستیم؛ بیگانگانی که هدف تفرقه افکنی در کشور ما را  دارند بدانند که این وحدت ادیان توحیدی تظاهر نبوده از اعماق قلب همه ماست و ادعاهای پوچ آنها در تفرقه افکنی میان ما تاثیر ندارد.

همچنین نماینده کلیمیان اصفهان در این نشست اظهار داشت: بزرگترین افتخار ما که آن را در قلب‌ها و در گوشه کتاب‌های سالنامه خویش ثبت کرده ایم، انقلاب اسلامی است.

سلیمان صدیق پور افزود: امام خمینی (ره) در پاسخ به سوال خبرنگاری در پاریس درباره وضعیت دیگر ادیان پس از انقلاب فرمودند اقلیت ها زیر پرچم اسلام هستند و این بزرگ ترین بشارت انقلاب برای ما بوده است.

همدلی ادیان توحیدی در قالب سازه معماری جاودانه شود

حجت‌الاسلام محمد قطبی نیز به عنوان نماینده مسلمانان در این نشست اظهار داشت: از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران مهربانی و عطوفت میان اقوام و ادیان مختلف است که روز به روز بیشتر می شود.

وی با طرح پیشنهادی برای تجلی وحدت و یکدلی ادیان توحیدی به استاندار گفت: پیشنهاد می‌کنم این همدلی در قالب سازه معماری و تمدنی در شهر اصفهان نمایان شود.

وی با بیان اینکه این سازه نشان می دهد که در شهر اصفهان همواره توحید، یکتاپرستی و تمدن بزرگ ادیانی تجلی دارد، تصریح کرد: این سازه نمادهایی از همه ادیان را دارد و مورد بازدید همه گردشگران خارجی قرار گرفته و نشانه احترام به ایمان باوری و توحید گرایی ادیان در اصفهان خواهد بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان تاکید کرد: این سازه تا قرنها پایدار ، بیانگر این وفاق و همدلی و نشانی از تشکیل دبیرخانه ادیان توحیدی در سال ۸۹ خواهد بود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی