14:15 1395/11/20

به گزارش مفتاح، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از برخورد دولت و ارتش میانمار با مسلمانان روهینگیا انتقاد کرد.

براساس نقل از العالم، سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه از دولت میانمار خواست اگر فرماندهان ارتش و پلیس به نیروهایشان اجازه داده‌اند به زنان و دختران مسلمان روهینگیا تجاوز کنند، آن‌ها را مجازات کنند.

این گروه مستقر در نیویورک اعلام کرد در پی مصاحبه با برخی از 69 هزار مسلمان روهینگیا که در 4 ماه اخیر به بنگلادش گریخته اند، اسنادی به دست آورده است که از تجاوز و خشونت جنسی علیه دختران مسلمان 13 ساله حکایت دارد.

به نوشته رویترز، در بیانیه این گروه آمده است: «به نظر نمی‌رسد خشونت جنسی، تصادفی و فرصت‌طلبانه بوده باشد؛ بلکه این وضع، دست‌کم تا حدودی به دلیل نژاد و مذهب روهینگیا، بخشی از یک حمله هماهنگ و نظام‌مند علیه آن‌ها بوده است.»

به نوشته رویترز، حدود 1.1 میلیون مسلمان روهینگیا در ایالت غربی راخین در میانمار زندگی می‌کنند؛ اما آن‌ها از بسیاری از حقوق شهروندی خود در این کشور محروم هستند. بسیاری در این کشور آن‌ها را «بنگالی» می‌نامند که به مهاجران غیرقانونی اهل بنگلادش اشاره دارد.

خبرنگاران و ناظران مستقل از حضور در منطقه نظامی عملیات ارتش در شمال راخین منعشده اند؛ مکانی که در یک حمله در 9 اکتبر سال گذشته 9 پلیس مرزی در آن کشته شدند.

دولت میانمار تا کنون بیشتر ادعا‌های تجاوز، ضرب و جرح، کشتن و دستگیری عامدانه شهروندان در هنگام آتش زدن روستا‌های آن‌ها را رد کرده است. دولت این کشور ادعا می‌کند یک عملیات قانونی بر ضد ستیزه‌جویان مسلح روهینگیا در جریان است.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که بازرسان سازمان ملل اعلام کردند نیروهای امنیتی میانمار «به احتمال فراوان» مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند. این شرایط، آنگ سان سو چی – فرد همه‌کاره عرصه سیاست در میانمار – را در موقعیت دشواری قرار داده است. این برنده جایزه صلح نوبل در ماه آوریل سال گذشته زمام بیشتر امور غیرنظامی میانمار را بر عهده گرفت؛ اما نظامیان یک‌چهارم کرسی‌های پارلمان و کنترل وزارتخانه‌های امنیتی را بر عهده دارند.

منبع: ستاد حقوق بشر

مطالب پیشنهادی