11:46 1395/11/20

به گزارش مفتاح، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی اعلام کرد گردشگری حدود ۷.۶ درصد از GDP کشور را تامین کرده که پیش‌تر اعلام شده بود سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی ۲.۳ دهم درصد است.

زهرا احمدی پور این آمار را درحالی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در هتلداری و گردشگری ایران اعلام کرد که یکی از کارشناسان خارجی که از سال ۲۰۱۳ در حال بررسی و ارزیابی بازار ایران است، سهم گردشگری را در تولید ناخالص ملی ایران ۲.۳ درصد اعلام کرد.

این همایش که توسط شرکت‌انگلیسی bench و با همراهی بخش خصوصی ایران از امروز (سه‌شنبه) در تهران آغاز شده تا فردا ادامه دارد و حضور در آن برای شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی رایگان نبوده است.

جاناتان وُرسلی (Jonatan worsley)، رییس Bench و مجری اصلی این کنفرانس بین‌المللی در توضیحاتی درباره‌ی شیوه‌ی کاری چنین گردهمایی‌های بین‌المللی،‌ اظهار کرد:‌ قرار است راه‌های کسب‌وکار در ایران، روش‌های تامین مالی، نحوه خروج پول و سود سرمایه از ایران و انتخاب برند در این دو روز با حضور سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی تبیین و شفاف شود.

به گفته‌ او، برای برگزاری این همایش در ایران که با استقبال ۳۰۰ تن از سرمایه‌گذاران ایرانی، انگلیسی، فرانسوی، اماراتی و دیگر کشورهای آسیایی مواجه شده، دو سال برنامه‌ریزی شده است.

پنجره صلح‌آمیز گردشگری ایران باز شده

زهرا احمدی‌پور ـ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ـ در سخنانی در این همایش اظهار کرد: راهبرد توسعه گردشگری بین‌المللی در راستای کاهش تننش‌های سیاسی است که می‌تواند مبنای دیپلماسی گردشگری را بر پایه صلح و تفاهم در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کند.

وی اضافه کرد: ژئوپولتیک گردشگری خاصیت امنیت‌زایی و صلح‌گرایی دارد، هرچند صنعت گردشگری قبل از این دولت و برجام بنا بر رخدادهای خواسته و ناخواسته بین‌المللی و سیاست‌های مغرضانه‌ی برخی دولت‌های خارجی و تبلیغات ضد ایرانی و همچنین هشدار به ملت‌ها برای عدم سفر به ایران فرصت‌هایی را از گردشگری گرفت، اما در حال حاضر با انگیزه‌ی گردشگران خارجی برای ورود به ایران و استفاده از جاذبه‌ها و پویایی فرهنگی و تمدنی و ظرفیت‌ها و انرژی‌های نهفته در زمینه گردشگری مواجهیم.

او بیان کرد: دولت با رویکرد توسعه گردشگری پایدار به تقویت روابط سیاسی و اجتماعی و بنیان‌های گردشگری اقدام و سعی کرده با ترسیم فضای باز و کاهش اصطحکاک‌های بین‌المللی، قدرت نرم ایران را افزایش دهد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: ‌پنجره گردشگری ایران با پیام صلح و امنیت باز شده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌ی رونق اقتصادی برای جذب و حفظ گردشگری داخلی و خارجی از طریق آن به دنیا مخابره می‌شود.

احمدی‌پور با بیان این‌که سعی شده سرمایه‌گذاری در فضای امن اتفاق افتد، اظهار کرد: دولت تلاش کرده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تصویب پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌های گردشگری اقداماتی را با تمرکز بر تدوین بسته‌ی حمایتی از گردشگری انجام دهد.

او تاکید کرد: حوزه گردشگری یکی از راه‌های رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها در کشور است که اهتمام دولت منجر شده در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای ۲۰ میلیون گردشگر هدف‌گذاری شود. در حال حاضر نیز آمار گردشگران ورودی از ۵ میلیون نفر گذر کرده و به همین میزان حدود ۷.۶ دهم درصد از سهم تولید ناخالص ملی را شامل شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۷ این رقم به بیش از ۱۰ درصد برسد.

احمدی‌پور در پایان سخنانش از سرمایه گذاران خارجی برای توسعه زیرساخت های کشورمان اعلام حمایت کرد و گفت: زمینه تخصیص تسهیلات لازم در حوزه سرمایه گذاری خارجی را فراهم خواهیم کرد.

هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی نداریم

احمد جمالی ـ مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد و دارایی ـ نیز در این همایش اعلام کرد: هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، نه تنها در حجم مبلغ، بلکه در خروج سرمایه و سود آن.

او همچنین از افرایش سهم سرمایه‌گذاری‌های خارجی با رشد ۴۰ درصد خبر داد و به مشوق‌هایی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرد و یادآور شد:‌ حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی جزو اولویت‌های اقتصادی کشور ما است که زیرساخت‌های حقوقی و چارچوب‌های اقتصادی آن تدوین شده است.

در ادامه پنلی با حضور مدیران شرکت‌های مشاور اقصتادی و سرمایه‌گذاری به منظور بررسی وضعیت بازار ایران برگزار شد که در جریان آن ضمن بررسی جایگاه ایران در جاده ابریشم، به نگرانی‌های رایج سرمایه‌گذاران نسبت به ایران و همچنین موقعیت پنج شهر مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و تبریز که قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارند، پرداخته شد.

علی برهانی به عنوان مشاور ارشد اقتصادی گفت:‌ ما چالش‌هایی که در چین، آمریکا، گره جنوبی، روسیه، بریتانیا، افریقا مواجهیم که رشد در آن‌ها را سخت کرده، درحالیکه ایران فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی به هم‌مرزی ایران با ۱۵ کشور که موقعیتی برتر برای تعاملات گردشگری را پدید آورده، اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین مساله ایران آن است که تعاملات بانکی با جهان ندارد. در واقع به بهانه‌ی تحریم‌ها هیچ بانکی به ایران نمی‌آید، درحالیکه بانک‌های بین‌المللی در دو سال گذشته به خاطر تعاملاتی که در تحریم داشتند ۱۶۵ میلیارد دلار جریمه پرداخته‌اند.

برهانی تاکید کرد:‌ ایران برای جذب سرمایه‌گذار تضمین‌های شفاف بدهد.

«کریستوفر هیوت» که از سال ۲۰۱۳ در حال بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران است نیز ضمن بررسی تحلیلی و آماری ظرفیت اقامتی و سرمایه‌گذاری پنج شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز گفت:‌ ایران یکی از بازارهای بزرگ گردشگری است که درست از ظرفیت آن استفاده نشده و برای توسعه به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد، اگرچه نقاط مثبتی در هتلداری این کشور وجود دارد، ولی استراتژی‌های درست، دانش، صبر و استقامت مهمترین فاکتورها برای به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها است.

او با اشاره به سهم ۲.۳ درصدی گردشگری از تولید ناخالص ملی ایران، گفت: این کشور از نظر تعداد آثار ثبت شده در فهرست جهانی و زیرساخت‌های فراهم شده، قابلیت خوبی برای سرمیاه‌گذاری دارد.

همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در هتلداری و گردشگری تا فردا در هتل اوین با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی با برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و دلایل عقب ماندگی در این بخش، برپا است.

اکبر غمخوار ـ مجری ایرانیِ این همایش بین‌المللی نیز در توضحیاتی اظهار کرد:‌ برای این کنفرانس از پنج گروه سازندگان هتل، طراحان، سرمایه‌گذارن، برندها و آموزش‌دهندگان منابع انسانی دعوت شده که در دو روز دیدارهای تخصصی را با سرمایه‌گذاران ایرانی خواهند داشت که خوشبختانه در همین آغاز کار تعاملات برخی از آن‌ها به بستن قراردادهای مشترکی منجر شده است.

به گفته‌ی او، گروه‌های اماراتی روتانا و ملیا و همچین اکور فرانسه که پیش‌تر نیز به بازار ایران وارد شده بودند، قراردادهای جدیدی را در جریان این همایش با شرکای ایرانی بستند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی