14:20 1395/11/17

به گزارش مفتاح، سازمان ملل در گزارشی از کشته شدن احتمالی صدها نفر از مسلمانان روهینگیا بر اثر اقدامات سرکوب گرایانه ارتش میانمار در ۴ ماه اخیر پرده برداشته است.

بر اساس نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر حقوق بشر سازمان ملل امروز چهارشنبه اعلام کرد: سرکوب 4 ماهه ارتش میانمار احتمالا منجر به کشته شدن صدها نفر از مسلمانان روهینگیا شده است.

در این گزارش به تفصیل جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا اشاره شده است. این گزارش افزود: در عملیات پاکسازی منطقه که توسط نیروهای ارتش میانمار انجام شده است، احتمالا صدها نفر از مسلمانان روهینگیا کشته شده اند.

عملیات سرکوب ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا از 10 اکتبر آغاز شده است. این گزارش بر اساس مصاحبه کارشناسان خقوق بشر سازمان ملل با بیش از 204 نفر از پناهجویان روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده اند؛ تهیه شده است.

این گزارش تاکید کرد: ارتش میانمار احتمالا مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: یک نوزاد 8 ماهه زمانی که نیروهای امنیتی میانمار به مادرش تجاوز کرده اند، جان خود را از دست داده است. 3 کودک شش ساله نیز با چاقو توسط نیروهای نظامی میانمار به قتل رسیده اند.

زید بن رعد زید الحسین رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: چقدر یک انسان می تواند سنگدل و بی رحم باشد که نوزادی را که به خاطر شیر مادرش گریه می کند، به قتل برساند. این چه نوع عملیات پاکسازی است؟ اهداف امنیت ملی میانمار با انجام چنین جنایاتی، چه بوده است؟

47 درصد افرادی که با آنها مصاجبه شده، اعلام کرده اند که حداقل یکی از اعضای خانواده شان در این عملیات کشته شده است و 43 درصد نیز اعلام کرده اند که هدف تجاوز قرار گرفته اند.

برخی آمارها نشان می دهد که از آغاز موج جدید خشونت ها در میانمار علیه مسلمانان از اکتبر تاکنون بیش از 86 نفر کشته شده اند و سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از 65 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریخته اند.

دولت آنگ سان سوچی تاکنون اتهامات مطرح شده را رد کرده و به این مساله اشاره داشته است که تنش در استان راخین یک مساله داخلی است.

دولت میانمار حاضر نشده است تا مسلمانان روهینگیا را به عنوان یکی از اقلیت های قومی این کشور به رسمیت بشناسد و آنها را بنگال یا مهاجران غیر قانونی از بنگلادش ارزیابی کرده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون بیش از 30 هزار مسلمان روهینگیایی خانه های خود در میانمار را ترک کرده اند. سازمان ملل افزود بیش از 150 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا بیش از یک ماه است که دسترسی به کمک های غذایی و انسان دوستانه نداشته اند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی