10:01 1395/11/17

به گزارش مفتاح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ گفت: حقوق بازنشستگان قدیمی با لحاظ شرایط و مدارک مشابه تا ۹۰ درصد با حقوق بازنشستگان جدید همسان سازی می‌شود.

محمد مهدی مفتح با بیان اینکه اولویت‌های کمیسیون تلفیق، اولویت‌ کمیسیون‌های تخصصی است و بودجه هم مبتنی بر برنامه پنج ساله است، اظهار داشت: در بودجه امسال تلاش کردیم تا به معیشت مردم کمک کنیم و مصوباتی را مدنظر قرار دادیم تا مردمی که کمترین درآمد را دارند بتوانند منتفع شوند.

وی افزود: در بودجه 96 به تولید، تسهیل فضای کسب و کار، توجه به درآمدهای مالی و نفت توجه کردیم، اما عمده مسئله ما به افرادی است که کمترین درآمد را دارند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ تصریح کرد: همسان‌سازی واژه‌ای است که در بوجه 96 و برنامه ششم توسعه به کار رفته و براین اساس مقرر شده حقوق بازنشستگان را با شاغلان حال حاضر تا 90 درصد برابر کنیم.

همسان‌سازی حقوق فقط در دستگاه‌های دولتی

وی اضافه کرد: البته این میزان برای هر فردی متفاوت است و عملا حقوق همه بازنشستگان با یکدیگر برابر نمی‌شود که تبعض به حساب نمی‌آید و مسائلی همچون تحصیلات، سختی کار و غیره از جمله عوامل تفاوت حقوق‌ها خواهد بود که از ابتدای 96 نیز اجرایی می‌شود و در مرحله نخست ویژه افرادی که کمتر از 2 میلیون تومان بازنشستگی می‌گیرند.

مفتح ادامه داد: این حکم ویژه دستگاه‌های دولتی است مثل نیروهای مسلح و عملا سایر صندوق‌ها را شامل نمی‌شود.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه برای خانواده بزرگ کمیته امداد، علاوه بر یارانه، حقوقی بین 180 تا 200 هزار تومان نیز به عنوان دستمزد در نظر گرفته‌ایم که معادل حداقل 20 درصد دستمزد است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 با اشاره به اینکه تعرفه مالیات بدون تغییر است، اظهار کرد: به دنبال کاهش فرار مالیاتی هستیم، زیرا در حال حاضر شاهد فرار مالیاتی گسترده در کشوریم.

وی افزود: در بودجه امسال مبلغی را برای بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته‌ایم تا با وقوع خسارت این صندوق بیمه بتواند خسارت‌ها را جبران کند.

مفتح یادآور شد: در بودجه امسال کشاورزانی که خسارت می‌بینند برای سه سال پرداخت وام‌های آنها امحال می‌شود و عملا دولت باید هزینه‌ها را جبران ‌کند.

بخشودگی جریمه دیرکردها برای وام‌های کمتر از 100 میلیون تومان

وی افزود: برای کسانی که وام کمتر از 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند جریمه دیرکرد را مشمول بخشش قرار داده‌ایم، کسانی که وام خرد گرفته‌اند می‌توانند اصل پول را به بانک بازگردانند و عملا از شر سودها و خسارت‌ها رها شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 خاطر نشان کرد: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم تا مشکلات کشور را در حد یکسال متناسب با بودجه ایران جمع‌بندی کنیم، اگرچه کشور با مشکلات زیادی دست به گیربان است، اما در مجموع تلاش شد تا بودجه را از پیامدهای نوسانات نفت و ارز حفظ کنیم.

حذف پرداخت مالیات از حقوق کارکنان تا سقف 2 میلیون تومان

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 نیز در ادامه این برنامه در ارتباط تلفنی، گفت: بودجه سند دخل و خرج دولت است مجلس این سند را بررسی می‌کند و بعد نیازهای جامعه را بر اساس دخل و خرج دولت لحاظ خواهد کرد.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: با شرایط کنونی کشور و اقشار آسیب پذیر جامعه سعی شده که قشرهای کم درآمد با جهت‌گیری‌های خاص مورد توجه قرارگیرند.

وی ادامه داد: مثلا در مورد بازنشستگان که درآمد کم دارند سعی شده که حقوقشان همسان‌سازی شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی یکی دیگر از موارد مهمی بود که در کمیسیون تلفیق به آن پرداخته شد، افزود: بر این اساس پرداخت مالیات از حقوق کارکنان که تا سقف 2 میلیون تومان باشد، حذف شد.

وی اضافه کرد: همچنین درآمد اقشار زیر پوشش کمیته امداد پایین است که بر اساس کمیسیون تلفیق اقشار کم درآمد مورد توجه قرار گیرند.

تاجگردون یادآور شد: همچنین در این جلسات اعتبارات استانی را از منابع مختلف افزایش دادیم.

اعمال سریع حذف یارانه دهک‌های ثروتمند از سال آینده

وی درباره یارانه سال آینده گفت: حذف یارانه دهک‌های ثروتمند بر اساس قانون باید اعمال شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 ادامه داد: دولت می‌گوید دسترسی به اطلاعات افراد ثروتمند ندارد، اما مجلس‌ها معتقدند که همکاری دولت در این زمینه ضعیف است و باید دولت به اجبار موظف شود که یارانه افراد پردرآمد و ثروتمند را حذف کند.

وی افزود: دولت باید سرعت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشد به همین دلیل برای اینکه توزیع منابع بهتر عمل شود مجلس این راه را در پیش گرفته که یارانه افراد کم درآمد را افزایش دهد.

تاجگردون با بیان اینکه منابع مالیاتی دولت فرمولی دارد و موارد تشویقی و تنبیهی را گذاشته‌ایم، گفت: نرخ رشد اقتصادی بر اساس نرخ تورم در درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج درگیر تصمیم بانک مرکزی نمی‌شوند

وی اضافه کرد: مجلس حکم تشویقی گذاشته که 5 درصد هم در مقاطع سه ماهه برای پوشش مالیاتی در نظر گرفته است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 تصریح کرد: درباره مالیات بر ارزش افزوده دولت باید همراهی خوبی درباره مصوبات داشته باشد تا با انضباط بهتری بودجه در سال 96 اجرایی شود.

وی درباره وام ازدواج خاطر نشان کرد: تمام بانک‌ها مکلف هستند سهم خود و منابع قرض‌الحسنه در زمینه وام ازدواج اقدام کنند و این وام باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد.

تاجگردون افزود: با این اقدام از ابتدای سال تکلیف بانک‌ها مشخص است و دیگر درگیر تصمیم بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار نخواهند ماند. وام ازدواج قرض‌الحسنه است و بانک‌ها باید هر چقدر می‌توانند همکاری کنند.

یارانه در سال 96 نسبت به سال 95 تغییری ندارد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 نیز در ارتباط تلفنی گفت: یارانه در سال 96 نسبت به سال 95 تغییری ندارد، اما طبق برنامه بودجه یارانه مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی قرار است افزایش یابد.

هادی قوامی با بیان اینکه در هدفمندی یارانه‌ها سهم وزارت بهداشت و کمک‌های غیر نقدی به خانوارهای یارانه بگیر نیز مشخص شده که باید پرداخت شود، اظهار داشت: در حکم قانون برنامه منابع شرکت‌ها و درآمدهایی که از محل هدفمندی یارانه‌هاست باید مشخص شود.

وی درباره مالیات بر ارزش افزوده، بیان داشت: بر اساس ماده 3 قانون مالیاتی، سازمان امور مالیاتی اخذ مالیاتش بر اساس این قانون تغییر می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 ادامه داد: در این راستا مشکلاتی نیز بوجود می‌آید که خیلی از تولیدکنندگان امکان انتقال مالیات بر ارزش افزوده را نخواهند داشت، بنابراین مالیات ارزش افزوده چون امکان انتقال به مراحل بعدی را ندارد به تولید‌کننده تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در تمام فرایند باید مالیات به مصرف کننده انتقال یابد و جمع ارزش افزوده چون به مصرف کننده می‌رسد سازمان امور مالیاتی در قسمت آخر مسیر فقط مالیات را از مصرف کننده می‌گیرد که این کار موجب شفاف سازی می‌شود.

قوامی خاطر نشان کرد: 9 درصد ارزش نهایی محصول از طریق ارزش افزوده اخذ می‌شود که مشکلات تولیدکنندگان حل شود.

وی همچنین درباره وام مددجویان گفت: وام مددجویان در ایجاد اشتغال موفق بوده است.

منبع: صدا و سیما

مطالب پیشنهادی