به گزارش مفتاح، سرپرست کاوش های باستانی محوطه «چیاسبز» جزئیات کشف جسد انسان دو متری متعلق به دوره ساسانی در این محوطه را اعلام کرد.

عطا حسن پور با اشاره به اینکه بر اساس کاوش‌های باستان شناختی «سیمره» در استان لرستان کشف اسکلت کامل انسان بیش از دو متری دریچه ای جدید به روی دانشمندان گشود اظهار داشت: برای نخستین بار است در استان لرستان تدفینی سالم از دوره ساسانی کشف می شود.

کشف جسد بیش از دو متری در محوطه «چیاسبز»

وی با بیان اینکه تدفین های مربوط به دوره ساسانی در ایران بسیار نادر بوده و در لرستان تا کنون هیچ نمونه ای از تدفین مربوط به دوره ساسانیان به دست نیامده است گفت: اندازه قد این فرد متوفی بیش از دو متر بوده و در این راستا مطالعات انسان شناسی و انجام آزمایشات استخوان شناسی می تواند اطلاعات مهمی در ارتباط با وضعیت تدفین و آداب آن، تغذیه، ویژگی های جسمانی و اطلاعات ژنتیکی را در بر داشته باشد.

سرپرست کاوش‌های باستانی محوطه چیاسبز لرستان همچنین با اشاره به سازه های معماری محوطه چیاسبز گفت: در کنار گور ساسانی و صخره های گچی بقایای سازه های معماری متعددی به دست آمده که شامل دیوارها و فضاهای مختلف در ابعاد و اندازه های متفاوت است.

حسن پور گفت: این دیوارها از جنس سنگ با ملاط گچ و اندودهای گچی است که ارتفاع آنها در بیشترین قسمت به یک متر می رسد.

وی با اشاره به کشف اشیا دیگر در این محوطه باستانی افزود: عناصر مهم معماری در کنار دیوارها، یک ستون مدور با اندود گچی از دیگر آثار کشف شده در این محوطه بوده و در ادامه کاوش ها به دنبال سایر عناصر وابسته و فضاهای مختلف تشکیل دهنده این بنا خواهیم بود.

بخشی از تپه «چیاسبز» تخریب شده است

سرپرست کاوش‌های باستانی محوطه چیاسبز لرستان با اشاره به کشف سفالینه های متعدد به همراه بقایای خمره ها و ظروف شکسته در این محوطه باستانی تصریح کرد: به طور معمول در کاوش‌های باستان شناسی بیشترین اطلاعات تاریخ‌گذاری و فرهنگی از سفالینه ها به دست می آید که خوشبختانه سفال‌های کشف شده در این محوطه باستانی به لحاظ تکنیک و سبک ساخت، پوشش، لعاب، فرم و گوناگونی از اهمیت خاصی برخودار است.

حسن پور با تاکید بر اینکه کاوش‌های نجات بخشی حوضه آبگیر سد سیمره یا تپه چیاسبز دو، در روستای «چم نقدعلی» از توابع دهستان «زیرتنگ سیاب» نیز در لیست کاوش‌های اضطراری پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است ادامه داد: کاوش کارشناسان در این محوطه باستانی از دی ماه امسال آغاز شده و تا نیمه بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تپه «چیا سبز» محوطه ای نسبتا کوچکی بوده که به دلیل عملیات کشاورزی طی سال های اخیر بخش عظیمی از آن تخریب شده است ادامه داد: در این راستا قسمت‌های شرقی و غربی این محوطه باستاتی ترانشه بندی شده و تاکنون پنج کارگاه کاوش به ابعاد ۵۰۰ متر مربع در این محوطه باستانی مورد خاکبرداری قرار گرفته است.

تشریح نحوه تدفین انسان در دوره ساسانی

سرپرست کاوش‌های باستانی محوطه چیاسبز لرستان با بیان اینکه بخش عمده ای از قسمت مرکزی و شمال غربی محوطه باستانی «چیا سبز» را یک رگه صخره ای تو در تو از جنس گچ در بر گرفته که در لابه لای این رگه گچی یک تدفین انسانی از دوره ساسانی به دست آمد تصریح کرد: این گور از نوع گورهای چهار چینه سنگی با پلان مستطیل شکل بوده که طی ادوار پیش از تاریخ و تاریخی در لرستان بسیار متداول بوده و نحوه تدفین به صورت دراز کش و جهت آن شمال غربی- جنوب شرقی است.

حسن پور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه به زودی یک گروه تحقیقاتی در راستای نمونه برداری و انجام آزمایش های مختلف بر روی این اسکلت ساسانی عازم منطقه خواهند شد گفت: نتایج به دست آمده از این تحقیقات را در آینده به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی