11:18 1395/11/12

معاون بهبود توليدات دامی جهاد کشاورزی: صادرات شیر خشک به روسیه / قیمت گوشت کاهش می یابد

 به گزارش مفتاح، حسين افيونی معاون بهبود توليدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، از افتتاح 29 طرح در دهه فجر خبر داد وگفت: اصفهان در تولید گوشت، مرغ وتخم مرغ وشیر یک استان برخوردار ورتبه دار در کشور است ودر یک سال اخیر جایگاه مناسبی در امر صادرات داشته است.

وی با اشاره به صادرات شیر خشک به کشور روسیه گفت: در ده ماه اخیر 10 هزار تن شیر خشک به کشور روسیه صادر شده است. تا سال 94 همین حجم شیر خشک وارد می‌کردیم. سه سال قبل تا 100 هزار تن گوشت ومرغ وارد می کردیم اما امروز مراکز تولیدی برند صادراتی کسب کرده اند .

افیونی همچنین از صادرات روزانه 150 تن تخم مرغ خبر داد وافزود: تخم مرغ بازار خوبی پیدا کرده است وعلی رغم خشکسالی ها این بخش روی پای خودش ایستاده است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت گوشت قرمزدر اصفهان گفت: اگر گوشت قرمز را فقط گوشت گوسفند بدانیم اشتباه است، همانطور که در دنیا 90 درصد گوشت مصرفی گوساله و10 درصد گوسفندی است.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی گوشت در استان اصفهان گفت: بستر خوبی برای گوشت گوسفندی در استان نداریم. باید سلیقه مصرف مردم را به سمت گوشت گوساله ببریم در حالی که این گوشت بهداشتی تر، مناسب تر ودارای پروتئین بیشتری هست.

معاون بهبود توليدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان از ورود گوشت وارداتی برای شکستن تب بازار خبر داد وبیان داشت: تنظیم بازار کشور برای شکسته شدن قیمت تصمیم بر واردات گوشت گرفت، اما این گوشت، گوشت گرم نیست.

وی در ادامه افزود: مدتی در تهران از ارمنستان گوشت گرم وارد شد اما صنف اصفهان نپذیرفت چون تاریخ انتقضای این گوشت فقط سه روز است وعملا نمی توانستند در سه روز گوشت را توزیع کنند.

وی بر کاهش نزولی قیمت گوشت قرمز تاکید کرد وافزود: با ورود گوشت گوسفند عشایر ومناطق گرمسیر نگرانی برای افزایش قیمت گوشت نخواهیم داشت.

وی در خصوص مخالفت اتحادیه گوشت قرمز با عرضه گوشت قرمز در فروشگاه های کوثر واحتمال بهداشتی نبودن گوشت‌ها گفت: توزیع گوشت در فروشگاه های کوثر با نظارت دامپزشک استان وحضور نماینده انها صورت می گیرد. تمامی گوشت‌های عرضه شده در فروشگاه‌ها مهر دامپزشکی دارند حتی اگر در گشتارگاه غیر مجاز کشتار شده باشند.

وی در ادامه با توجه به شیوع آنفولانزای مرغی وگرفتار شدن دو واحد تولیدی گفت: طرفیت تولید مرغ در استان 24 میلیون قطعه است. تا کنون 80 هزار قطعه معدوم شده است که با احتساب 500 هزار قطعه واحد تولیدی سیمرغ به 580 هزار می‌رسد که نمی‌تواند تهدیدی برای تولید مرغ برای شب عید باشد.

افیونی در ادامه افزود: در دی ماه جوجه ریزی مناسبی داشتیم ودر حودود 9 میلیون و670 هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم. این میزان نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

وی شهرستا‌نهای فلاورجان، نجف آباد وخمینی شهر را درگیرآنفولانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد وافزود: در جرقویه 300 مرغ خانگی معدوم شده وتعدادی هم در فلاورجان وتعدادی هم بوقلمون در نجف آباد. این ویروس از پرندگان وحشی ومهاجر، کفش انسان وچرخ ماشین منتقل می‌شود. البته در حال حاضر ستاد پیشگیری تشکیل شده است تا اوضاع را در کنترل درآورد ومانع گسترش وضعیت بشود.

مطالب پیشنهادی