11:00 1395/11/12

به گزارش مفتاح، گابریل در آخرین روز کاری خود به عنوان وزیر اقتصاد آلمان طی نامه‌ای پارلمان را در جریان معامله تسلیحاتی جدیدی با عربستان قرار داد که این خبر خشم اپوزیسیون آلمان را به همراه داشته است.

بر اساس نقل از روزنامه آلمانی "تاگس سایتونگ" آلمان، "زیگمار گابریل"، در آخرین روز کاری خود به عنوان وزیر اقتصاد آلمان طی نامه ای به پارلمان از صادرات تسلیحات جدید به عربستان سعودی خبر داد.

وی طی نامه ای به کمیسیون اقتصادی پارلمان آلمان مورخ 27 ژانویه، نمایندگان را از آخرین مورد مجوز صادرات تسلیحات به عربستان سعودی آگاه کرد. بر این اساس شورای امنیت فدرال آلمان در آخرین نشست خود مجوز صادرات دو قایق گشت زنی به عربستان سعودی و 600 چاشنی به برزیل را صادر کرده است.

مجوز صادرات این ادوات نظامی در حالی بار دیگر به عربستان صادر شده است که معامله تسلیحاتی با آل سعود به دلیل مشارکت این کشور در جنگ یمن بسیار در آلمان بحث برانگیز و مورد اختلاف است. سازمان ملل نگران این مسئله است که درگیری ها در یمن در سال 2017 بتواند به قحطی شدید در این کشور منجر شود که این وضعیت به دلیل محاصره دریایی است که ائتلاف نظامی عربستان سعودی علیه این کشور ایجاد کرده است.

"یان وان آکن"، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان هم انتقاد شدیدی به این تصمیم جدید آلمان برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی وارد کرده و گفت: چنین اقدامی بی وجدانی و مایه شرمساری است. در یمن صدها هزار نفر از آنجایی که برای آن ها مواد غذایی و داروی کافی وجود ندارد رنج می کشند و این در حالی است که گابریل کشتی های جنگی بیشتری را برای ادامه محاصره دریایی عربستان علیه این کشور به آل سعود صادر می کند. بالاخره ممنوعیت آشکار علیه این گونه معاملات تجاری لازم است.

"اگنیسکا بروگر"، از نمایندگان حزب سبز آلمان نیز انتقاد شدیدی به این اقدام دولت آلمان وارد کرده و گفت: با توجه به جنگ وحشیانه در یمن و شرایط فاجعه بار حقوق بشر در عربستان بر اساس قوانین آلمانی معاملات تسلیحاتی با این رژیم ممنوع است.

وی همچنین با اشاره به درخواستی که چندی پیش در پارلمان اروپا مطرح شد مبنی بر تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی انتقاد شدیدی به در پیش گرفتن سیاستی خلاف این تصمیمات از طرف صدر اعظم، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد آلمان وارد کرد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی