13:19 1395/11/07

به گزارش مفتاح، مديرعامل فولاد متيل اعلام کرد: دستیابی به بازار ۴۰۰ ميليون نفري منطقه از جمله برنامه های راهبردي اين شرکت به عنوان مسئول اصلي شبکه توزيع فولاد مبارکه است که بايد تا سال ۱۴۰۴ محقق شود.

براساس نقل از فولاد مبارکه علي بيات ماکو با اشاره به اينکه هلدينگ فولاد متيل مسئول شبکه توزيع «مرکز خدمات فولاد مبارکه» در سراسر ايران است، افزود: فولاد مبارکه از دو گروه مشتري برخوردار است؛ عمده و خرد که مشتريان عمده به صورت مستقيم از طريق معاونت فروش خريد می کنند، اما مشتريان خرد اين شرکت از طريق مرکز خدمات فولاد مبارکه که در اقصي نقاط کشور و در مراکز استان ها ايجاد شده اند، خريد خود را انجام می دهند.

وي شرکت صنايع کاوه، آهن و فولاد طوس، آهن و فولاد اصفهان، فولاد درخشان اراک و فولاد سهند را از جمله مراکز خدماتي (سرويس سنترهاي) فولاد مبارکه برشمرد که اغلب آنها به خطوط راه آهن متصل هستند و تصريح کرد: همچنين در مازندران، يزد، کرمان و اهواز نيز مراکز خدمات بزرگ ايجاد شده اند.

مديرعامل فولاد متيل تصريح کرد: به عنوان مثال محصولات مبارکه از کارخانه به وسيله واگن به مراکز خدمات منتقل شده و از اين پتانسيل میتوانیم در حمل ترکيبي استفاده کنيم.

وی در خصوص صادرات محصولات مبارکه از سوي شرکت های زير مجموعه اين شرکت، افزود: طي سال ۲۰۱۶ شرکت پاسيفيک وابسته به فولاد متيل بيش از ۲۰۰ هزار تن محصولات مبارکه و هرمزگان را به ترکيه، تايلند و کشورهاي جنوب خليج فارس صادر کرد.

بیات ماکو تصريح کرد: صادرات به کانادا نيز در دستور کار شبکه توزيع ما قرار دارد، اما مشکلات بانکي به صورت کامل تاکنون مرتفع نشده و همچنان در بازرگاني خارجي از جمله با کشورهاي حوزه خليج فارس با مشکلات بانکي مواجه هستيم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون گشايش خوبي براي فعاليت مالي با بانک های ايتاليايي صورت گرفته است که از نتايج برجام محسوب می شود.

مدیر عامل فولاد متیل در ادامه گفت: آهن و فولاد اصفهان به دليل برخورداري از موقعيت استراتژيک مناسب میتواند به عنوان انبار فولاد مبارکه مورد استفاده قرار بگيرد، چراکه فولاد مبارکه به طور مداوم در حال توسعه است.

وي افزود: آهن و فولاد اصفهان می تواند به عنوان انبار اسلب و محصولات فولاد مبارکه مورد استفاده قرار بگيرد، از اين رو به عنوان بندر خشک براي فولاد مبارکه هدف گذاري شده است.

بيات ماکو تصريح کرد: هم اکنون مطالعاتي نيز در بخش هایی از کشور از جمله بندر چابهار در راستاي برنامه های توسعه ای فولاد متيل صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه هدف شرکت دستیابی به بازار منطقه طي ۵ سال آينده است، گفت: به همين منظور براي بازار عراق، بخشي از ترکيه، افغانستان، پاکستان، کشورهاي شمالي و حاشيه خليج فارس بايد برنامه ريزي صورت گيرد.

مديرعامل فولاد متيل خاطرنشان کرد: شبکه توزيع فولاد مبارکه (مرکز خدمات) آمادگي دارند که از ظرفیت های موجود در لوله سازي و پروفيل سازي استفاده و با آنها همکاري کنند، به شرط آنکه اين همکاري به صادرات محصول منجر شود.

به گفته وي، سرويس سنترهاي فولاد مبارکه در حال بازنگري در برنامه های خود هستند، چراکه هم اکنون در بخش خصوصي رقبايي داريم که بايد نسبت به آنها پيشروتر باشيم.

بيات ماکو تاکيد کرد: فولاد مبارکه و زیرمجموعه های اين شرکت به علت فضاي رقابتي، کاملاً شفاف عمل میکنند، از اين رو فرار مالياتي نيز ندارند و اين در حاليست که برخي از شرکت های رقيب ما قانون گريزند و پايبند به پرداخت های قانوني و ماليات بر ارزش افزوده نيستند و اين امر رقابت را براي ما مشکل می کند.

به گفته وي، پرداخت در نظام مالياتي بايد عادلانه و قاطع باشد و از تمام شرکت ها اخذ شود، چراکه معتقديم کشور بايد با منابع مالي ناشي از ماليات اداره شود و درآمدهاي نفتي و ساير درآمدها براي توسعه زیرساخت ها استفاده شود.

سیستم نرخ گذاری فولاد مبارکه کاملاً علمی است

مديرعامل فولاد متيل در خصوص انتقاداتي که به قيمت محصولات فولاد مبارکه در بازار وارد است، تصريح کرد: ما انتظار داريم که بخش های ديگر صنعتي از فولاد مبارکه به عنوان شرکتي پيشرو دفاع کنند، چراکه فولاد مبارکه يعني فولاد ايران که بيش از ۵۰ درصد توليد فولاد کشور را بر عهده دارد و طرحهای توسعه و فعالیت های اين مجموعه اگر بي نظير نباشد، در داخل کشور کم نظير است.

وي خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه يک برند بین المللی است و سيستم نرخ گذاري فولاد مبارکه کاملاً علمی و بر اساس قیمت های روز و متأثر از قیمت های جهاني است.

بیات ماکو گفت: قيمت محصولات صادراتي فولاد مبارکه کاملاً با قیمت های جهاني رقابت می کند.

وي در خصوص تأثیر رشد نرخ ارز بر بازار فولاد نيز گفت: بر اساس نظر کارشناسان، نرخ ارز بايد با تورم داخلي افزايش پيدا می کرد که اين اتفاق محقق نشده است، از سويي ديگر تحولات جهاني نيز از جمله نرخ طلا، انتخابات رياست جمهوري آمريکا و همچنين نرخ برابري دلار با ساير ارزها موجب بر هم زدن موازنه جهاني شد که مجموعه اين عوامل در رشد نرخ ارز در داخل کشور تأثیرگذار بوده است.

مديرعامل فولاد متيل با اشاره به پيش بيني قیمت ها در بازار فولاد کشور گفت: با توجه به شرايط حاکم پيش بيني می شود که قيمت فولاد از روند رو به رشد ملايمي تا پايان سال برخوردار شود.

منبع: فولادمبارکه

مطالب پیشنهادی