10:18 1395/11/05

به گزارش مفتاح، این روزها برخی رسانه‌ها بازگشایی زنده رود را به تپشی برای شهر تشبیه می‌کنند و این در حالی است که پیش از بازگشایی زاینده‌رود، مسئولان از بازگشایی تنها 22 روزه این رود خبر داده بودند.

مسئولان شرکت مدیریت منابع آب کشور بابیان اینکه کشاورزان از این رهاسازی آب خوشحال خواهند شد، از بارش‌ها در بالادست رودخانه زاینده‌رود ابراز رضایت کردند، اما بازگشایی دائمی و یا حتی فصلی زاینده‌رود را غیرممکن خوانده و وضعیت بازگشایی موسمی زنده رود را باعث خوشحالی کشاورزان خوانده‌اند.

مهرزاد احسانی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آبی در این زمینه گفت: کشاورزان منطقه از مدت‌ها قبل منتظر خبر خوشی بودند که با توجه به وضعیت بارش‌ها آیا امکان رهاسازی آب وجود دارد یا خیر که با توجه به بارش‌های خوبی که در منطقه اتفاق افتاد، می‌توانیم خبر مسرت‌بخش رهاسازی آب از سد زاینده‌رود را به کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود بدهیم.

به گفته وی، میزان رهاسازی آب برای کشاورزان از سد زاینده‌رود 46 مترمکعب در ثانیه است که به مدت 22 روز انجام خواهد گرفت و این در حالی است که بر اساس اعلام برخی منابع خبری این رهاسازی قرار بود 58 مترمکعب بر ثانیه باشد و احسانی در این زمینه مدعی شد که سهم آب شرب، صنعت، انتقال آب به یزد و کاشان که 12 مترمکعب بر ثانیه است از این میزان رهاسازی کسر و درنهایت حدود 46 مترمکعب بر ثانیه سهم کشت غله تحویل کشاورزان شرق اصفهان است.

کشاورزان شرق اصفهان غله نمی‌کارند

از سوی دیگر عدم توانمندی دولت در ارائه آب به‌موقع و پاییزی به کشاورزان، آن‌ها را دچار مشکل کرده و تغییراتی را درکشت ایجاد کرده است،

به‌طوری‌که یکی از اعضای نظام صنفی کشاورزان شرق اصفهان، در این خصوص گفت: در این مدت کشاورزان شرق کشت غله انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود کشت غله در پاییز انجام شود، افزود: به دلیل بحران آبی اصفهان در پاییز به زمستان موکول شد و به‌طورقطع محصول غله زمستان کیفیت غله پاییز را ندارد، اما با توجه به محدودیت کشت در فصل پاییز کشاورزان اصفهان این شرایط را پذیرفته‌اند.

وی درباره اینکه میزان سطح زیر کشت کشاورزان شرق اصفهان در مدت آبیاری 22 روزه چقدر است، بیان داشت: با توجه به اینکه نسبت به سال‌های گذشته این میزان آب رهاشده کمتر است، احتمال دارد تنها 35 درصد زمین‌ها زیر کشت رود. و این در حالی است که آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان سال گذشته در دو مرحله طی روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.

گریه با ماسک خنده

اما این تنها بخشی از موضوع است و آن‌هایی هم که سال‌های گذشته شاهد بازگشایی رودخانه و در حاشیه آن شادی مردم اصفهان در کنار این رودخانه قدیمی و تمدن ساز بودند، معتقدند شادی امسال مردم از بازگشایی رودخانه زاینده‌رود با شادی سال‌های گذشته قابل‌مقایسه نیست و به‌طورکلی می‌توان گفت شهروندان اصفهانی از واگذاری موقتی حقشان خیلی خوشحال نیستند.

محمدرضا سمیع زاده، جوان اصفهانی است که سه‌شنبه‌شب در حاشیه رودخانه زاینده‌رود از منطقه ناژوان تا محدوده پل فلزی ورود آب به شهر اصفهان را مشاهده و همرهی کرده است.

وی گفت: حدود 6 سال قبل بعد از ماه‌ها خشکی زاینده‌رود وقتی خبر از بازگشایی رودخانه به شهروندان رسید تمام مردم با شادی و هلهله در کنار این رود جمع شدند و خوشحالی کرند، اما سه شنبه‌شب با هرکسی صحبت می‌کردیم نه‌تنها شادی را در چشمشان نمی‌دیدیم، که تازه از این‌که این حق مسلم را به‌صورت موقتی به آن‌ها هدیه کرده‌اند ناراحت هم بودند.

بنابراین گزارش، رودخانه زاینده‌رود مهم‌ترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است. این رودخانه به‌عنوان تنها منبع تأمین‌کننده آب تالاب گاوخونی، پیش‌ازاین نیز آب موردنیاز کشاورزان این منطقه را نیز تأمین می‌کرده است اما اکنون به دلایل مختلف به یک رودخانه فصلی تبدیل‌شده است.

منبع: پایگاه خبری همراز

مطالب پیشنهادی