به گزارش مفتاح، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مدیریت اقتصاد کشور ضعیف است، گفت: دلایل قوی برای انتخاب مجدد روحانی در انتخابات پیش‌روی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم دقایقی پیش در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین که در بنیاد فرهنگی شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌ای را شهرداری مشهد به مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) برای پیاده کردن الگوی اقتصاد مقاومتی داده است که من ناظر پروژه هستم.

وی با اشاره به فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان بسیار زحمت کشیدند و در مسؤولیت‌های متعدد رنج کشیدند و امیدواریم که از اسلام و اهل اسلام خیرالجزاء به ایشان داده شود چرا که یار دیرین رهبری بودند و با همه مسائلی که رخ داد اما رهبری مایل نبودند ایشان حذف شوند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بررسی شرایط اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت حاضر طی سه و نیم سال گذشته موفق شده تورم را مهار کند و تقریباً در حد تک رقمی حفظ کند و آن را در همین وضع نگه دارد اما در شرایط رکودی سنگین به سر می‌بریم و از این جهت کشور ما رنج می‌برد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: تورم پدیده بسیار بدی است اما رکود بسیار بدتر از آن است و دولت نتوانسته آن‌چنان‌که شایسته و بایسته است رکود و بیکاری را از بین ببرد و با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور برای خروج از رکود، مدیریت اقتصاد کشور نتوانست از این ظرفیت‌ها درست بهره بگیرد.

وی با اشاره به دو برابر شدن نقدینگی کشور، گفت: دو برابر شدن نقدینگی کشور گرچه تهدید است اما می‌تواند فرصت هم باشد؛ تهدید از آن‌ جهت که اگر از رکود خارج شویم تورم 2 رقمی به ما تحمیل می‌شود اما فرصتی برای خروج از رکود است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی هم معتقد بود که می‌توان از این نقدینگی برای خروج از رکود استفاده کرد چراکه خود در این زمینه تجربه داشت و تورم 49 درصد سال 74 را توانست در یک سال مهار کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه حجم نقدینگی در کشور یک تریلیون و 250 هزار میلیارد تومان است، افزود: این حجم نقدینگی، بسیار عظیم است چراکه حجم نقدینگی دولت در ابتدای دوران کاری خود تنها 500 هزار میلیارد تومان بوده است و این نشان می‌دهد که نقدینگی زیاد شده اما استفاده‌ نشده است.

وی با اشاره به اینکه 920 هزار میلیارد تومان پول در سیستم بانکی است، تصریح کرد: از این مقدار ده درصد باید به‌عنوان ذخیره قانونی در بانک‌ها بماند اما می‌توانند 840 هزار میلیارد تومان را در درون سیستم به کار بگیرند ولی تاکنون این مبلغ در مسیر تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی به کار گرفته نشده و این نقدینگی در بخش غیر‌مولد اقتصادی به‌کار رفته است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تنها 11 هزار و 500 میلیارد تومان به 12 هزار و 500 بنگاه اختصاص داده‌شده است، گفت: این رقم ناچیزی نسبت به نقدینگی کل کشور است و نمی‌تواند تکان و جهش و تحرک اقتصادی ایجاد کند که ضعف مدیریت نقدینگی کشور را نشان می‌دهد.

مصباحی مقدم ادامه داد: اگر این مدیریت درست صورت می‌گرفت، اشتغال به‌صورت گسترده ایجاد می‌شد و به دنبال آن محصولات گسترده‌ای تولید می‌شد که در ادامه آن بارونق بازار و متعادل شدن قیمت‌ها مواجه بودیم.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی نظام بانکی کشور گفت: بانک‌ها در شرایط کنونی دچار چالش‌های متعددی هستند که یکی از آن‌ها این است که منابع قابل تسهیلاتشان قفل‌شده یعنی تسهیلاتی که به بنگاه‌ها داده‌اند برنگشته است و فقط توانسته‌اند بخش اندکی را پس بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: معوقات بانکی و منابع غیر‌جاری در بانک‌ها بسیار بالاست و به‌طور عمده پول‌ها یا در بنگاه‌های متعلق به بانک‌هاست یا در بنگاه‌های وام‌گیرنده بلوکه‌ شده است.

مصباحی مقدم تأکید کرد: اینکه یکی از بدهکاران بزرگ بانکی هزار و 500 میلیارد تومان بدهی خالص داشته باشد اما پس از چند سال به 6 هزار و 500 میلیارد تومان برسد حکایت از وضعیت وخیم در بانک‌هاست.

وی یکی دیگر از مسائل چالش‌ برانگیز در بانک‌ها را نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها دانست و گفت: زمانی نرخ تورم 30 درصد بود و نرخ تورم و تسهیلات هم بین 20 تا 25 درصد بود و منافعی که بانک‌ها می‌بردند زیر نرخ تورم بود اما اکنون نرخ تورم تک‌رقمی است اما بازهم نرخ‌های سود و تسهیلات بین 20 تا 30 درصد شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به توافق جامع بانک‌ها مبنی بر کم کردن نرخ تسهیلات و سپرده‌ها بیان کرد: درحالی‌که طبق توافق جامع بانک‌ها نرخ سود سپرده‌ها باید 18 درصد و نرخ سود تسهیلات 21 درصد می‌شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد و اسماً 21درصد ولی رسماً 28 درصد است چراکه 20 درصد تسهیلات بلوکه می‌شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: نتیجه نرخ بالای سود تسهیلات و سپرده‌ها این می‌شود که بعضی از صاحبان وجوه درشت سپرده‌های بانکی، قدرت چانه‌زنی پیدا کرده‌اند و با مدیران بانک‌ها برای بالا بردن نرخ سود خود وارد معامله‌ شده‌اند.

وی با اشاره به تحقیقات در سال‌های گذشته گفت: نتیجه این تحقیقات نشان‌ دهنده این است که 80 درصد سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بانکی متعلق به 2 درصد افراد جامعه است و این به معنی این است که 20 درصد منابع بانکی متعلق به 98 درصد سپرده‌گذاران است که به معنی رشد صاحبان وجوه درشت است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این نظام بانکی خطرناک است که ما را به ناکجاآباد خواهد برد که در خدمت تولید نیست و به‌صرفه نیست که پول در تولید به کار گرفته شود و اگر تسهیلاتی ولو بنام تولیدکننده قرار می‌گیرد اما در تولید بکار گرفته نمی‌شود و در واسطه‌گری‌ها، قاچاق و واردات به کار گرفته می‌شود که زودبازده‌تر با منافع بیشتر است.

مصباحی مقدم با اشاره به وجود راه‌حل در این زمینه گفت: طرحی در دست مجلس است که از مجلس گذشته رسیده که اگر به تصویب برسد موجب حل مشکلات نظام بانکی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون آنچه داد‌و‌ستد می‌شود، سود پول است افزود: این دادوستد از نظر شرعی رباست و جز به زیان تولید نیست اما در این طرح که توسط دکتر بحرینی رئیس بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری می‌شود و 230 نماینده آن را امضا کرده‌اند، بحران‌های نظام بانکی برطرف می‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز 80 درصد ظرفیت اقتصاد کشور را درونی عنوان و تصریح کرد: کمتر از 20 درصد ظرفیت اقتصاد ما به مناسبات خارجی مربوط است اما دولت زحمت کشید و برای برداشتن تحریم‌ها مذاکراتی انجام داد و معاهده برجام را به تصویب رساند.

مصباحی مقدم ادامه داد: اگر با خوش‌بینی بخواهیم بگوییم باید گفت برجام برای ما فواید و منافعی داشت که یکی از آن‌ها افزایش فروش نفت خام بود که قبل از مذاکرات کمتر از یک‌میلیون بشکه رسیده بود اما اکنون بیشتر از 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد که قیمت آن‌هم در ماه‌های اخیر بهبود یافته که خود گشایشی است.

وی تصریح کرد: درآمد نفت ما در کشورهای هدف صادرات بلوکه می‌شد اما اکنون در حساب‌های خارجی بانک مرکزی ریخته می‌شود اما باید اذعان کرد که وابستگی بودجه ما به نفت برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و درحالی‌که در بودجه امسال 27 درصد به درآمد نفت وابسته بودیم اما در بودجه پیش‌بینی‌شده در سال آینده 31 درصد به درآمد نفت وابسته شده‌ایم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تشریح گشایش روابط بانکی گفت: بانک‌های درجه سه و درجه‌دوی اروپایی با ما همکاری می‌کنند اما بانک‌های درجه‌یک از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند و در کنار این‌ها تعداد کمی از شرکت‌های خارجی با ما قرارداد بستند که یکی از آن‌ها شرکت پژو فرانسه و دیگری قرارداد با ایرباس برای تحویل هواپیماهای جدید بود که ما این مقدار را قبول داریم.

مصباحی مقدم افزود: اما آنچه گفته می‌شد اگر برجام به تصویب برسد اقتصاد ایران شکوفا می‌شود و از رکود خارج می‌شویم و وضعیت معیشت بهبود می‌یابد، اشتغال جوان بیشتر می‌شود و با ارتباط بین‌المللی مشکلات اقتصادی‌مان حل می‌شود، انتظارات در این سطح تحقق‌نیافته است.

وی تصریح کرد: اینکه بگوییم برجام هیچ فایده‌ای نداشت غلط است اما برجام باغ سبز هم نبود، درعین‌حال باید تشکر کرد چراکه از نظر بین‌المللی در شرایطی بودیم که کشورهای دوست و همسایه هم با ما همکاری نداشتند و می‌گفتند شما امکان ضمانت بانکی ندارید اما اکنون این ضمانت ایجادشده و راه گشوده شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی راه بسیار بدی را پیش‌گرفته و نقض تعهدات بدتری را دنبال می‌کند و اکنون در شرایطی که ترامپ رئیس‌جمهور شد وضعیت سیاسی، اقتصادی، امنیتی برای ما قابل پیش‌بینی نیست اما گاهی حضور دیوانه‌ها شرایط بهتری را ایجاد می‌کند، همان‌گونه که بوش دیوانه بود و به کمک او صدام از عراق پس گرفته شد و طالبان از بین رفت و در واقع به نفع ما عمل کرد، ممکن است حضور ترامپ هم به نفع اسلام و ایران بشود.

مصباحی مقدم با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: اگر بخواهیم زمینه‌ها را برای انتخاب مجدد آقای روحانی بررسی کنیم متوجه می‌شویم که علائم و نشانه‌های قوی مبنی بر انتخاب مجدد ایشان مشاهده نمی‌شود و نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد موقعیت ایشان افت کرده است.

وی با بیان اینکه اخیراً در روزنامه‌های حامی اصلاحات زمزمه‌هایی برای عدم‌تأیید صلاحیت ایشان شنیده می‌شود، افزود: اخیراً روزنامه‌های حامی اصلاحات به دنبال جایگزینی برای آقای روحانی هستند که اگر ایشان رد صلاحیت شد، دست‌خالی نباشند اما این حرف بیهوده‌ای است و رد صلاحیت انجام نمی‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: این زمزمه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها به روحانی امیدوار نیستند و با وجود اینکه در انتخابات گذشته 50 درصد مردم به‌علاوه 7 دهم به ایشان رأی دادند اما در این دوره مشخص نیست که رأی‌دهندگان قبلی به ایشان دوباره رأی دهند و فرد جدیدی جذب‌ شده است اما احتمالات قوی وجود ندارد که ایشان دوباره رأی بیاورد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در جریان اصول‌گرایی جامعه روحانیت مبارز مدیریت کار را برعهده‌گرفته است، گفت: سناریویی متفاوت از گام‌های اول طرح‌ریزی‌ شده و در همین راستا جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام موجودیت کرده است.

وی ادامه داد: بنای این جبهه این است که از کل شهرستان‌های کشور افراد باسابقه سیاسی که صرفاً اصول‌گرا هم نیستند و تنها مؤمن و انقلابی و متدین هستند شناسایی شوند که حدود 2 هزار نفر می‌شوند و در تهران مجمع عمومی تشکیل خواهند داد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: شاخص‌های موردنظر نیروهای انقلاب برای تعیین فرد موردنظر تعیین می‌شود و بین این 2 هزار نفر عرضه می‌شود تا بازخورد آن مشخص شود و پس‌ از آن افراد کاندیدا معرفی می‌شوند که زیر نظر 10 نفر اصلی ارزیابی می‌شوند و درنهایت پیش‌بینی می‌شود برحسب شاخص‌ها، 30 نفر به دو هزار نفر معرفی شوند و رأی‌گیری انجام شود و در مرحله بعدی از بین 10 نفر هرکدام نیم ساعت برنامه‌های خود را در مجمع اعلام کنند و بعد از آن رأی‌گیری شود و درنهایت 5 نفر انتخاب شوند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: 5 نفر رأی نیاورده به همراه 10 نفر اصلی جبهه و 15 فرد برگزیده، دو هزار نفر شورای مرکزی جبهه را تشکیل می‌دهند و درنهایت از بین 5 نفر باقی‌مانده یک نفر را به‌عنوان فرد اصلی و یک نفر به‌عنوان جایگزین انتخاب می‌شوند.

وی تأکید کرد: دامنه 2 هزار نفر منحصر به احزاب اصول‌گرا نیست و دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و فقط باید انقلاب و رهبری را قبول داشته باشد و سابقه انقلابی داشته باشد که باعث شود انتخابات رقابتی جدی شکل بگیرد.

همچنین رئیس انجمن اسلامی مهندسین خراسان در این جلسه گفت: حجت‌الاسلام مصباحی مقدم از فعالان مسائل فقهی و اقتصادی به شمار می‌آید اما ما مشهدی‌ها علی‌رغم اینکه باید نوعی ارتباطات بین‌المللی را ساماندهی کنیم اما فرزندان خود را در تهران غریب می‌گذاریم و من همین‌جا از ایشان  دعوت می‌کنم حضور فعال و مؤثرتر در مشهد داشته باشند.

سید هاشم بنی‌هاشمی افزود: انجمن اسلامی مهندسین یکی از نهادهای انقلاب است که در سال 61 قبل از جامعه مهندسی ثبت قانونی و مجوز با دو مأموریت گرفت که یکی پیروی از ساختار خود در سال 61 و دیگری نمایندگی از طرف جامعه اسلامی مهندسین است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی