9:01 1395/10/30

به گزارش مفتاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح مطالعاتی بررسی نوع آلودگی هوای شهر اصفهان با مشارکت شهرداری، سازمان محیط زیست و دانشگاههای صنعتی و اصفهان در حال انجام است.

عباس حاج رسولیها در ارتباط تلفنی با برنامه"اینجااصفهان" اظهارکرد: آلودگی هوای شهر اصفهان مربوط به صنایع، تردد خودروها و همچنین عدم کنترل سیستم حرارتی واحدهای مسکونی است.

وی افزود: البته حدود 6 ماه گذشته 800 میلیون تومان اعتبار در اختیار شهرداری و محیط زیست قرار گرفت تا با همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان به بررسی و مطالعه نوع و ابعاد آلودگی هوای شهر بپردازند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید دلایل اصلی آلودگی هوای شهر مشخص شود تا بتوان با پشتوانه علمی برای رفع این معضل برنامه ریزی و راهکار ارائه کرد.

حاج رسولیها با اشاره به اینکه هوای ناسالم میلیاردها خسارت به شهر وارد می کند، گفت: جای تاسف است که در 9 ماهه امسال تنها 7 روز هوای پاک و 210 روز سالم و 58 روز هوای ناسالم داشته ایم.

وی تاکید کرد: پس از انجام طرح های مطالعاتی که قرار است در یک پروسه 15 ماهه هوای 4 فصل شهر اصفهان بررسی شود، باید به صورت قاطع با عوامل آلودگی هوا برخورد شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: لازم است با هر چیزی که مخل آسایش مردم است برخورد شود که در این راستا محیط زیست ابزارهای قانونی دارد و مدیریت شهری نیز به عنوان نماینده مردم می تواند این مهم را پیگیری کند.

حاج رسولیها اضافه کرد: با تکمیل مطالعات و مشخص شدن دلایل آلودگی هوا می توانیم به صورت قاطع با استدلال های قوی از عوامل آلودگی شکایت کنیم.

وی بیان کرد: البته اگر مدیریت واحد شهری محقق می شد 23 وظیفه از جمله محیط زیست، آموزش و پرورش، بهزیستی و غیره به شهرداریها محول می شد در این صورت می توانستیم به صورت هماهنگ در جهت رفع مشکلات شهر گام برداریم.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر وظایف آموزش و پرورش به مدیریت شهری محول شود این مدیریت می تواند با توزیع عادلانه مدارس از وضعیت ترافیکی کنونی بکاهد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت های شهرداری برای داشتن محیط زیستی سالم گفت: تمام هم و غم مدیریت شهر، برخورداری از محیط زیستی سالم، تقویت حمل و نقل عمومی بوده است که در این راستا فعالیت های مختلفی انجام شده است.

حاج رسولیها افزود: در گذشته شهرداری با پرداخت 17.5 میلیارد تومان می توانست با کمک دولت یک اتوبوس خریداری کند اما اکنون شهرداری باید با عوارض مردم برای خرید یک اتوبوس 500 میلیارد تومان هزینه کند.

وی با اشاره به راه اندازی خط مترو در اصفهان اظهارکرد: برای تکمیل خط یک و 2 مترو هزار میلیارد تومان پول نیاز است که دولت تنها 50 الی 60 میلیارد تومان آن را تقبل می کند که آن هم در تخصیص ها عملی نمی شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز کرد: البته با وجود این مشکلات و نیاز به پشتوانه دولتی، شهرداری مصمم است تا خط یک مترو را تا سال آینده وارد مدار کند.

حاج رسولیها با اشاره به اینکه در گذشته نیز طرح های مطالعاتی بر روی آلودگی هوا شهر انجام شده است، افزود: یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهر اصفهان صنایع است که در گذشته شکایاتی از فعالیت آنها شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته صنایعی همچون پتروشیمی و پالایشگاه در شعاع 10 کیلومتری اصفهان بودند اما با توسعه شهر اکنون در 2 کیلومتری شهر قرار دارند در حالی که این صنایع باید در شعاع 50 کیلومتری شهر باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه صنایع آلاینده باید به شعاع 50 کیلومتری شهر منتقل شوند و این جابه جایی به نفع شهر است، خاطرنشان کرد: در مقاطعی با توجه به شکایات شهرداری قرار بود که صنایع ظرف 10 سال جابه جا شوند اما هنوز این مهم محقق نشده است.

حاج رسولیها ابراز کرد: البته هم و غم مدیریت استان محیط زیست بوده و شاخصه هایی نیز در این رابطه تعریف کردند که وضعیت را بهتر کرده اما کافی نبوده است.

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی