8:04 1395/10/30

به گزارش مفتاح، به دنبال مصوبه وزارت نیرو، بامداد امروز پنجشنبه 30 دی ماه، دریچه های سد زاینده رود برای جریان دوباره رودخانه جهت کشت کشاورزان باز شد.

براساس تصمیم وزارت نیرو، دریچه های سد بامداد امروز پنجشنبه 30 دی ماه با دِبی حدود 60 مترمکعب بر ثانیه با شد.

پیش‌بینی می‌شود تا اواخر روز جمعه جریان آب به محدودهٔ شهر اصفهان برسد و روز شنبه زاینده رود به طور کامل در نصف جهان جریان خواهد داشت.

​بنا به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، کمیته 5 نفره تصمیم‌گیر برای استفاده بهره‌برداران از آب زاینده‌رود متشکل از مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است، پیش بینی کرده که برای کشت به مدت حدود 18 روز امکان تحویل آب به کشاورزان میسر شود.

به گفته علی بصیرپور، معمولا حدود دو تا سه روز طول زمان می برد تا زاینده رود در شهر اصفهان جاری شود و آب برای 22 روز در رودخانه جریان دارد.

وی افزود: حجم آب توزیعی و همچنین تعداد روزهای جریان آب در حد 10 درصد امکان تغییر خواهد داشت و ادامه جریان آب در روزهای باقی مانده امسال و همچنین بهار سال آینده منوط به بارش ماه های پیش رو است.

قرار است توزیع آب در شبکه‌های آبیاری غرب اصفهان طبق سنوات گذشته در فصول بهار و تابستان انجام می‌شود.

پیش از این در يازدهمين جلسه شوراي هماهنگي حوضه آبريز زاينده رود با حضور وزیر نیرو قرار بود رهاسازي آب سد زاينده رود از ۲۸ دی ماه انجام شود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقي شرکت مديريت منابع آب ايران، در آن جلسه با بيان اينکه يکي از مهمترين موارد مطرح شده در اين جلسه مربوط به امکان رها سازي آب از سد زاينده رود بوده است، گفت: کشاورزان منطقه از مدت ها قبل منتظر خبر خوشي بودند که با توجه به وضعيت بارش ها آيا امکان رها سازي آب وجود دارد يا خير که با توجه به بارش هاي خوبي که در منطقه اتفاق افتاد، مي توانيم خبر مسرت بخش رها سازي آب از سد زاينده رود را به کشاورزان حوضه آبريز زاينده رود بدهيم.

مهرزاد احسانی با اشاره به اينکه امکان رها سازي آب براي کشت دوم پائيزه فراهم است، گفته بود که از 28 دي ماه براي مدت 22 روز براي اراضي کشاورزي، رهاسازي آب انجام می شود تا کشاورزان به نسبت حجم آبي که رها سازي خواهد شد کشت و کار خود را انجام دهند.

به گفته وی، ميزان رهاسازي آب براي کشاورزان از سد زاينده رود 46 متر مکعب در ثانيه است که به مدت 22 روز انجام خواهد گرفت.

گفتنی است؛ آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان سال گذشته در دو مرحله طی روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.

زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است. این رودخانه به عنوان تنها منبع تامین کننده آب تالاب گاوخونی، پیش از این نیز آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه را نیز تامین می کرده است اما اکنون به دلایل مختلف به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.

بی شک عوامل متعدد مانند مصارف صنعتی، افزایش جمعیت شهرها، سوء مدیریت و بی تدبیری و البته کاهش نزولات آسمانی سبب کم آبی و خشکی تدریجی این رود بزرگ در فلات مرکزی ایران شده است.

احیای زاینده رود، زنده کردن تالاب گاوخونی و مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر به عنوان مهمترین دغدغه مسئولان استان اصفهان مطرح بوده و در این زمینه تلاش های جدی صورت گرفته است.

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی