10:18 1395/10/29

به گزارش مفتاح، یک روز بعد از ساقط شدن یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، مقاومت اسلامی اعلام کرد که به این پهپاد دست پیدا کرده است.

براساس نقل از پایگاه خبری لبنانی العهد، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که پهپاد اسرائیل ساقط شده در اراضی لبنان را در اختیار گرفته است. نیروهای مقاومت تأکید کردند که این هواپیما را که در نقاط مرزی با فلسطین اشغالی سقوط کرده بود، به منطقه‌ای امن منتقل کردند تا تحقیقات در رابطه با آن انجام شود.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گفت که یک فروند پهپاد این رژیم ظهر دوشنبه بر فراز خاک لبنان سقوط کرده است و تحقیقات درباره حادثه در جریان است. رسانه های لبنانی دوشنبه شب گزارش دادند که ارتش لبنان درحال جستجو برای یافتن یک پهپاد سقوط کرده در جنوب این کشور است.

رسانه های جنگی وابسته به نیروهای مقاومت منطقه همچنین گزارش از ویژگی‌های هواپیمای اسکای لارک 1 را که دیروز در جنوب لبنان سقوط کرده بود، منتشر کردند:

-هواپیمای سبک‌وزن و بدون سرنشین که بسیار آرام بوده و صدای آن تقریباً شنیده نمی‌شود. این هواپیما از پیشرفته‌ترین ابزارهای جاسوسی ارتش اسرائیل ساخته شده و شرکت اسرائیلی "البیت سیستم" آن را طراحی کرده است. قراردادهای متعددی برای واردات این هواپیما به دولت‌هایی نظیر استرالیا و فرانسه صورت گرفته و ارزش مالی هر هواپیما حدود 50 هزار دلار برآورد می‌شود.

-اسکای لارک 1، یک هواپیمای سبک‌وزن است که وزن آن حدود 7 کیلوگرم بوده و محموله ای به وزن 1.2 کیلوگرم را نیز می تواند با خود حمل کند.

-این پهپاد جاسوسی در مأموریت‌های اطلاعاتی خود تقریبا هیچ ‌صدایی تولید نمی‌کند. موتور این پهپاد بسیار آرام بوده و صدای آن از حدود 10 متری تقریبا شنیده نمی شود. طول این پهپاد یک و نیم متر و عرض آن 3 متر است. این پهپاد می‌تواند بین یک و نیم تا سه ساعت پرواز کند و تا 40 کیلومتر پیشروی داشته باشد.

-اسکای لارک 1 برخلاف نمونه‌های دیگر هواپیماهای بدون سرنشین ، نیازمند ابزارهای فنی و تکنولوژی پیشرفته نیست ، چرا که نظامیان اسرائیلی نیز می‌توانند آن را با دست پرتاب کنند و کنترل آن را از طریق یک دستگاه رایانه سیار (لپ تاپ) در اختیار داشته باشند.

-نیروهای پیاده رژیم صهیونیستی از این پرنده برای مأموریت‌های اطلاعاتی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند تا بتوانند قدرت بیشتری در مشخص کردن اهداف با دقت بالا داشته باشند. این هواپیما قدرت بالایی در  پرواز در شب داشته ، بدون اینکه کسی از پرواز آن اطلاع پیدا کند. هواپیمای مذکور مجهز به دوربین‌های برقی و تصویربرداری و دوربین های لیزری و دوربین های مادون قرمز است.

-اسکای لارک می‌تواند برای سیستم‌های الکترونیک تصاویری با دقت بسیار بالا در 24 ساعت شبانه روز تهیه کنند تا روند نظارت بر عرصه درگیری‌ها و جغرافیای مناطق و رصد اهداف مختلف به ویژه در طول شب فراهم شود.

-این هواپیما تکنولوژی بالایی برای پیگیری اهداف ثابت و متحرک با دقت بسیار فراوان داشته و اطلاعات آن می‌تواند پشتیبان خوبی برای نیروهای زمینی باشد. هواپیمای مذکور بعد از پایان مأموریتش به محل اصلی باز می گردد. این هواپیما در هنگام فرود از چیزی شبیه به یک بالشتک پلاستیکی کوچک استفاده می کند تا محموله اش آسیب نبیند.

-این هواپیما در حال حاضر از سوی 20 طرف در گوشه و کنار جهان به کار گرفته شده است. حاییم کیلرمن نایب رئیس شرکت صهیونیستی البیت و مدیرکل بخش سیستم‌های این شرکت می‌گوید که درخواست‌های روزافزون برای دریافت این هواپیماها جهت استفاده نیروهای ویژه و حمایت از مرزها و تأسیسات ویژه و مراقبت از سواحل و مبارزه با تروریسم وجود دارد.

-رژیم صهیونیستی از این هواپیما در جنگ 33 روزه نیز برای جمع‌آوری اطلاعات به نفع نیروهای زمینی خود استفاده کرده است. نیروهای مقاومت در آن زمان نیز تعدادی از این هواپیماها را فرود آورده و آنها را حفظ کرده اند.

-ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2006 نسخه پیشرفته‌تر از این هواپیما را رونمایی کرد که با نام اسکای لارک 2 شناخته می شود. این هواپیما می‌تواند مسافت 60 کیلومتر را طی کرده و میزان ساعات پرواز آن به 4 ساعت می‌رسد. طول نسخه جدید 6 و نیم متر و وزن آن 65 کیلوگرم است و می‌توانند محموله‌هایی بالغ بر 9 کیلوگرم را با خود حمل کند.

-مقاومت اسلامی از سال 2012 تا 2016 موفق شده بویژه در منطقه القنیطره نسخه هایی از این نوع پهپاد را نیز ساقط کرده یا آنها را در اختیار بگیرد.

وحشت رژیم صهیونیستی از رسیدن پهپاد به دست ایرانی‌ها

بیانیه نیروهای مقاومت اسلامی لبنان در خصوص دستیابی به هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی خشم رسانه‌های اسرائیلی را برانگیخته است. سایت اسرائیلی عینان مرکزی در این رابطه می‌نویسد که نگرانی اسرائیل این است که این هواپیماها به دست ایران برسد.

ارزیابی‌های اولیه هنوز دلایل قطعی از سقوط این هواپیما را نشان نمی‌دهد، اما از دست رفتن ارتباط با این هواپیما می‌تواند در نتیجه یک اختلال فنی یا فعالیت های طرف های متخاصم صورت گرفته باشد.

این سایت صهیونیستی می‌افزاید که بیانیه حزب‌الله اشاره‌ای به شرایط کنونی هواپیما نکرده و تصویری از آن را منتشر نکرده است، حزب‌الله همچنین مکان دقیق دستیابی به این هواپیما را نیز فاش نکرده است. اسرائیل تحقیقاتی را در رابطه با قطع ارتباط با این هواپیما در دستور کار قرار داده است. این سایت صهیونیستی ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به این غنیمت کرده تا بتواند آن را بررسی کرده و راهکارهای ایجاد اختلال و پارازیت در روند عملکرد آن را شناسایی کند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی