14:05 1395/10/27

به گزارش مفتاح، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تصمیمی برای جایگزینی آیت الله هاشمی گرفته نشده، گفت: جلسات علنی مجمع در صورت داشتن موضوع تا پیش از ششم اسفند برگزار می‌شود.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (27، دی) در نشست خبری خود که در محل مجمع تشخیص برگزار شد در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام سپاسگزار ملت ایران هستند و از همه آحاد مردم و به خصوص توجه مقام معظم رهبری و تقدیر و تشکرشان از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سپاسگزاری می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: یاران امام یکی پس از دیگری از میان ما می‌روند اما مردم در تشییع پیکر آنها ثابت می‌کنند که پیام امام فراموش نمی‌شود؛ مردم پیامشان در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این بود که از میراث گرانبهای امام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و ارزشهای انقلاب دفاع و پاسداری می‌کنند که این پیام بسیار مهم است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام اضافه کرد: از بیت امام (ره) نیز در تشییع و خاکسپاری پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر می‌کنم و از خدا می‌خواهم که عمر رهبری انقلاب را مستدام بدارد تا بتوانیم در سالهای متمادی از برکت وجود ایشان برخوردار باشیم.

وی هدف از برگزاری این نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها را تشریح اقدامات 20 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد و گفت: در طول 20 سالی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت، ما هزار و 651 جلسه کمیسیونهای تخصصی و دائمی مجمع را تشکیل دادیم که آقای هاشمی رفسنجانی شخصا در کمیسیونهای نظارت و زیربنایی حضور می‌یافت.

رضایی با بیان اینکه در 20 سال گذشته و به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 429 جلسه علنی مجمع را تشکیل داده‌ایم که خودشان در این جلسات حضور داشته گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 20 سال گذشته با دلسوزی و علاقه در این مسئولیتی که رهبر انقلاب برعهده وی قرار داده بود وقت گذاشته است که حاصل این جلسات 20 ساله، سیاست‌گذاری 35 موضوع مهم کشور است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به برخی سیاستهای کلان تصمیم گرفته شده در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، که منجر به باز شدن فضای اقتصادی در کشور و حضور همه مردم در اقتصاد شد و نیز سند چشم‌انداز 20 ساله از جمله سیاستهای کلان در زمان آقای هاشمی رفسنجانی بود.

وی افزود: این 35 سیاست کلی با نظر آقای هاشمی رفسنجانی جمع‌بندی و خدمت رهبر انقلاب ارائه شده است.

رضایی با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام  به عنوان یک دستگاه مستشاری عالی برای نظام فعالیت می‌کند در طول 20 سال گذشته 166 طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شده است که هر اختلاف با احتساب بندهای جزئی آن شامل 400 مورد اختلافی که بین مجلس و شورای نگهبان بحث و در مجلس تشخیص گره‌گشایی شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام یکی دیگر از اقدامات 20 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام را حل و فصل 8 معضل مهم کشور دانست و تصریح کرد: یکی از آنها مدیریت بانک مرکزی و سیاستهای پولی و مالی کشور بوده که در جلسات متعدد با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بحث و تبادل نظر و نیز حل و فصل شده است.

وی اضافه کرد: دو مورد نظارتی در حوزه نظارت در مجمع تشخیص داشتیم البته آیین‌نامه نظارت در دو سال اخیر به مجمع تشخیص ابلاغ شده است. در 20 سال گذشته به 20 مورد سؤال استفساریه درباره مصوبات مجمع پاسخ داده‌ایم.

رضایی با بیان اینکه در 20 سال گذشته 5 برنامه توسعه اقتصادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستگذاری شده است گفت: به تازگی نیز سیاستهای کلان برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین تعداد جلسات کارشناسی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را 11 هزار جلسه عنوان کرد و گفت: خوب است که خبرنگاران، رسانه‌ها و تحلیلگران به تحلیل کارنامه 20 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام بپردازند زیرا کارنامه مستقلی است و جمهوری اسلامی ایران بدون وابستگی به آمریکا و انگلیس سیاستهای کلان را طراحی کرده است اما در گذشته با مشورت غربیها سیاستهای کشور تهیه و تنظیم می‌شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره واکنش محسن رضایی نسبت به حضور نظامیها در کابینه دولت جدید آمریکا گفت: درباره دولت آقای ترامپ هر نوع قضاوتی عجولانه است. ما همواره به رفتار و عملکرد دولت آمریکا توجه می‌کنیم نه به وعده‌هایی که می‌دهند و تخلفاتی که می‌کنند.

رضایی در همین زمینه تاکید کرد: در ایران یک شیر صبور و ببر مراقبی وجود دارد و همواره مراقبت می‌کند و اینها می‌فهمند که چطور باید با ایران رفتار کنند، سخن بنده حمایت از نظامیها در دولت ترامپ نبوده است و اگر ایران را تهدید کنند پاسخش را می‌گیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برگزاری اجلاس فلسطین اظهار کرد: آقای هاشمی رفسنجانی از اولین فعالان حقوق فلسطین بوده است، ایشان از پیشگامان دفاع از فلسطین بوده و مجمع تشخیص هم در پیروی از رهبر معظم انقلاب همیشه از فلسطینیها حمایت کرده و این جزو سیاستهایش بوده است.

وی ادامه داد: امروز هم مانند گذشته معتقدیم که یک کشور فلسطینی باید تشکیل شود و همه فلسطینیها باید به کشورشان برگردند و رفراندوم و قانون جدید برای این کشور نوشته شود و دوستان ما در مجمع تشخیص نیز به این سیاستها اعتقاد دارند.

رضایی تاکید در پاسخ به سؤالی که آیا نشست آقای هاشمی با کمیسیون عمران مجمع تشخیص با حضور وزیر نیرو در روز یکشنبه و پیش از فوتشان را تایید می‌کنید یا خیر گفت: در روز یکشنبه هفته پیش که آقای هاشمی بعد از ظهر آن روز به رحمت خدا رفتند، خدمت ایشان بودیم و بحثهای محرمانه‌ای مطرح شد اما جمع‌بندی شد که اگر بخواهیم کارهای بزرگی در کشور انجام دهیم باید مدیران کشور با هم هماهنگ باشند تا پشتیبان رهبری باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: قرار شد طرح صرفه‌جویی ملی در مجمع تشخیص تهیه و به رهبری ارائه شود که اگر این طرح تصویب و اجرا شود تاثیر بسیاری در صرفه‌جویی انرژی دارد؛ ایشان گفتند این طرح را در مجمع پیگیری کنید تا خودشان ببینند البته به بنده ماموریت دادند و گفتند که این طرح را پس از تهیه خدمت رهبری می‌برم و اجازه‌اش را می‌گیرم، این طرح چیزی شبیه صندوق توسعه ملی است.

وی همچنین درباره رویکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در احکام جدید همواره رهبر انقلاب رویکردهای مجمع تشخیص را مشخص می‌کنند و نمی‌توانیم فعلا رویکرد خاصی را اعلام کنیم، البته مدت زمان کمی تا تمدیداحکام اعضا باقی مانده است، احتمال می‌دهم که رهبر انقلاب در احکام جدید بر روی مسئله نظارت تاکید بیشتری داشته باشند.

رضایی تشییع پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی و حضور مردم در این مراسم را نمایش باشکوهی از وحدت ملی مردم قلمداد کرد و افزود: وحدت ملی ما پیرامون رهبری انقلاب است و اگر سیاسیون و جناحهای سیاسی و نیز دولتمردان پیام نمایش باشکوه ملت ایران در صحنه سیاسی را تقویت کنند خوب است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه تا چه زمانی جلسات علنی مجمع تشخیص در این دور برگزار می‌شود، گفت: فعلا دستورالعمل فوری در صحن مجمع نداریم که بخواهیم جلسه تشکیل دهیم اما جلسات صحن علنی مجمع تشخیص تا پیش از ششم اسفند(زمان انتصاب اعضای جدید) تشکیل می‌شود.

وی افزود: از امروز کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیتهای خود را آغاز کردند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی