13:49 1395/10/27

به گزارش مفتاح، معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: حقوق بشر اسلامی پدیده نو وتازه متولد شده نیست و ما معتقد هستیم که همه آنچه که بشر امروز به آن از مرز نیاز به احتیاج مبرم رسیده است؛ در آموزه های دینی ما وجود دارد.

همه انسان‎ها علی‌رغم داشتن اختلافات فراوان در ابعاد مختلف جسمانی، روحی، روانی و فعالیت‎هایشان در حوزه اندیشه و استعداد باز هم ریشه های فراوان برای تساوی و هماهنگی در نظام خلقت دارند و هیچ مصلح ژرف اندیش منکر این تساوی و لزوم هماهنگی نیست.

« سکینه سادات پاد»، معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی به مساله حقوق بشر و اسلام پرداخته است، متن این یادداشت به شرح زیر است.

اکنون بشریت به خوبی درک می کند که کاخ های مجلل حقوقی بدون ضمانت اجرایی و یا وجود انسان های تربیت شده برای احترام به حقوق بشر به قول علامه بزرگ مرحوم جعفری مانند پیشنهاد ساخت بهترین نقشه از سوی بهترین مهندسان و آرشیت‌کتها روی کوه آتشفشان است.

تصویب و تهیه و تنظیم بیانیه حقوق بشر در واقع مبین ضرورت و ارزش حیاتی عدل و آزادی وصلح و صفای انسانها و احترام به بدیهی ترین حقوق انسان یعنی حق حیات و حق امنیت و... است حقی که امروز حتی در نزدیکترین مکان به محلی که بیانیه حقوق بشر در آنجا ( فرانسه) متولد شد ونیز دیگر کشورهای اروپایی نقض می شود ودراین جا در غرب آسیا نیز هر روز برای چندمین بار نقض می شود. تاکنون سازمانهای عریض و طویل بین الملل فاقد کارکرد موثری در این حوزه بوده اند.

دین اسلام به عنوان کاملترین دین که ابعاد جهان شمولی آن در حوزه های مختلف کارکرد عملی خود رابه ظهور رسانده است؛ در مقوله حقوق بشر هم به معنای مصطح آن در بیانیه ها وکنوانسیون های بین المللی و هم فراتر از آن دارای حرف و ادعای ثابت شده اساسی است.

اسلام با نگاهی وسیع وناظر به نیازهای طبیعی وفطری انسانها حقوقی را برای اشرف مخلوقات خداوند تعیین کرده است که یقینا واکاوی و عرضه زیبایی‎های اسلام در این مقوله نقش مهم و اساسی در نزدیکی دیدگاه انسان های حق جو و حق طلب در سراسر عالم خواهد داشت؛ بی تردید در حوزه های مختلف سیاسی و علمی و فرهنگی اقتصادی وکلا نظام روابط بین الملل تغییر و تاثیر شگرفی ایجاد خواهد کرد.

شناخت ناقص از آموزهای بی بدیل اسلام در مقوله حقوق بشر از یک سو، تصویر مشمئزکننده ناقضین حقوق بشر در قامت و چهره متاسفانه اسلام آمریکایی و تکفیری و وهابیت، چهره زیبا و متعالی این دین مهربان را مستور کرده است؛ لیکن پری رخ تاب مستوری ندارد.

یقینا وظیفه متخصصین و حقوقدانان اسلامی است که با ورود جدی در عرصه معرفی مولفه های حقوق بشر اسلامی زمینه استیفای حقوق به تاراج رفته انسانیت را فراهم کنند.

سیره و مکتب مولی الموحدین امیربیان و منطق علی ابن طالب سرآمد اثبات این ادعا است.

خطاب به مالک اشتر نخعی که او را برای زمامداری مصر انتخاب کرده بود در نامه پنجاه سه نهج البلاغه می فرمایند: «مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار داده و با همه دوست و مهربان باش مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی؛ زیرا مردم دو دسته اند، دسته ای برادر دینی تو و دسته دیگری همانند تو در آفرینش می باشند».

صدور چنین فرمانی از حاکم نامی اسلام در بیش از هزار و چهارصد سال قبل بیان گر قدمت و اهمیت حقوق بشر در دین مبین اسلام است.

حقوق جهانی انسان در اسلام با صراحت و قاطعیت مورد توصیه و دستور قرارگرفته است و یقینا همین درک و دریافت در مغرب زمین هم در مغزهای رشد یافته آن دیار وجود دارد.

بنابراین می بایست اندیشمندان اسلامی با اعتماد و تکیه به آنچه که ثبوتا در دین مبین اسلام در خصوص حقوق بشر وجود دارد وظیفه فراموش شده خود را به عنوان امت دین پیامر خاتم هرچه سریعتر انجام دهند و زمینه گفت‌وگوی ادیان توحیدی رادر این مهم فراهم کنند.

ما معتقد هستیم که همه آنچه که بشر امروز به آن از مرز نیاز به احتیاج مبرم رسیده است؛ در آموزه های دینی ما وجود دارد البته این به معنای بی اعتنایی به تلاش مصلحانی که حتما با انگیزه های مقدس انسانی در حوزه حقوق بشر نقش آفرینی مثبت داشته اندوآموزه های دیگر ادیان توحیدی نیست، بلکه بیان رسای حقیقت اسلام به عنوان آخرین دین دردفاع وپاسداشت همه جانبه از حقوق بشر است که البته حقوق بشر اسلامی نه پدیده نو وتازه متولد شده ای است؛ و نه خاطره خوش احترام و اعتبار آن در حکومت امیرالمومنین از حافظه تاریخ حذف شدنی است.

اعلامیه حقوق وتکالیف بشر، به ظاهر برای همه ابنا بشر است؛ لیکن درعمل اینگونه نیست و با نگاه تبعیض آمیزی متاسفانه، چالش‎هایی را در مسیر استیفا حق ایجاد میکند، بنابراین اگر دولت‌ها وملتهای اسلامی اراده جدی وهماهنگی داشته باشند می‌توانند در رفع این چالشها نقش ورسالت تاریخی داشته باشند وتنها راهکار آن معرفی حقوق محترم شمرده شده بشر در اسلام است. البته با توجه به نظام حاکم بر جهان ضرورت حضور موثر وهماهنگ در عرصه های بین المللی لازمه این مهم است.

یقینا عرضه مهاجمانه و مدعیانه نظریات ناب و کاربردی اسلام در حوزه حقوق بشر اسلامی بیشترین چالش برای حقوق بشر تبعیضی از نگاه غرب خواهد بود.

تا زمانی که در این عرصه حضور جدی نباشد اسلام همان اسلام تکفیری است که جان و مال انسانها برایش ارزشی ندارد معرفی می‎شود.

دنیا باید بشنود و بداند که در نگاه اسلام بشریت یا در دین برادرند یا در خلقت و انسانیت اگر این اصول اساسی که طبیعی ترین حقوق بشر است  از زبان مهربانانه اسلام بیان شود، حتما انسانهای آزاد اندیش درسراسر عالم، به عدالت وعدم رعایت حقوق انسانها در جای جای دنیا بر آشفته میشوند، وافکار عمومی سازمانهای حقوق بشری را درقبال تمامی نقض آشکار حقوق انسانها قطع نظر ازرنگ ونژاد وملیت مسوول می‌دانند.

با توجه به اهمیت کشورهای اسلامی درحوزه‎های مختلف، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ، یادآوری نقض آشکار حقوق بشردر یمن ,بحرین ,عراق ,سوریه ,لیبی , نیجریه........,به جناب دبیر کل جدید سازمان ملل و نیز یادآوری تصویر ناعادلانه ای که این مدعی ترین نهاد بین المللی در اذهان مردم غرب آسیا ترسیم کرده است، بتواند اراده جدی اسلام را در عدالت بدون تبعیض به اثبات برساند و توجه جناب دبیر کل رابه مقدمات هفت گانه اعلامیه جهانی حقوق بشر ،که علل و انگیزه واقعی گردآورندگان آن سند مهم است را معطوف دارد.

والبته یاد آوری این مهم که اسلام درهزارو چهارصد سال قبلتر با تکیه بر منطق، عقلانیت و معنویت ذاتیش جایگاه ویژه ای برای این مهمات تعیین کرده است؛میتواند غرب وسازمان‌های حقوق بشری را به درک واقعی تری از اسلام ناب برساند.

البته این درک مستلزم تغییرات اساسی جهت کارآمد کردن نهاد بین المللی است ومعتقدیم ساختار کنونی سازمان ملل پاسخگوی حقوق همه جانبه بشر نیست.یقینا باعنایت به جمعیت مسلمانان درسراسر دنیا راهی جز استفاده از ظرفیت حقوقی اسلام و اندیشمندان و حقوقدانان اسلامی در جهت ایجاد صلح مستمر وپایدار و نیز رعایت حقوق ابنا بشر وجود ندارد. در این صورت است که شاهد تغییرات اساسی و بنیادین در موضوع حقوق بشر خواهیم بود.

منبع: میزان

مطالب پیشنهادی