14:14 1395/10/19

به گزارش مفتاح، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) از تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه(س) در شب رحلت آن بانوی بزرگوار خبرداد و گفت: دسته عزاداری روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه از ساعت ۹:۳۰ صبح توسط خادمان حرم مطهّر برگزار ‌می‌شود.

«مهدی کلانترزاده»، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ویژه برنامه‌های آستان مقدّس کریمه اهل‌بیت(س) در ایام شهادت بانوی کرامت، گفت: مراسم تعویض پرچم گنبد حرم کریمه اهل بیت(س) در شب رحلت آن بانوی کرامت با حضور مسئولان و خداّم آستان مقدس برگزار می‌شود.

اقامه دسته‌ عزاداری در روز شهادت حضرت معصومه(س)

وی افزود: یکشنبه 19 دی‌ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسمی در شبستان امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام «حسینی قمی» و مرثیه‌سرایی «سید مجید بنی‌فاطمه» برگزار خواهد شد.

کلانتزاده به برنامه های روز رحلت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: مراسم سوگواری در غالب دسته عزاداری روز دوشنبه 20 دی‌ماه از ساعت 9:30 صبح توسط خادمان حرم مطهّر و ارادتمندان به حضرت معصومه(س) از میدان میر «بیت‌النور» به سمت حرم مطهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) در خصوص مراسمات روز رحلت بانوی کرامت اظهار کرد: مراسم ویژه‌ای در روز رحلت، با سخنرانی حجت الاسلام «سید حسین مومنی» و  مرثیه‌سرایی«سید احمد واعظی» و جمعی از مداحان مشهد برگزار خواهد شد.

کلانتر‌زاده به دیگر برنامه‌های ایام شهادت حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: دوشنبه 20 دی‌ماه، «محفل شعر فاطمی» با حضور شاعران فارس و آذری‌زبان همچون «غلامرضا سازگار»، « ولی‌الله کلامی زنجانی»، «رضا فلاح» و با مرثیه‌خوانی «محمد‌باقر منصوری» برگزار می‌شود.

مراسم شمع‌گردانی و خطبه‌خوانی خداّم در شام شهادت بانوی کرامت

این خادم آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به مراسم شمع‌گردانی خداّم در شام رحلت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: مراسم شمع‌گردانی خدّام و آئین خطبه‌خوانی، طبق سنوات گذشته در آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود و خدّام طی مراسمی با در دست داشتن شمع، به سوی مضجع منوّر بانوی کرامت، مشرّف می‌شوند تا شمع وجودشان را تقدیم حضرت کنند.

وی افزود: در ادامه مراسم شمع‌گردانی و خطبه‌خوانی، مراسم ویژه‌ای با سخنرانی حجت‌الاسلام «علی ثمری و مرثیه‌سرایی سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای بانوان در صحن حضرت خدیجه(س)

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) از اجرای برنامه‌های متنوّع برای بانوان در صحن حضرت خدیجه(س) خبرداد و گفت: دوره‌های کوتان مدت «معصومه‌شناسی»، درباره شخصیت بانوی کرامت، دوره‌های معارفی و بیان احکام‌شرعی و همچنین اجرای مسابقات فرهنگی و برنامه‌های متنوّع دیگری که برای بانوان در نظر گرفته شده است.

وی از برپایی نمایشگاه تصویری و روایی در آستان مقدس خبرداد و گفت: نمایشگاهی با رویکرد برنامه‌های آستان و مجموعه آثار حضرت معصومه(س) از ابتدای ورود حضرت به شهر مقدس قم تا لحظه شهادت ایشان در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) واقع در قسمت شرقی صحن مطهر برگزار شده است.

مسابقه مجازی «شهیده‌ غربت» برای زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س)

کلانترزاده، اجرای مسابقه «شهیده غربت» را از دیگر برنامه‌های آستان‌مقدّس برشمرد و گفت: به مناسبت ایام شهادت حضرت معصومه(س)، مسابقه‌ای تحت عنوان «شهیده غربت 1» به صورت مجازی با هدف شناسایی زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) برگزار شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.amfm.ir و یا از طریق شماره تلفن 37175567 ثبت‌نام کنند.

وی  با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال پاسخ نامه 12 بهمن‌ماه است، گفت:  نتایج مسابقه شهیده غربت در 20 بهمن‌ماه اعلام خواهد شد و به برگزیدگان جوایزی از سوی تولیت آستان‌مقدس اهدا می‌شود.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) همچنین به برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه‌هایی برای کودکان در بخشهای مختلف و متنوّع نظیر حلقه های آموزشی، مسابقات فرهنگی، کتابخوانی و جُنگ‌های فرهنگی در غالب شهرک معارفی در رواق مخصوص خردسالان و کودکان تدارک دیده شده است.

تور‌‌های«حرم‌شناسی» از ابنیه تاریخی آستان مقدس

وی در ادامه از تورهای حرم‌شناسی در ایام شهادت بانوی کرامت خبرداد و گفت: تورهای حرم‌شناسی  ار ابنیّه تاریخی تا زندگی‌نامه بزرگان، علما و مفاخر دین و حتی شعرا و ادبا که در جوار مضجع شریف حضرت معصومه(س) آرمیده‌اند توسط کارشناسانی که به منظور هدایت زائران و علاقه‌مندان در این بخش فعالیت منظور شده‌اند ، از برنامه‌های دیگر ایام شهادت کریمه‌ اهل‌بیت(س) است.

کلانترزاده در پایان سخنان خود با بیان اینکه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، درصدد است تا برنامه های ایام شهادت این بانوی کرامت باشکوه برگزار شود، گفت: زائران حرم حضرت معصومه(س) می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق درگاه اینترنتی آستان مقدس و یا ازطریق سامانه 30001122 و یا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر انتظامات و ارشاد اعلام کنند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی