8:59 1395/10/19

به گزارش مفتاح، براساس تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، آب سد این رودخانه از 28 دی امسال برای کشاورزان شرق اصفهان رهاسازی می شود.

روابط عمومی وزارت نیرو اعلام کرد: این تصمیم امروز در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اتخاذ شده است.

وزارت نیرو اضافه کرد: آب سد زاینده رود برای مدت 22 روز به میزان 46 متر مکعب در ثانیه برای کشاورزان، رهاسازی خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبی که رها سازی می شود به کشت و کار خود بپردازند.

در این جلسه همچنین رها سازی آب سد زاینده رود از 28 دی و مدیریت مصرف پنج درصدی آب در مصارف شرب و کشاورزی اصفهان مصوب شد.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب که یکی از مهم ترین موارد مطرح شده در این جلسه مربوط به امکان رها سازی آب از سد زاینده رود بوده است، اظهار کرد: کشاورزان منطقه از مدت ها قبل منتظر خبر خوشی بودند که اکنون می توانیم خبر مسرت بخش رها سازی آب از سد زاینده رود را به کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود بدهیم.

' مهرزاد احسانی ' با اشاره به اینکه امکان رها سازی آب برای کشت دوم پائیزه فراهم است افزود: از 28 دی برای مدت 22 روز برای زمین های کشاورزی، رهاسازی آب انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان رها سازی آب برای کشاورزان از سد زاینده 46 متر مکعب در ثانیه و به مدت 22 روز خواهد بود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود ابراز امیدواری کرد: با توجه به ورودی های سد زاینده، در ابتدای بهار نیز این رها سازی متناسب با حجم آبی که در روزهای پایانی دی امسال رها سازی می شود، اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش ها در بالادست حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای مهرماه تا 17 دیماه بیش از 670 میلیمتر بوده است افزود: این بارش ها زمینه لازم را برای برای رها سازی آب از سد زاینده رود فراهم کرده است.

احسانی با اشاره به اینکه در زمان حاضر سد زاینده رود حدود 248 میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است افزود: اگر بارش های دی امسال انجام نمی شد، حجم مخزن سد زاینده حدود 170 میلیون متر مکعب بود.

وی اضافه کرد: ورودی آب به سد زاینده رود از ابتدای مهر تا 17دی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که در اواخر دی و بهمن، شاهد بارش های بیش از حد نرمال در حوضه آبریز زاینده رود و بخصوص در قسمت های غربی آن خواهیم بود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود در ادامه افزود: مباحثی همچون کنترل برداشت های غیر مجاز، تاکید بر نصب لوازم اندازه گیری جریان آب و صرفه جویی پنج درصدی در بخش های شرب و صنعت از دیگر تصمیمات این جلسه بود که متعاقبا ابلاغ خواهد شد.

در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که مصوب شورای عالی آب است، وزیر نیرو به عنوان رئیس شورا، استانداران اصفهان ، چهارمحال و بختیاری، یزد و معاونین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست، نمایندگان صنف کشاورزان اصفهان و چهار محال و بختیاری، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و جمعی از مدیران ارشد حوضه آب وزارت نیرو حضور داشتند.

اسفندیار امینی مدیر صنف کشاورزان استان اصفهان 14 دی امسال پس از جلسه کمیته پنج نفره به ایرنا گفت: کمیته پنج نفره ، 28 دی را به عنوان زمان رهاسازی آب زاینده رود برای انجام کشت پائیزه دوم به شورای هماهنگی زاینده رود پیشنهاد داد.

کمیته پنج نفره تصمیم گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی