به گزارش مفتاح، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: ترجیح می‌دهیم حمام شیخ بهایی با منزلت به یک موزه مناسب بدل شود تا سفره‌خانه سنتی.
ناصر طاهری اظهار کرد: حمام شیخ بهایی در تملک میراث فرهنگی قرار گرفته این در حالی است که این بنا 50 نفر مالک داشت و حتی حق کسب و کار روی آن بود اما سعی کردیم همه حق و حقوق در این زمینه را بپردازیم.
وی افزود: حمام شیخ بهایی خریداران و سرمایه‌گذاران بسیاری دارد، اما ما سعی کرده‌ایم که شان و شخصیت شیخ بهایی که در اصفهان و حتی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است رعایت شود به همین منظور موافق واگذاری این بنا به سرمایه‌گذار یا خریداران نیستیم چراکه علاقه‌ای نداریم این مکان به سفره‌خانه تبدیل شود و ترجیح می‌دهیم خودمان آن را با منزلت به یک موزه مناسب بدل کنیم.
مرمت حمام شیخ بهایی حساس است
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: حمام شیخ بهایی در حال مرمت است چراکه این بنا طی دوره‌های مختلف الحاقاتی داشته و قسمت‌هایی از آن کاسته شده که باید نسبت به این موضوعات با حساسیت برخورد شود، قطعاً مرمت این حمام بعداً مورد قضاوت قرار خواهد گرفت پس مرمت آن بسیار با اهمیت و حساس است.
طاهری تصریح کرد: با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان سعی کرده‌ایم معابر و دسترسی‌ها به محل حمام را مناسب‌سازی کنیم، بازارچه‌های اطراف را احیا خواهیم کرد و کف سازی‌ها با استفاده از مصالح سنتی اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به نظریاتی که در خصوص این حمام و نوع گرمایش آن عنوان می‌شود، گفت: نظرات در خصوص سیستم گرمایشی و شمع این حمام متعدد است. عده‌ای عصار خانه نزدیک این حمام و برخی معتقدند سیستم فاضلاب آن را عامل روشن بودن شمع می‌دانند در این خصوص پژوهشگاه میراث تحقیقات لازم را خواهد کرد و در حال حاضر احیای سیستم گرمایش انجام نخواهد شد.
مقاوم‌سازی عالی‌قاپو رو به پایان است
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان هم‌چنین در خصوص مقاوم‌سازی بناهای تاریخی اظهار کرد: باید بناهای تاریخی را از اضطرار خارج و به یک وضعیت مطلوب نزدیک کنیم تا در مقابل بارندگی‌ها مقاوم شوند.

طاهری گفت: در اصفهان 22 هزار اثر تاریخی داریم که باید همگی آن‌ها را از وضعیت اضطرار خارج کنیم پس با فراوانی آثار مواجه هستیم و باید در اولویت‌بندی نسبت به مقاوم‌سازی دقت کنیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ایوان عالی‌قاپو در حال مقاوم‌سازی است که ادامه فعالیت 50 سال پیش یک گروه ایتالیایی‌ است و مقاوم‌سازی به ستون آخر رسیده است، در این خصوص مسجد جامع، مسجد جامع عباسی و مساجد جامع شهرهای نطنز، نائین و اردستان نیز مقاوم‌سازی صورت گرفته است.
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: در واقع مقاوم‌سازی بنا همان درمان است ما ابتدا باید تشخیص دهیم و سپس نسبت به نوع آسیب‌دیدگی بنا مقاوم‌سازی را انجام دهیم. این تشخیص توسط کارشناسان بین‌المللی و با پژوهش‌های گام به گام انجام می‌گیرد.
منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی