9:30 1395/10/14

به گزارش مفتاح، مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: تا زمانی که سطح آب زیرزمینی به حالت تعادل یعنی به وضعیت 35-30 سال گذشته بر نگردد زاینده‌رود را نمی‌توانیم احیاء کنیم.
غلامرضا نعمتی در نشست هم‏اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت بارش‌ها طی 10 سال گذشته در کشور اظهار کرد: متوسط بارش دنیا 800 میلی‌متر، در ایران 250 میلی‌متر و در استان اصفهان 150 میلی‌متر است که متأسفانه این وضعیت خشکی را نشان می‌دهد.
وی افزود: در ایستگاه چلگرد (معرف حوضه سد زاینده رود) طی 10 سال اخیر، هشت سال میزان بارش‌ها کمتر از میزان متوسط بوده است.
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به انتظار اشتباه عامه مردم در خصوص خشکسالی گفت: متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند که زمانی خشکسالی تمام می‌شود، این در حالی است که متوسط بارش سالیان گذشته تفاوتی با میانگین بارش‌ها ندارد و آنچه موجب خشکسالی شده مصارف بالاست که بیش از داشته‌های استان است به طوری که خرج استان بیش از دخل آن شده است.
نعمتی با بیان اینکه تعداد قنوات کشور حدود 41 هزار رشته است، ادامه داد: حدود 800 هزار حلقه و 45 میلیارد متر مکعب آب در سال از چاه‌های کشور (سال آبی 94-93) تخلیه می‌شود.
وی با اشاره به تکالیف ابلاغ شده در سال 1395 به شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان‌ها گفت: انسداد 300 چاه غیرمجاز و اصلاح و تعدیل پنج هزار پروانه از جمله مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین به آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: برداشت آب زیرزمینی در سطح دنیا در وضعیت قرمز و اضافه برداشت است و سرانه آن کمتر از یک هزار متر مکعب در سال تعیین شده است.
نعمتی ادامه داد: خشک شدن رودخانه، تالاب، نشست زمین و شور شدن آب خطرات ناشی از افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌ها است.
وجود 35 دشت ممنوعه در استان
وی با اشاره به وضعیت چندین دشت در استان اصفهان گفت: 35 دشت در استان اصفهان و 18 دشت در گاوخونی جزء دشت‌های ممنوعه است و دشت مهیار شهرضا با نشست زمین و کویری شدن مواجه است.
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را از مهمترین اقدامات وزارت نیرو دانست و گفت: این طرح در سال 1385 مطرح شد و شامل 15 پروژه است که پر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها از جمله مهمترین اقدامات این طرح در سال جاری است.
نعمتی افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای مابین شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و دانشگاه صنعتی به عنوان دانشگاه معین طرح تعادل بخشی امضاء شده است.
وی با اشاره به نقش مردم در طرح تعادل بخشی تصریح کرد: مشارکت مردم در پیاده سازی مدیریت آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین پروژه‌ها در طرح تعادل بخشی است و در برخی مناطق تشکل‌هایی ایجاد شده است.
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان علت خشکی کامل زاینده رود را به هم خوردن تعادل سطح آب زیرزمینی دانست و اظهار کرد: در فصول گذشته سرریز دشت‌ها به زاینده رود وارد می‌شد و آب را کم و زیاد در زاینده رود داشتیم، اما اکنون دشت‌ها به لحاظ هیدرولیکی به حالت گودالی در آمده و این اتفاق به صورت عکس می‌افتد.
وی ادامه داد: تا زمانی که سطح آب زیرزمینی به حالت تعادل یعنی به وضعیت 35-30 سال گذشته بر نگردد زاینده رود را نمی‌توانیم احیاء کنیم.
منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی